Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA: Zaštita potrošača neusklađena sa evropskim standardom. Neophodna izmena propisa pre svega u oblastima telekomunikacija, komunalnih usluga i energetike


Iako su za 20 godina doneta četiri zakona u cilju harmonizacije propisa sa EU, ne može se reči da su potrošača u Srbiji zaštićeni kao u zemljama Unije, izjavio je član pregovaračkog tima za pristupanje Srbije EU Nebojša Lazarević.

"Kod nas mora da počne da se radi na primeni propisa, ali i ispravljanju sektorskih propisa pre svega u oblastima telekomunikacija, komunalnih usluga i energetike", rekao je Lazarević na skupu o zaštiti potrošača koji je u Beogradu održan u organizaciji Centra za evropske politike.

On je ocenio da je u Srbiji usvojeno mnogo zakona koji su zbunili privredu i potrošače a da ti propisi nisu primenjivani, niti su doneli korist.

"Poslednji je trenutak da sada iskoristimo proces pregovora sa EU, i moguće otvaranje poglavlja 28 u ovoj godini da zaista napravimo pomak i na suštinskom planu", rekao je on.

Kako je ocenio, na potezu je Ministarstvo trgovine kao i druga ministarstva i Narodna banka koji u svojoj nadležnosti imaju za zaštitu nekih kategorija potrošača.

On je ukazao da potrošači imaju probleme i kod usluga, proizvoda i garancija ali da je još gore kada su u pitanju specijalni propisi o telekomunikacijama i komunalnim poslovima.

"Čak su problemi najveći tamo gde je država pružalac usluga, kao što su komunalne usluge, parking servis, infostan", rekao je on i dodao da je Srbija malo tržište gde se lako stvori monopolska ili slična struktura i to uvek bude prevaljeno na teret potrošača.

Razlika u konkurenciji u zemljama EU i Srbiji je zastrašujuća jer smo suviše malo tržište, rekao je on i dodao da je to je jedan od razloga zašto Srbija mora da uđe na jedinstveno tržište.

Programski direktor Centra za evropske politike Dušan Protić rekao je da imamo najvećoj meri usklađeno zakonodavstvo ali da su problemi u primeni prava i podsetio da je zaštita potrošača u velikoj meri uslovljena tržišnim kretanjima.

"Mnogo veća zaštita potrošača je u razvijenim tržišnim ekonomijama, gde i trgovci vode računa o pravima potrošača jer su i sami pod velikim pritiskom konkurencije", rekao je on i dodao da toga u Srbiji nema u dovoljnoj meri.

Izvor: Vebsajt B92, 28.01.2020.
Naslov: Redakcija