Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

U PRIPREMI NOVI ZAKON O BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA NA PUTEVIMA: Regulisanje vožnje električnih trotineta. Jedan od stavova je da treba da im se omogući da idu trotoarom ako se kreću do šest kilometara na sat, a ako se radi o bržim trotinetima da idu biciklističkim stazama


Ovog proleća i leta potpuni hit na beogradskim ulicama i trotoarima su električni trotineti, pa ih svakodnevno možete videti na svakom koraku: u centru grada, ali i po parkovima i izletištima. Međutim, iako zakon u Srbiji još uvek ne prepoznaje ovo saobraćajno sredstvo, u slučaju izazivanja nezgode vozači mogu biti i - krivično gonjeni.

Ovaj dvotočkaš postao je dobar način za "probijanje" kroz gradsku gužvu, ali i jednostavno prevozno sredstvo koje može dostići brzinu do 40 kilometara na sat.

Njegova prednost jeste što je lagan, jednostavan za korišćenje, moguće ga je sklopiti ukoliko naiđete na neku prepreku i ručno preneti, a ne zahteva ni sve traženija parking mesta. Takođe, jedan od ključnih strateških razloga korišćenja električnog trotineta navodi se odvraćanje ljudi od automobila, koji zagađuju životnu sredinu i stvaraju saobraćajne gužve.

Međutim, oprečna su mišljenja ko bi smeo da upravlja ovim prevoznim sredstvom, da li se sugrađani njime mogu kretati trotoarom, kao regularni pešaci, da li su namenjeni isključivo za biciklističke staze ili bi pak trebalo da se koriste na samom kolovozu.

Novi trend već je odneo više žrtava u svetu. Kod nas se još uvek nije desio smrtni ishod izazvan vožnjom trotineta, ali neretko možete videti kako se vozač trotineta "očeše" o pešaka na trotoaru.

- Ukoliko vozač trotineta nekoga povredi ili usmrti, što se već dešavalo u inostranstvu, on može biti krivično odgovoran po opštim propisima vezano za nanošenje teških telesnih povreda - izjavio je nedavno Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.

On smatra da trotoari pripadaju pešacima i da električni trotineti, niti bilo koja druga vozila, ne bi trebalo da se kreću trotoarom.

- Trotinetiste su na Zapadu nazvali "tihi ubica". Oni su nečujni, pešaci ih ne očekuju da se kreću trotoarom. S druge strane, brzine kojima se kreću nisu uopšte male. Možete nekoga usmrtiti ili teško povrediti, stoga posebno obratite pažnju na pešake - zaključio je Okanović.

Nedavno je objavljeno da će novi Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima u Srbiji, između ostalog, regulisati i vožnju električnih trotineta. Trenutno se kreću trotoarom, a jedan od stavova je da treba da im se omogući da idu trotoarom ako se kreću do šest kilometara na sat, a ako se radi o bržim trotinetima da idu biciklističkim stazama.

Ipak, trebalo bi napraviti razliku između električnih trotineta sa i bez sopstvenog pogona. Okanović je objasnio o čemu se radi.

Za električne trotinete sa sopstvenim pogonom mogla bi da važe saobraćajna pravila kao za mopede, kaže Okanović

- Što se tiče trotineta koji nemaju sopstveni pogon, zakon kaže da se u tom slučaju vozač definiše kao pešak, i onda je on u obavezi da se kreće trotoarom i poštuje pravila za pešake - rekao je on.

Ako trotinet ima sopstveni pogon, onda se radi o vozilu koje bi se, kako kaže Okanović, moglo podvesti pod moped. U tom slučaju bi važila pravila koja važe za mopede, a to je da se kreću kolovozom, imaju odgovarajuću signalizaciju i da korisnici moraju da nose zaštitnu kacigu, ali bi svakako morala da se definišu posebna pravila za njih.

U Francuskoj će, na primer, do kraja godine biti zabranjeno kretanje trotoarom i trotineti će se kretati biciklističkim stazama ili će učestvovati u javnom saobraćaju.

U Holandiji su za električne trotinete propisane registarske tablice, a uslov za upravljanje je starost vozača od najmanje 16 godina, vozačka dozvola i obavezno nošenje kacige za one koji mogu da razviju brzinu veću od 25 kilometara na sat.

U Belgiji i Sloveniji je dozvoljeno kretanje električnih trotineta trotoarom, dok je recimo u Sloveniji kazna ako su u javnom saobraćaju, čak 500 evra.

Izvor: Vebsajt Blic, M. Marković, 29.07.2019.
Naslov: Redakcija