1. Od kog datuma je obaveza da se sa papirnog nastavlja vođenje arhivske knjige u elektronskom obliku?
Arhivska knjiga se od 1.1.2024. godine vodi u elektronskom obliku.
Ukoliko vam je potrebno rešenje za kreiranje prepisa arhivske knjige
prijavite se da saznate više o softverskom rešenju Paragrafa.
Arhivska knjiga je evidencija tj. popis celokupne dokumentacije nastale u kalendarskoj godini, bez obzira da li su ti dokumenti nastali u papirnom ili elektronskom obliku i nju šaljemo nadležnom arhivu.
Svake godine, do 30. aprila imamo obavezu da pošaljemo prepis arhivske knjige za prethodnu kalendarsku godinu nadležnom arhivu. Arhivsku knjigu uvek pravimo jednu - nezavisno od toga koliko imamo papirne a koliko elektronske dokumentacije.
Elektronsko arhiviranje odnosi se na dokumentaciju koja je izvorno nastala u elektronskom obliku, i kao takva mora da se overava i čuva u elektronskom obliku, sa KEP-om (kvalifikovani elektronski potpis/pečat) kao što su izvodi iz banke, ino fakture, ugovori koji su obostrano potpisani kvalifikovanim elektronskim potpisom, IOS... Ukoliko je u pitanju elektronski dokument koji se čuva trajno, mora mu se dodeliti i vremenski žig.
U arhivsku knjigu ne upisujemo dokumente pojedinačno već zbirno po kategorijama (vrstama) dokumenata, npr. ugovori o radu, ulazne fakture, ugovori o zakupu, ugovori o poslovnotehničkoj saradnji…
Arhivska knjiga se od 1.1.2024. godine vodi u elektronskom obliku.
Ako ste ranije vodili arhivsku knjigu u papirnom obliкu potrebno je da nastavite sa vođenjem arhivske knjige u elektronskom obliku od prvog slobodnog arhivskog broja.
Izmene u listi kategorija moraju se dostaviti nadležnom javnom arhivu na odobrenje i tek od tada se mogu primenjivati. Svi stvaraoci arhivske građe i dokumentarnog materijala koji su predali Listu kategorija nadležnom javnom arhivu na saglasnost, a još je nisu dobili, vode arhivsku knjigu u skladu sa podnetom listom, a eventualne ispravke u arhivskoj knjizi sprovešće po dobijanju saglasnosti na Listu kategorija.
Samim Zakonom o arhivskoj građi i arhivskoj delatnosti i Pravilnikom o obrascu arhivske knjige ("sl. glasnik rs", br. 34/2022) nije određeno postupanje sa ovim dokumentima. Naš predlog je da uradite download ovih dokumenata i sačuvate u nekom folderu, a u arhivskoj knjizi navedete da je lokacija SEF ili CROSO, a količinu za rubriku 8 u arhivskoj knjizi navesti broj memorijskih jedinica kako je zabeleženo u folderu koji ste sačuvali.

Vodi se jedna arhivska knjiga za celo pravno lice. Možete posebno uraditi popis, ali u arhivsku knjigu upisujete zbir.
Da.
Ne, obaveza se ne odnosi na fizička lica, a preduzetnici su fizička lica registrovana za obavljanje privredne delatnosti.
Ništa u prethodnom upisu u arhivskoj knjizi se ne menja, samo se može pisati u Primedbi.
Predstavništva nemaju status pravnog lica, te nisu u obavezi da vode arhivsku knjigu i predaju prepis.
Prema članu 16. Zakona o arhivskoj građi i arhivskoj delatnosti dokumentarni materijal nastao radom i delovanjem državnih organa i organizacija, organa teritorijalne autonomije i jedinica lokalne samouprave, ustanova, javnih preduzeća i imalaca javnih ovlašćenja, čiji je rok čuvanja istekao uništava se po pribavljenom odobrenju u pismenoj formi nadležnog javnog arhiva. Za stvaraoce koji nisu nabrojani, npr. Privredna društva potrebno je sastaviti belešku o uništavanju dokumetarnog materijala kome je istekao rok čuvanja.
Jedini način bi bilo da skinete fakture i tako uradite ili ako imate Kancelarka i koristite automatsko zavođenje faktura, on će sam izračunati količinu. Smatramo da nije korisno ručno sve skidati ako imate mnogo faktura, pa je naš stav da je u redu da stavite samo broj dokumenata bez broja megabajta koje zauzima.
Da, obavezno: ovo Kancelarko sam automatski radi ako ga koristite i podesili ste automatsko arhiviranje.
Na isti način kao što bi bili upisani u papirnu knjigu,nema razlike da li upis radite u obrazac (tabelu) koja je u papiru ili tabelu koja je na ekranu.
Institut mirovanja postoji za preduzetnike, oni ne vode arhivsku knjigu u svakom slučaju.
Nije propisano, mišljenja smo da se dokumentacija iste kategorija, ako postoji i kao papirna i kao elektronska može voditi odvojeno, da se iskoriste dva broja u arhivskoj knjizi, a može i zajedno, samo se onda u jednom polju upisuje i količina u registratorima i u kb,Mb.
Za stvaraoce koji su ranije vodili arhivsku knjigu, upisuje se samo dokumentacija iz 2024. Ako nije vođena arhivska knjiga za prethodne godine potrebno je upisati dokumentaciju od osnivanja.
Odgovor je isti kao i za pitanje broj 16. a to je: Za stvaraoce koji su ranije vodili arhivsku knjigu, upisuje se samo dokumentacija iz 2024. Ako nije vođena arhivska knjiga za prethodne godine potrebno je upisati dokumentaciju od osnivanja.
Mapiranje dokumentacije, utvrđivanje faktičkog stanja, donošenje Liste kategorija, donošenje odluke o imenovanju odgovornog stručnog lica, Opšti akt o načinu evidentiranja, klasifikovanja, arhiviranja i čuvanja arhivske građe i dokumentarnog materijala, Opšti akt o načinu evidentiranja, zaštite, i korišćenja elektronskih dokumenata.