Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

EU: Multinacionalne kompanije obmanjuju kupce širom Istočne Evrope prodajući im loše proizvode pakovane u identičnim pakovanjima poznatih svetskih brendova. Do kraja 2017. godine biće utvrđeni jedinstveni standardi za ispitivanje prehrambenih proizvoda i za ta istraživanja na raspolaganju je milion evra


Evropska unija je rešila da stavi tačku na dvostruke standarde u proizvodnji hrane za istočno i zapadno tržište. Do kraja godine biće utvrđeni jedinstveni standardi za ispitivanje prehrambenih proizvoda i za ta istraživanja na raspolaganju je milion evra, izjavila je Vera Jurova, evropska komesarka za pravosuđe i potrošače. Jurova je rekla da prodaja dva različita proizvoda u istom pakovanju jedne za "bogate" druge za "siromašne" članice EU dovodi potrošače u zabludu.

Predsednik Evropske komisije je sredinom septembra saopštio da se ovakva praksa više neće tolerisati na tržištu EU. Odlučeno je da komisija neće predlagati novo zakonodavstvo kojim bi se ovaj problem rešio, ali da će se iskoristiti svi postojeći propisi kako bi diskriminacija potrošača bila prekinuta.

Pitanje diskriminacije potrošača i prodaje "škarta" u državama bivšeg istočnog bloka pokrenula je Slovačka, još u vreme predsedavanja EU. Premijer Robrt Fico čak je zapretio da će proterati sve namirnice sa Zapada iz slovačkih restorana.

Prva uporedna analiza rađena je u Češkoj gde je na zahtev Ministarstva poljoprivrede, testiran 21 proizvod u varijantama za tržišta Nemačke, Austrije, Češke, Slovačke i Mađarske, čime se pokazalo da su na istoku Evrope samo tri bila istog kvaliteta kao za zapadno tržište.

Upečatljiv je bio primer različitog kvaliteta "ribljih štapića" koji su imali isto pakovanje ali su za austrijsko tržište težili 300 grama, a za slovačko 280 grama. Austrijski kupac za istu cenu, od 2,99 evra, dobio je 65 odsto mesa, a slovački 58 odsto.

Ukazivanje na ovaj problem podignuto je na viši nivo kada je najavljeno da će se o nefer ponašanju multinacionalnih kompanija raspravljati na sastanku Višegradske grupe u Budimpešti. Premijeri Poljske, Češke, Slovačke i Mađarske najavili su da će ostati istrajni u zahtevima da za isti novac dobiju podjednako kvalitetne proizvode kao Nemci, i da prestanu da budu "kanta za đubre Zapada".

Jedno od najsveobuhvatnijih ispitivanja do sada uradila je Hrvatska. Ustanovljeno je da su oko 60 odsto ispitivanih proizvoda Hrvati plaćali skuplje nego potrošači u Nemačkoj. Samo kod četiri od 26 ispitanih artikala nije nađena razlika ni u kvalitetu ni u ceni.

 U Srbiji se ovim povodom još niko od nadležnih nije oglasio iako je poznato da su ovakvi proizvodi u ponudi i na našem tržištu. Goran Papović, predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije, kaže da potrošačke organizacije nemaju novac za uporedna ispitivanja.

Poslednje istraživanje dvadesetak proizvoda iz potrošačke korpe 2011. godine pokazalo je da postoje razlike u kvalitetu. I tada smo ukazivali na ovaj problem. Država bi trebalo da se ozbiljnije uključi u ovu priču kako bismo i mi profitirali na ovom talasu koji su pokrenule članice Evropske unije - kaže Papović.

Izvor: Vebsajt Politika, Ivana Albunović - Jelica Antelj, 30.09.2017.
Naslov: Redakcija