Zastava Bosne i Hercegovine

NACRT ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA NA PUTEVIMA: Uvodi se crna lista prekršaja za oduzimanje vozila bahatim vozačima


Saobraćajna policija je pojačala kontrole na putevima, jer je porast broja nastradalih i povređenih zabrinjavajući.

U saobraćajnim nesrećama u 2022. godini stradalo je više ljudi nego prethodne 2021. godine, i to je druga godina zaredom u kojoj je lošija situacija nakon nekoliko godina u kojima je zabeleženo smanjenje broja žrtava.

Kako je poslednjeg dana prošle godine potvrdio ministar unutrašnjih poslova Bratislav Gašić, tokom 2022. godine u Srbiji je 535 osoba stradalo u udesima.

Podaci Agencije za bezbednost saobraćaja govore da je 2021. godine u saobraćaju stradala 521 osoba, a 2020. bilo je 492, dok je ranijih godina beležen konstantan pad broja žrtava. Tako je 2011. godine broj stradalih bio 731, 2007. godine 968, a pre 2000. u Srbiji je godišnje ginulo više od 1.500 građana godišnje.

Agencija je objavila i zabrinjavajuće podatke zaključno sa 2021. godinom u kojima stoji da je broj stradalih u udesima na milion stanovnika u Srbiji 76, dok je u Evropskoj uniji 44.

Prema podacima Agencije za bezbednost saobraćaja, najviše ljudi gine u automobilima, a u 2022. zabeleženo je da je stradalo više od 100 pešaka, od kojih više od polovine tokom noći. Od 500.000 zabeleženih prekršaja prekoračenja brzine u 2022, gotovo 3.000 je onih koji su kažnjeni zbog nasilničke vožnje.

Otud i Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima ("Sl. glasnik RS", br. 41/2009, 53/2010, 101/2011, 32/2013 - odluka US, 55/2014, 96/2015 - dr. zakon, 9/2016 - odluka US, 24/2018, 41/2018, 41/2018 - dr. zakon, 87/2018, 23/2019 i 128/2020 - dr. zakon) koji je donet 2009. godine, dopunjavan je i menjan skoro svake godine, a poslednji Nacrt zakona o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima objavljen je u decembru 2022. godine i trebalo bi da se ovog proleća nađe u proceduri, da prođe Vladu i nađe se pred poslanicima.

Vožnja pod dejstvom alkohola sa više od 1,2 promila u krvi, odbijanje alko-testa, vožnja bez vozačke dozvole ili tokom mere zabrane upravljanja vozilom - samo su neki sa spiska od 18 saobraćajnih prekršaja zbog kojih će se oduzimati vozilo, prema Nacrtu zakona.

Prošle godine u saobraćajnim nezgodama poginulo je 535 osoba, tako se nastavio rastući trend i prešao godišnji prosek. Od 500.000 zabeleženih prekršaja prekoračenja brzine u 2022, gotovo 3.000 je onih koji su kažnjeni zbog nasilničke vožnje. Više od 61.500 vozača isključeno je tokom 2022. iz saobraćaja zbog vožnje pod dejstvom alkohola, a zbog psihoaktivnih supstanci više od 2.500 vozača, dok je 190.000 onih koji su kažnjeni zbog nevezivanja pojasa.

"Neko ko je učinio teži prekršaj, neka nasilnička vožnja ili slično, u prethodne dve godine i kažnjen za to i ako se ponovi taj prekršaj, biće mu oduzeto vozilo", kaže Branko Stamatović, direktor Agencije za bezbednost saobraćaja.

Iz Komiteta za bezbednost saobraćaja smatraju da mera privremenog oduzimanja vozila nije dobra. Kažu da treba da bude trajna. Preostaje da se nađe odgovarajući pravni okvir.

Direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović, objavio je na svom Tviter nalogu delove Nacrta zakona. Okanović je član komisije koja je pripremila Nacrt a naveo je koje novine mogu da se očekuju.

Kada je reč o vozačima, u Nacrtu se, između ostalog, predviđa oduzimanje vozila za najteže prekršaje i to ako se radi o povratnicima, odnosno za počinioce najtežih prekršaja, ukoliko ih ponove u određenom roku, predviđeno je da se vozilo oduzme do okončanja sudskog postupka. Vozilo će biti oduzimano samo onim vozačima koji su u prethodne dve godine već pravosnažno osuđeni za neki od ovih prekršaja sa spiska, i to do pravosnažnog okončanja prekršajnog postupka, bez obzira na to da li je vozač vlasnik vozila ili nije.

Okanović ističe da ovde nije reč o trajnom oduzimanju vozila i ističe da je Komitet za bezbednost saobraćaja već uputio sugestiju Ministarstvu unutrašnjih poslova da se u Nacrt unese izmena u pogledu trajnog oduzimanja.

Cilj izmena je da se učesnici u saobraćaju uozbilje i budu odgovorniji, počev od pešaka, preko “trotinetista”, pa do vozača ali i putnika u vozilima.

Okanović navodi da će pešaci morati da budu mnogo odgovorniji nego sada. Kada izlaze iz zgrade ili lokala na trotoar, morati da pogledaju levo - desno - levo.

- Kada hoće da se jave na mobilni telefon, moraće da drže lakat uz telo. Takođe, neće smeti naglo da stanu ili menjaju način kretanja - napisao je Okanović.

On je naveo i na šta će roditelji sa malom decom, na osnovu predviđenih izmena zakona, morati da obrate pažnju kada učestvuju u saobraćaju, kao i kako da se ponašaju pešaci koji sa sobom vode ljubimce:

- Ako pešak vodi malo dete sa sobom, moraće čvrsto da ga drži za ruku. Ako gura kolica sa bebom ispred sebe, moraće da zastane ispred svakog ćoška da osmotri ide li trotinet. Pešak koji vodi psa, će morati da ga na kratkom povocu drži tik uz nogu. Pešaci sa lošim sluhom moraće da pojačaju slušni aparat na maksimum. Slepi i slabovidi pešaci moraće pažljivije da upotrebljavaju beli štap i još mnoga toga što ranije nisu morali - opisao je Okanović.

Okanović kaže da je realno da nacrt bude usvojen na prolećnom zasedanju, dok kada je reč o pooštravanju kazni, do promene propisa te vrste ovoga puta neće baš doći.

- Možete kazne da dižete u nedogled ali ako je izvesnost opažanja prekršaja i samog kažnjavanja na kraju u vidu pravosnažne odluke mala, uzalud kolika god da je kazna. Dobar primer za to je Beograd u kojem se kada je uspostavljen sistem "Oko sokolovo", kazne za nepropisno parkiranje nisu pooštravale, ali je izvesnost opažanja prekršaja drastično povećana, samim tim i kažnjavanja, što je dovelo do drastičnog smanjenja nepropisnog parkiranja. To je primer da ne moraju da se dižu kazne kako bi se smanjilo protivpravno ponašanje, već je samo potrebno povećati kontrolu. Suština je da se sistem kontrole uspostavi tako da izvesnost opažanja prekršaja bude značajno veća, a to se postiže pre svega povećanjem broja kamera za automatski nadzor - ističe on.

Prema njegovim rečima, ono što Nacrt predviđa, a što je značajno za građanstvo je odredba o električnim trotinetima koji trenutno ne postoje u pravnoj sferi. Naime, Nacrt prvi put uvodi električne trotinete u zakon definišući šta je lako električno vozilo, kuda se kreće i koji su minimalni starosni uslovi za njegovu upotrebu.

- Suštinska odredba ovog Nacrta jeste da se dozvoljava kretanje električnih trotineta pešačkim površinama, odnosno po nacrtu ako bude usvojen, električni trotineti će se potpuno legalno kretati trotoarima, pešačkim stazama i pešačkim zonama - naglašava Okanović dodajući da takvo rešenje nije prihvaćeno u Evropi, te je struka stavila jedan veliki znak pitanja na to zašto određenu materiju rešavamo na neevropski način.

Kako stoji u Nacrtu zakona, lice mlađe od 14 godina ne sme da upravlja lakim električnim vozilom na javnim putevima, a dodaje se i da: "Osoba koja nije navršila 18 godina života, za vreme dok upravlja lakim električnim vozilom, kako će se tretirati trotinet, mora na glavi da nosi zakopčanu zaštitnu biciklističku kacigu." Nacrt kaže i da je vozač lakog električnog vozila obavezan da za kretanje koristi biciklističku stazu, pešačko-biciklističku stazu ili biciklističku traku.

Izuzetno od stava 1. ovog člana, vozač lakog električnog vozila može za kretanje da koristi pešačku stazu, pešačku zonu ili trotoar, ukoliko ne postoji mogućnost kretanja biciklističkom stazom, pešačko-biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom, pod uslovom da ne ometa kretanje pešaka i da se kreće brzinom pešaka, a najviše 5 km/č.

Izuzetno od stava 2. ovog člana, vozač lakog električnog vozila može se kretati kolovozom na putu na kome je brzina kretanja ograničena na najviše 30 km/č, ukoliko ne postoji mogućnost kretanja pešačkom stazom, pešačkom zonom ili trotoarom.

Takođe, Nacrt predviđa da vozač ne sme da prevozi drugo lice na lakom električnom vozilu i da vozač lakog električnog vozila mora nositi svetloodbojni prsluk kada se kreće kolovozom, osim u zoni usporenog saobraćaja.

Kada upravlja lakim električnim vozilom u saobraćaju na putu, vozač mora imati kod sebe tehničku dokumentaciju o vozilu kojim upravlja, iz koje se može utvrditi snaga elektromotora, konstruktivna brzina i masa praznog vozila i dužan je da je da na uvid na zahtev ovlašćenog lica.

Ima u Nacrtu zakona više stavki koje se na prvi pogled čine možda suvišnim, ali pošto do sada nisu bile obuhvaćene zakonom, sada je došao red i na njih, u cilju da sve bude regulisano i “pokriveno”.

Pa tako na primer, na prelazu puta preko železničke pruge u istom nivou na kome nema branika ili polubranika niti uređaja za davanje znakova kojima se najavljuje približavanje voza, učesnici u saobraćaju mogu da pređu preko železničke pruge tek pošto se prethodno zaustave i uvere se da prugom ne nailazi voz ili neko drugo vozilo koje se kreće po šinama.

Ukoliko se na primer, u vreme izvršenja prekršaja za koji je predviđeno obavezno izricanje kaznenih poena ili prekršaja iz poglavlja “Obaveze vozača prema pešacimaˮ, u vozilu, odnosno na vozilu, kojim upravlja učinilac prekršaja, nalazi dete starosti do 12 godina, osim u autobusu kada se ne vrši organizovan prevoz dece, učiniocu prekršaja će se predviđeni broj kaznenih poena za taj prekršaj uvećati za 2.

Sve u svemu, namera zakonodavca je da smanji broj nesreća i uzroka koji do njih dovode.

- Crna lista prekršaja za oduzimanje vozila -

1. Vožnja pod dejstvom alkohola sa više od 1,2 promila

2. Odbijanje alkotestiranja ili testiranja na opijate

3. Prekoračenje brzine za više od 100 km/č u naselju

4. Prekoračenje brzine za 90 km/č u naselju.

5. Prekoračenje brzine za više od 60 km/č u zoni škole ili zoni *30*

6. Prekoračenje brzine za više od 50 km/č u zoni usporenog saobraćaja

7. Prevoz deteta mlađeg od 12 godina na mestu suvozača

8. Prevoz deteta mlađeg od 12 godina na mestu koje nije predviđeno za sedenje (prtljažnik, instrument-tabla, zadnja polica, spoljnji delovi vozila i sl.)

9. Prolazak kroz najmanje dva crvena svetla na semaforu u razmaku kraćem od 10 minuta

10. Preticanje kolone vozila preko pune linije

11. Vožnja bez položene ijedne vozačke kategorije

12. Vožnja tokom mere zabrane upravljanja vozilom

13. Vožnja nakon oduzimanja vozačke dozvole zbog nakupljenih kaznenih poena

14. Vožnja za vreme privremenog isključenja iz saobraćaja

15. Vožnja noću na neosvetljenom putu bez ijednog uključenog svetla na vozilu

16. Preticanje ili obilaženje vozila koje se zaustavlja ili se zaustavilo radi propuštanja pešaka na pešačkom prelazu

17. Preticanje kolone pod pratnjom

18. Nepropuštanje vozila pod pratnjom

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.

Izvor: Vebsajt Politika, Ozren Milanović, 31.01.2023.
Naslov: Redakcija