Zastava Bosne i Hercegovine | Zastava Crne Gore
Email Print

EVROPSKA KOMISIJA: Multinacionalne kompanije obmanjuju kupce širom Istočne Evrope prodajući im loše proizvode pakovane u identičnim pakovanjima poznatih svetskih brendova. Brisel spreman da deluje pravno i finansijski da nacionalna potrošačka tela istraže i krivično gone one koji nastave da krše zakone


Najviši zvaničnici Evropske komisije odgovorne za prava potrošača tvrde da multinacionalne kompanije varaju i obmanjuju kupce širom Istočne Evrope tako što im prodaju loše proizvode pakovane u identičnim pakovanjima poznatih svetskih brendova.

Vera Jurova, komesarka EU za potrošače, izjavila je da su ovi korporativni džinovi zasigurno kršili zakon.

- Prvi put kažemo jasno: Ovo je nepravedna poslovna praksa i uverena sam, u mnogim slučajevima da je ovde po sredi varanje, a da zakona nema. Od voćnih napitaka, ribljih štapića, do deterdženata i lanč obroka, verzije brendova prodatih širom Istočne Evrope više puta su se pokazale kao manje kvalitetne od onih na zapadu - istakla je Jurova i obećala da će primorati nacionalne kompanije da zaustave ono što ona smatra za pokušaj prevare potrošača.

Za sada je Jorova obećala da komisija neće imenovati i sramotiti kompanije koje su uključene u ovu prevaru, ali je rekla da je spremna da to uradi ako ne promene svoje poslovanje.

- Ukoliko se nešto ne promeni, neću oklevati da imenujem brendove, pa čak ću i podsticati ljude da ih ne kupuju. Prilično sam hrabra da učinim ovaj potez - tvrdi Jurova.

Predsednik evropske komisije, Žan Klod Junker, na sednici sindikata rekao je da je Brisel sada spreman da deluje pravno i finansijski osnažujući da nacionalna potrošačka tela istraže i krivično gone one koji nastave da krše zakon.

Finalna interpretacija relevantnog zakonodavstva EU trebalo bi da bude dostavljena državama članicama EU do 28. septembra 2017. godine. Ipak, Juriova je rekla da je ubeđena da zakon koji je postojao prekršen, i da dalje zakonodavstvo nije potrebno.

- Primećujemo sve veće nezadovoljstvo kod ljudi koji hoće da kupe stvari u inostranstvu, da kupe riblje štapiće koji sadrže ribu i sok od pomorandže koji sadrži pomorandžu. Frustracija raste i treba učiniti nešto protiv nje. Razgovarala sam sa predstavnicima trgovaca i proizvođača, i oni tvrde kako proizvode isti proizvod samo ga prilagođavaju nacionalnim ukusima. Npr. za deterdžente kažu da prilagođavaju vrsti vode, jer postoji teška i mekana voda - ističe Jurova.

Ona je dodala i da smatra da je idealno rešenje da se poveća kvalitet hrane ili na kraju krajeva, da se preimenuju brendovi, tako da ljudi ne budu prevareni, ali ovu opciju ne smatra pohvalnom.

Pitanje "dvostruke hrane" pogurano je na dnevni red komisije zahvaljujući lobiranju Mađarske, Bugarske, Češke, Slovenije koje su nedavno objavile komparativne studije, a očekuje se da će do 27. septembra i Hrvatska objaviti još jednu studiju.

Kompanije koje su pomenute u ovim studijama su insistirale na tome da su razlike koje su utvrđene među istim proizvodima plasiranim na različita tržišta posledica "odgovora na lokalnu potražnju", i da potrošači nisu namerno dovedeni u zabludu.

Miro Cerar, slovenački premijer, rekao je da on veruje da su multinacionalne kompanije bile uključene u pogrešne postupke.

- Verujem da su razlozi za ove neprihvatljive postupke sticanje više profita. To je ono što kompanije obično pokušavaju da učine. Ipak, sve što je bitno za kvalitet života mora biti pod kontrolom - zaključio je Cerar.

Izvor: Vebsajt Blic, M. Antonijević, 15.09.2017.
Naslov: Redakcija