Zastava Bosne i Hercegovine

POSTUPAK KADA BANKOMAT NE IZVRŠI ISPLATU SREDSTAVA: Banka je dužna da u što kraćem roku proveri navode korisnika kartice i da mu, ako se utvrdi da je u pitanju kvar bankomata, odmah obezbedi povraćaj novca na račun ili isplati gotovinu


Beograđanin G. A. prilično se pomučio kako bi podigao platu koju mu je preduzeće uplatilo još pre Nove godine. Razlog je to što mu je bankomat "progutao" pare, odnosno nije ih isplatio, a banka je novac knjižila kao da jeste. Put do para trajao je čak dve sedmice.

Ubacio sam karticu, mašina je radila kao da broji pare i stala. Bankomat mi je, na sreću, karticu vratio, jer da nije onda bih još i na nju morao da čekam ko zna koliko. Logično bi bilo da banka klijentu pare sa računa skine tek kada ih isplati, a ne tek kada on zatraži isplatu. Softver banke napravljen je na štetu klijenata. To se vidi po tome što nalog za plaćanje nije povezan s informacijom da li u bankomatu ima para – kaže G.A. koji je po zanimanju kompjuterski programer što se i vidi iz njegove ilustracije pomenutog slučaja.

Dodatno, njega ne zadovoljava ni to što je na platu morao da čeka petnaest dana, ni objašnjenje da je to u skladu sa propisima.

Kakav je to propis koji banci omogućava da drži moje pare 15 dana. U ovoj eri digitalizacije to može vrlo lako da se reši – kaže G. A.

U Narodnoj banci Srbije (NBS) objašnjavaju da, ako je korisnik upotrebom platnog instrumenta, odnosno platne kartice, pravilno autorizovao transakciju u određenom iznosu i njegov račun bude zadužen za taj iznos, ali bankomat ne isplati novac (uopšte ili isplati u manjem iznosu), korisnik treba najpre da podnese prigovor banci čiji je bankomat, bez obzira da li je ta banka i izdala platnu karticu. Budući da u toj situaciji korisnik zapravo ukazuje da se radi o neizvršenoj ili nepravilno izvršenoj transakciji banka je dužna da odmah, odnosno u što kraćem roku, proveri navode korisnika, odnosno da utvrdi da li je na njeno izvršenje uticao bilo kakav tehnički kvar ili drugi nedostatak, i da, ako utvrdi određene nepravilnosti, odmah korisniku obezbedi povraćaj iznosa na njegov račun ili isplati gotovinu.

Iako izričito nije propisana pismena forma za prigovor u slučaju neizvršenja ili nepravilnog izvršenja platne transakcije, korisnici treba da podnesu pisani prigovor i da ga banci dostave lično, uz potvrdu prijema banke, putem pošte ili putem elektronske pošte kako bi imali dokaz da su podneli prigovor banci, a kako bi u slučaju da banka ne otkloni eventualne nepravilnosti mogli da, radi zaštite svojih prava, podnesu pritužbu Narodnoj banci Srbije. Ovo važi za situacije kada sve okolnosti ukazuju da se radi o eventualnom tehničkom kvaru ili nedostacima u vezi sa bankomatom, kao i da se unapred, bez utvrđivanja svih okolnosti konkretnog slučaja, ne može isključiti ni eventualna odgovornost banke izdavaoca platne kartice - kažu u NBS.

Svima, koji često plaćaju karticama, bar jednom se desilo da im banka blokira deo novca na računu na ime "rezervisanja" za plaćanja koja se nisu desila. To su obično situacije kada prodavac više puta "provuče" karticu, jer je, na primer, prvi pokušaj naplate bio bezuspešan za trgovca, ali ne i za kupca, kome je banka već zaračunala taj iznos na računu. Pa se dešava da se dva puta blokira isti iznos novca, po istom fiskalnom računu. Banke uglavnom ovakve situacije automatski rešavaju, posle najviše nekoliko dana.

Izvor: Vebsajt Politika, Jovana Rabrenović, 27.01.2019.
Naslov: Redakcija