Zastava Bosne i Hercegovine
Intervju

Sistem elektronskih faktura




Slavica Savičić

državni sekretar Ministarstva finansija



Objavljeno: 28.07.2021.

Email Print

Koji je cilj propisivanja obaveze elektronskog evidentiranja u sistemu elektronskih faktura?


odgoooovorrr

Na koji način se novi Zakon o elektronskom fakturisanju nadovezuje na Zakon o fiskalizaciji i Zakon o digitalnoj imovini?


odgoooovorrr

Kada možemo da očekujemo podzakonske akte kojima će biti definisani tehnički elementi fakture?


odgoooovorrr

Da li će javni sektor moći da šalje elektronske fakture preko posrednika?


odgoooovorrr

Da li će subjekti koji sarađuju sa javnim sektorom, a nisu u sistemu PDV, morati da se prijave na sistem elektronskih faktura?


odgoooovorrr

Kada će biti utvrđen Nacionalni standard za informaciono posredovanje?


Standard je utvrđen članom 2 stav 1. tačka 13) i članom 6. stav 1. Zakona - reč je se o standardu donetom od strane nacionalnog tela za standardizaciju u Republici Srbiji, odnosno važeći standard je “prSRPS EN 16931-1:2019/A2:2020”

Na koji način će biti garantovana verodostojnost dokumenata koji su priloženi?


Verodostojna isprava je, u smislu člana 8. Zakona o elektronskom fakturisanju, ona koja je od strane izdavaoca elektronske fakture (ili informacionog posrednika u njegovo ime) poslata primaocu elektronske fakture preko sistema elektronskih faktura. Zakon u članu 15. st. 5. i 6. propisuje da se verodostojnost porekla i integritet sadržine elektronske fakture obezbeđuje od njenog izdavanja do isteka roka do kojeg postoji obaveza njenog čuvanja, a sama verodostojnost porekla i integritet sadržine elektronske fakture obezbeđuju se izdavanjem u formatu propisanim Zakonom, kao i čuvanjem u formatu pogodnom za elektronsko čuvanje dokumenta.

Da li će fakture kroz sistem elektronskih faktura moći da šalju i subjekti koji nemaju tu obavezu po zakonu?


U najkraćem - da, ako se tako opredele.

Da li će zaposleni u privrednom subjektu u Srbiji, a koji se nalaze u inostranstvu, moći da pristupaju sistemu putem elektronskog sertifikata?


Uslovi korišćenja (uključujući i pristup) sistemu elektronskih faktura uređeni su članom 5. Zakona, a biće bliže propisani Uredbom Vlade iz člana 11. kao i aktom ministra iz člana 5. Zakona. Lokacija korisnika sistema, s obzirom da se radi o modernom, centralizovanom, “veb” rešenju, neće predstavljati ograničenje.

Da li će sistemu elektronskih faktura moći da se prilože i ostali prateći dokumenti?


Da, članom 7. stav 3. Zakona predviđena je takva mogućnost koja će dalje biti razrađena aktom ministra. Sa druge strane, potrebno je povesti računa o činjenici da će takozvana prateća dokumenta morati da ispune uslove forme i načina dostave prateće i druge dokumentacije kroz sistem elektronskih faktura (mahom tehnički uslovi, npr. veličina i format fajla) koji će biti propisani gorepomenutim aktom.

Na javnoj raspravi je bilo reči da će biti pušten demo sistem elektronskih faktura pre početka primene zakona kako bi se zainteresovani subjekti upoznali sa načinom funkcionisanja ovog sistema. Da li se ostalo pri tome i, ako jeste, kada se može očekivati puštanje demo verzije?


Puštanje demo verzije za samostalno testiranje je predviđeno za 1. juli.

Možete li da nam pojasnite član 10. Zakona s obzirom da je njime predviđeno da ukoliko subjekt privatnog sektora ne prihvati ili ne odbije elektronsku fakturu nakon dobijanja ponovljenog obaveštenja da je elektronska faktura izdata smatraće se da je faktura odbijena. Na koji način poverioci mogu da se zaštite od nesavesnih dužnika koji pasivnim držanjem kada god za to imaju interes budu odbijali fakture za uredno primljenu robu ili izvršene usluge?


Predloženim zakonskim rešenjima ne uređuju se na drugi način obligacioni odnosi između privrednih subjekata, niti se derogiraju odredbe Zakona o izvršenju i obezbeđenju, već je cilj zakona bio da se olakša i ubrza poslovanje između privrednih subjekata. Problemi nesavesnosti strana u obligacionom odnosu, dakle, rešavaće se na osnovu istih propisa i po istim procedurama kao i do sada.

Podzakonski akti će se doneti u roku od šest meseci. Da li već postoje najave daljeg uređivanja ove oblasti osim predviđenih podzakonskih akata (elektronskog fakturisanja)?


Ponovo ističem da će podzakonski akti biti doneti pre zakonom definisanog roka dok će se u narednom periodu sprovoditi aktivnosti u cilju daljeg povezivanje ovog sistema sa drugim državnim sistemima, a sve u cilju automatizacije određenih poslovnih procesa koje se tiču ove oblasti.



Email Print