ODLUKA O JAVNOM LINIJSKOM PREVOZU PUTNIKA NA TERITORIJI GRADA BEOGRADA: ODLUKOM JE PREDVIđENO DA KONTROLOR U GRADSKOM PREVOZU MOžE I BEZ PRISUSTVA KOMUNALNOG POLICAJCA, DA URUčI PREKRšAJNI NALOG PUTNIKU KOJI NEMA KARTU. POVERENIK TVRDI DA JE OVAJ POSTUPAK NEZAKONIT, DOK GRAD BEOGRAD I BUS PLUS NAVODE DA SU POMINJANJEM OBAVEZE O IDENTIFIKACIJI SAMO HTELI DA POBOLJšAJU PROCENAT URUčENIH PREKRšAJNIH NALOGA I UTIčU NA SVEST GRAđANA O OBAVEZNOM PLAćANJU KARTE
Pre dve nedelje Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti ocenio je da je Odluka o izmenama i dopunama odluke o javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda ("Sl. list grada Beograda", br. 86/2016 - dalje: Odluka), kojom je predviđeno da kontrolori putnicima bez karte uručuju elektronske prekršajne prijave protivzakonita.
U Bus plusu tvrde da su namerom da kontrolor elektronskim putem prosleđuje komunalnoj policiji podatke građana planirali da ubrzaju uručivanje prekršajne prijave, a da su reči Poverenika pojedinci pogrešno protumačili i da su njihovi kontrolori sada u dodatnom problemu.
Veliki broj Beograđana u gradskom prevozu i dalje se švercuje, zbog čega je GSP godinama ozbiljan gubitaš. U želji da nešto promeni grad je početkom septembra usvojio novu Odluku. Njena primena nije ni počela, ali je upozorenje da je nezakonita dovelo do toga da, kako tvrde u Bus plusu, neki putnici odbijaju i dosad uobičajenu saradnju sa kontrolorima.
"Ne žele da pokažu svoju kartu, iako znamo da je imaju, ali ne želi da je pokaže. Ništa, jednostavno neće da pokaže kartu i to je to, nema tu nekih objašnjenja rasprava, jednostavno kaže da neće da pokaže", kaže Branislava Popović, kontrolorka Bus plusa.
A nova Odluka, uveravaju u firmi zaduženoj za naplatu karata u gradskom prevozu, praktično nije promenila ništa u odnosu na dosadašnju.
"Kontrolori i dalje nemaju pravo da bez dozvole i saglasnosti traže bilo kakvi dokument za identifikaciju za to je ovlašćena jedino komunalna policija koja inače pruža asistenciju za takve situacije kada je neko zatečen bez karte, a ne želi da se identifikuje. Ova Odluka je samo stavila obavezu nekoga da se identifikuje, bez toga je nemoguće vršiti kontrolu", kaže Goran Pejić, advokat Bus plusa.
"Građani su dužni da se identifikuju pred ovlašćenim licima koja su zakonom ovlašćena za identifikaciju, a to su policija i komunalna policija. Dakle, to nije stvar misli Šabić, to sasvim jasno piše i u Ustavu Republike Srbije ("Sl. glasnik RS", br. 98/2006) i u zakonu. Ako neko misli da treba da ovlasti i inkasante i kontrolore, onda treba da razmišlja i o tome da gradski prevoz ne postoji samo u Beogradu, već i u Nišu i Novom Sadu, pa ako misli da je to dobro rešenje, neka promeni zakon", kaže Rodoljub Šabić, Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti.
Čak i da su grad Beograd i Bus plus, kako navode, pominjanjem obaveze o identifikaciji samo hteli da poboljšaju procenat uručenih prekršajnih naloga i utiču na svest građana o obaveznom plaćanju karte, Šabić misli da su odabrali pogrešan put. Razume potrebu da se naplata poveća, i ne dovodi je, kaže, u pitanje, ali pri identifikaciji putnika bez karte sa kontrolorom mora da bude i komunalni policajac.
Izvor: Vebsajt N1, Igor Košut, 02.10.2016.Naslov: Redakcija