NACRT ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA NA PUTEVIMA: Biciklistička unija Srbije ima primedbe na predložena rešenja
Ministarstvo unutrašnjih poslova pripremilo je Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima. Cilj je da se što pre krene sa uređivanjem mikro mobilnosti u saobraćaju, posebno električnih trotineta kojih u Srbiji ima od 250.000 do 400.000.
Kako se naglašava u saopštenju udruženja Ulice za bicikliste, u mikro-mobilnost ulaze različita vozila, a u posebnom fokusu su električni trotineti (e-trotineti).
Nacrt zakona opisuje ih kao “laka električna vozila”, ali je očigledno da Ministarstvo nije htelo da obuhvati sva vozila koja se zaista mogu naći na putu.
Kako se dodaje, predstavnici biciklističkih udruženja, okupljenih u Biciklističku uniju Srbije, izneli su sugestije i primedbe na predložena rešenja.
“Električni trotinet predstavlja novinu i izazov za vozače, bicikliste i pešake, pa je definisanje uslova ponašanja od presudne važnosti”, dodaje se u saopštenju.
Ta vozila u kombinaciji za ostalim vidovima prevoza bi svakako dao zadovoljavajuće rezultate, smatraju u Ulicama za bicikliste.
Pored lošeg rada na mikro mobilnosti u Srbiji se loše radi i na promociji urbane mobilnosti. Neophodno je podržavati i stimulisati kretanje pešaka i biciklista i raditi na bezbednosnoj infrastrukturi za ovu vrstu učesnika u saobraćaju.
“Ukoliko javnost više bude prihvatala e-trotinete, to bi onda mogao da bude način da se izgrade nove i bolje biciklističke staze ili trake na ulicama za ova prevozna sredstva”, tvrde biciklisti.
“Idealno rešenje bi bilo da se omogući bezbedno učestvovanje u saobraćaju e-trotineta, podstakne upotreba tog prevoznog sredstva, jer smanjuje gužvu, ne zagađuje životnu sredinu, nema problema sa parkiranjem. Dosta zemalja subvencioniše i daje druge vidove pogodnosti za ovaj vid prevoza”, kažu predstavnici biciklista.
Prema njihovim rečima, među spornim delovima je obaveza vozača električnog trotineta da stalno nosi svetloodbojni prsluk prilikom vožnje na kolovozu, dok ni u jednom slučaju nije propisana obavezna upotreba svetla.
Biciklisti su istakli da nije pruženo dovoljno dokaza da će reflektujući prsluci povećati bezbednost vozača električnih trotineta, niti smo našli slične primere u većini zemalja Evropske unije.
Policija je predložila nošenje obavezne dokumentacije o tehničkim karakteristikama ovih vozila.
Pored biciklista, primedbu u vezi sa tim su istakli predstavnici kompanija koje prodaju i servisiraju električne trotinete, navodeći da trotineti dolaze na tržište sa ugrađenim svetlima.
Kako se navodi, obavezno osiguranje svim vozačima trotineta ne bi bilo stimulišuće, jer taj vid mobilnosti pre svega treba da doprinese smanjenju saobraćajne gužve u gradovima.
Biciklistička udruženja su i za ove predloge istakla da su destimulativna, da postoji problem za prethodno prodata vozila, dok su proizvođači naveli da neki od zahtevanih kriterijuma ne dolaze u uvoznoj dokumentaciji od proizvođača.
Kako se dodaje, problem su i kacige koje su propisane za određeni uzrast vozača, u slučajevima kad se električni trotineti rentiraju putem aplikacija i ostavljaju na određenim lokacijama.
Kako se dodaje, takva rešenja imaju različite slabosti: ograničenja 30 i zonska ograničenja su sporadično prisutna i u najrazvijenijim mestima, dok trotoari nisu uvek upotrebljivi za vožnju ili su okupirani od strane automobila.
Naglašava se da takozvane zone 30 još uvek nisu postale standard u sekundarnoj saobraćajnoj mreži, kao i da još ne postoje ograničenja brzine na 30 km/h po gradovima, poput zapadnih zemalja.
Prema nezvaničnim komentarima, nakon novogodišnjih praznika sledi rezimiranje pristiglih primedbi sugestija i slanje konačnog predloga u Narodnu skupštinu, pred poslanike.
Finalnu verziju novih pravila za laka električna vozila, učesnici u saobraćaju mogli bi da očekuju u martu.
Intenzivno diskutovana tema bila je kretanje trotoarom brzinom kretanja pešaka i ograničena upotreba kolovoza na delove puta gde je dozvoljena brzina do 30 kilometara na čas.
Naglašava se da rešenje prema kome je za trotinete predložena brzina kao kod pešaka obesmišljava njihovu upotrebnu vrednost.
Biciklistička udruženja predložila su da se najavljivanom obavezom preticanja biciklista na najmanje jedan metar rastojanja obuhvati i ova kategorija učesnika u saobraćaju, kako bi se povećala bezbednost.
Biciklistička udruženja su pohvalila rad na bezbednosti i ukazala su na ranjivost pešaka, kao i na njihove potrebe.
Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.
Naslov: Redakcija