Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA: Mobilni operateri i internet provajderi na različite načine obmanjuju potrošače i krše zakone. Zbog toga potrošači skupljaju potpise za pokretanje kolektivne tužbe protiv operatera i provajdera, a postoji i prva sudska presuda u korist potrošača o raskidu ugovora


Udruženje potrošača Efektiva optužilo je sva tri mobilna operatera i provajdere interneta da na različite načine obmanjuju potrošače i krše zakone. I Nacionalnoj organizaciji potrošača građani se žale na operatere – najviše na iznos računa i na ispravnost uređaja koji se kupuju uz paket. Operateri nisu želeli da komentarišu te optužbe, ali za neke od prekršaja već su stigle pravosnažne presude u korist potrošača.

Građani imaju različita iskustva sa svojim mobilnim mrežama. Jedni kažu da se internet brzo potroši. "Uplatiš internet, to ti ode za jedan poziv u kojem pričaš minut-dva", kaže jedna Beograđanka. Ima i onih koji smatraju da su uslovi korektni i ne osećaju se prevareno.

U Efektivi navode više oblika prevare: kupovina telefona za dinar, zaokruživanje računa na započeti minut, naplaćivanje usluge 4G i tamo gde je nema i naplaćivanje veće brzine interneta od one koju vam obezbede.

Kada potrošač ima primedbe na kvalitet usluge, čest odgovor je da on mora platiti svoju obavezu, a usluga će mu biti pružena u skladu sa mogućnostima operatera.

Zbog toga potrošači skupljaju potpise za pokretanje kolektivne tužbe protiv operatera i provajdera, a postoji i prva sudska presuda u korist potrošača o raskidu ugovora.

"Sud je presudio da potrošač mora da plati ono što je do tog trenutka potrošio, ali od trenutka kada je raskinuo ugovor, nadalje nije prihvaćen zahtev operatera da mora da plati preostali deo po ugovoru", kaže Dejan Gavrilović, predsednik Organizacije potrošača "Efektiva".

U Nacionalnoj organizaciji potrošača smatraju da zbog nejasne pravne situacije treba biti oprezan.

"Savet je potrošačima da ukoliko nisu spremni da ispune taj vremenski period ili ukoliko nisu sigurni, da ne zaključuju ugovore sa određenim pogodnostima nego da to bude mesec za mesec", kaže Nikica Jovanović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije.

Predlog zakona o elektronskim komunikacijama daje veća ovlašćenja regulatornoj agenciji RATEL. Ona će moći vansudski da rešava brojne sporove koji se najčešće odnose na visinu računa i samovoljno menjanje odredbi ugovora.

"Čekamo naravno jedan period da se usvoji zakon i da vidimo da li zaista regulatorna agencija za elektronske komunikacije može odgovarajućim nadzorom da utiče na to da ovi prigovori potrošača ne budu svakodnevna pojava", kaže Nikica Jovanović.

Udruženje Narodni parlament iz Leskovca dokazalo je da "Telekom Srbija" krši prava korisnika, a Ministarstvo telekomunikacija naložilo je tom operateru da prekine ugovaranje nepravičnih ugovora.

Ako sumnjate da vas operater vara, svoja prava najlakše ćete zaštititi uz pomoć Udruženja potrošača. Bez obzira na ishod, takav spor oduzeće vam samo vreme, jer se takse za sporove vredne do 500.000 dinara, ne plaćaju.

Izvor: Vebsajt RTS, Srđan Dimitrijević, 30.01.2018.
Naslov: Redakcija