Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O ELEKTRONSKOM FAKTURISANJU: Odgovori na najčešće postavljana pitanja


1. Mi smo internacionalna kompanija, imamo veliki broj ulaznih računa. Preko API servisa ćemo biti povezani sa SEF-om. Kakve su sve mogućnosti preuzimanja računa i priloga zajedno?

Odgovor: Sve trenutno dostupe funkcionalnosti vezane za API možete videti na portalu efaktura.gov.rs u delu Instrukcije - Specifikacije.

2. Zašto ne postoji mogućnost pregleda fakture pre slanja?

Odgovor: Pri ručnom upload-u fakture, funkcionalnost da faktura dobije status Nacrt, trenutno nije moguća.

3. Ukoliko maloprodajni objekat izdaje fiskalne račune pravnim licima, kakva je obaveza u smislu e-faktura? Da li obavezno kreirati i račune preko e-faktura? Kako izbeći dupliranje obaveze za PDV.

Odgovor: Instrukcije vezane za ovu situaciju možete videti na sledećem linku: https://www.efaktura.gov.rs/vest/1162/dopuna-pravilnika-o-porezu-na-dodatu-vrednost.php

4. U kom slučaju pri unosu izlaznog računa unosimo i stavku “povezani avansni račun”?

Odgovor: U slučaju izdavanja konačnog računa i želite da se “pozovete” na jedan ili više avansnih računa.

5. Da li je u planu opcija pretrage po komintentima?

Odgovor: Ova funkcionalnost je dostupna u SEF-u kroz polje Pretraga. Potrebno je da unesete tačno ime ili naziv komitenta u SEF-u.

6. Šta znači ako se čekira polje “Dodaj nosioca javne nabavke”?

Odgovor: Ukoliko je u pitanju javna nabavka/tender i u ugovoru postoji nosilac javne nabavke, a kupac je neki drugi subjekat, označava se navedeno polje.

7. Zbog čega mora da se stavi drugi broj fakture ukoliko je odbijena?

Odgovor: Drugi broj dokumenta se koristi jer faktura i dalje postoji na Sistemu e-Faktura i nosi taj broj.

8. Kada moramo da storniramo fakturu?

Odgovor: Ukoliko iz nekog razloga faktura nije ispravna, potrebno je da se stornira. Storniranje se radi samo u slučaju da je faktura prethodno “odbijena” ili “odobrena”.

9. U kojim slučajevima faktura ne prolazi kroz SEF pa se evidentira u zbirnoj ili pojedinačnoj evidenciji PDV-a?

Odgovor: Sva dokumenta koja nisu izdata posredstvom SEF-a u skladu sa ZoEF unose se u pojedinačnu/zbirnu evidenciju PDV-a.

10. Šta je potrebno uraditi kada kupac odbije fakturu posle 20 dana, npr. fakturu iz prethodnog poreskog perioda koju ste zaveli pod određenim brojem, već platili PDV i slično? Imamo primer da je kupac neosnovano svojom greškom odbio fakturu.

Odgovor: Status fakture u SEF-u ne utiče na poslovne procese i odredbe ranije definisanih pravnih okvira. Faktura koja je odbijena je i dalje validna sve dok se ne stornira.

11. Da li je dozvoljeno da se datum prometa izabere unazad?

Odgovor: Datum prometa i datum dospeća su promenljivi datumi na Sistemu e-Faktura. Jedino datum slanja fakture nije moguće izmeniti i on je sistemski.

12. Da li znači da usluge koje želimo unapred da naplatimo (pre izvršenja usluga) mi i dalje imamo prava da šaljemo predračune van SEF-a?

Odgovor: Predračuni/profakture nisu predmet Sistema e-Faktura. Ponude šaljete van SEF-a.

13. Kako se registruje predračun po kome bi budžetska ustanova uplatila novac?

Odgovor: Na sledećem linku imate instrukcije za ovakvu situaciju: https://www.efaktura.gov.rs/vest/1177/dodatna-instrukcija-za-sve-korisnike-javnih-sredstava-i-za- izdavaoce-elektronskih-faktura-.php

14. Šta se dešava ukoliko kupac odobri račun i naknadno ustanovi da nije ispravan? Da li može da se naknadno ispravi?

Odgovor: Nije moguće naknadno ispraviti fakturu. Ukoliko je status fakture poslato/pregledano moguće je otkazati fakturu i zatim napraviti novu. Ukoliko je faktura odobrena, onda je potrebno da je pošiljalac stornira i pošalje nov dokument.

15. Izdali smo e-fakturu budžetskom korisniku, ali je nismo registrovali u CRF. Kupac (budžetski korisnik) je ovu fakturu odbio. Kakav je naš sledeći postupak? Da li storniramo izdatu fakturu i izdajemo novu ili samo izdajemo novu uz registrovanje u CRF i pod kojim brojem to radimo? Da li koristimo isti broj fakture i u storno i u novoj fakturi?

Odgovor: U navedenoj situaciji je potrebno da stornirate fakturu koja je odbijena i kreirate novu fakturu sa označenim poljem “Pošalji u CRF”.

16. Da li postoji obaveza izdavanja avansnog računa kroz SEF za uplate izvršene u istom poreskom periodu kao i promet? Na primer, kupac je uplatio avans za robu danas, a isporuka (promet) će biti za 2 dana. Da li treba izdati avansni račun kroz SEF, pa nakon odobrenja avansnog računa i konačni za promet ili je dovoljno izdati samo konačni račun za promet, a u napomeni navesti da je račun plaćen avansno?

Odgovor: Kroz SEF je potrebno da se pošalje avansni račun i nakon njegovog odobrenja izda konačna faktura koja će biti povezana sa avansnim računom.

17. Po specifikaciji o objašnjenjima izrada knjižnih odobrenja se ne radi sa minusnim iznosom. Uprkos tome, postoje kupci koji odbijaju poslata knjižna odobrenja sa napomenom da iznos mora biti negativan. Kako postupati sa takvim kupcima?

Odgovor: Stav centralnog informacionog posrednika je da nije ispravno izdavati KO na SEF-u sa negativnim iznosom.

18. Za fakture koje je potrebno poslati u CRF povremeno se dobija greška da “Broj fakture nije validan”. Faktura sa istim brojem može uspešno da se pošalje kroz SEF ukoliko se ne štiklira “Pošalji u CRF”. U čemu može da bude problem?

Odgovor: U navedenoj situaciji potrebno je da proverite da li u CRF-u već imate fakturu sa istim brojem koja je ranije registrovana.

19. Da li će biti omogućeno masovno odobravanje faktura, nešto slično kao što se može uraditi za masovno skidanje faktura? Opcija bi koristila kada su u pitanju međusobni odnosi između kompanija članica jedne grupe.

Odgovor: U neposrednom okruženju Sistema e-faktura nije moguća masovna dodela statusa.

20. Da li će na SEF-u biti omogućena pretraga po nazivu kupca ili delu naziva kod ulaznih dokumenata?

Odgovor: U delu "Pretraga dokumenta" možete pretražiti fakture po nazivu kupca.

21. Da li se možda radi na kreiranju novog korisnika putem PIB-a ili matičnog broja jer traženje putem naziva oduzima mnogo vremena?

Odgovor: Korisnike možete pretražiti i po PIB-u i matičnom broju i ove podatke unosite u polje "Naziv kompanije".

22. Da li možemo izlaznu fakturu da kreiramo direktno na SEF-u ili je potrebna kupovina nekog softvera?

Odgovor: Fakturu možete da kreirate na oba načina.

23. Greškom sam se prvi put ulogovala na SEF i samim tim sebe registrovala kao zakonskog zastupnika. Sada kada otvorim tog klijenta, piše samo moje ime i prezime, a ja nisam zakonski zastupnik, već radnik u knjigovodstvenoj agenciji. Ne znam kako je servis mene prihvatio kao zakonskog zastupnika. Inače, u pitanju je udruženje koje se finansira iz budžeta Republike Srbije.

Odgovor: Nije moguća registracija na SEF ukoliko niste zakonski zastupnik. Molimo Vas da problem prijavite Kontakt centru SEF-a.

24. Prijavljeni smo kao dobrovoljni korisnik SEF-a, međutim ne dobijamo automatsko obaveštenje kada stigne neka faktura kroz sistem. Imamo na nalogu i drugi subjekt koji je korisnik javnih sredstava i taj problem nemamo. Molimo za pojašnjenje problema.

Odgovor: Obaveštenje o prispeću fakture stiže na adresu elektronske pošte koja se nalazi u sekciji "Detalji kompanije" na SEF-u. Molimo Vas da na ovoj stranici unesete adresu elektronske pošte na koju želite da primate obaveštenja.

25. Šta se dešava ukoliko se faktura na odobri? U pitanju je faktura od privatnog preduzeća ka privatnom preduzeću.

Odgovor: Faktura koja nije odobrena ili odbijena će dobiti automatski status - u ovom slučaju “automatski odbijena”.

26. Da li brojevi faktura moraju da idu jedan za drugim, tj. da li mora da bude npr. 001/22, 002/22, 003/22 ili brojevi mogu da budu npr. ABC26, XYZ43, B345/22 itd. (po nekoj našoj logici)?

Odgovor: Broj fakture i redosled određujete u skladu sa Vašom poslovnom organizacijom.

27. Na koji način se vrši povezivanje sa avansnim računom prilikom izrade konačne fakture ako je avansni račun nastao pre obavezne primene izdavanja e-faktura, tj. nije prošao kroz SEF?

Odgovor: Prilikom kreiranja konačnog računa birate opciju “Dodaj avansni račun” i unosite broj avansnog računa, kao i datum kada je izdat (u ovom slučaju pre početka primene ZoEF). Detaljne instrukcije su dostupne u Internom tehničkom uputstvu (str. 203).

28. Da li avansni račun iz prethodnog perioda koji nije prošao kroz SEF mora da se prvo odobri od strane kupca da bi mogao da se izda konačni račun?

Odgovor: Ukoliko avansni račun nije prošao kroz SEF ne može da se odobri jer nije prošao kroz Sistem elektronskih faktura. Detaljne instrukcije su dostupne u Internom tehničkom uputstvu (str. 203).

29. Koja oznaka PDV-a se koristi kada se pravi faktura prema ino klijentu sa sedištem u inostranstvu i kojem se ne obračunava PDV?

Odgovor: Nije moguće kreirati fakturu ka inostranim kompanijama koje nemaju mogućnost registracije na SEF.

30. Određeni kupci traže da im se iznos na fakturi vidi da je preostalo za uplatu 0 dinara jer su platili po predračunu. Avansne fakture tu nema, odmah im se izdaje faktura. Kako da se na fakturi prikaže da je preostali iznos za uplatu 0?

Odgovor: Molimo Vas da postupate u skladu sa sledećim instrukcijama: https://www.efaktura.gov.rs/vest/1177/dodatna-instrukcija-za-sve-korisnike-javnih-sredstava-i-za- izdavaoce-elektronskih-faktura-.php

31. Da li nam možete pojasniti kreiranje ponude u SEF-u jer su nam iz javnog sektora tražili registraciju iste putem SEF-a?

Odgovor: Profaktura nisu deo Sistema elektronskih faktura. Više informacija o načinu postupanja vezanih za ponude dostupno je na sledećem linku: https://www.efaktura.gov.rs/vest/1177/dodatna-instrukcija-za-sve-korisnike-javnih-sredstava-i-za- izdavaoce-elektronskih-faktura-.php

32. Interesuje nas da li će se u padajućem meniju pojaviti stavka – članarina kod kreiranja računa s obzirom na to da je to naš način finansiranja?

Odgovor: Ukoliko mislite na jedinice mere, one su u SEF-u kreirane po evropskim standardima.

33. S obzirom na to da Institut Torlak ima problem sa registrovanjem faktura na Portal finansija 1.5, pritom su fakture registrovane u CRF-u, da li možemo da se registrujemo na novi Portal finansija 2.0?

Odgovor: Portal finansija nije u našoj nadležnosti.

34. Da li je šifra artikla obavezna na računu?

Odgovor: Šifra artikla nije obavezna prilikom kreiranja elektronske fakture.

35. Na koji način će izdavaoci računa znati da li je privredni subjekat korisnik SEF-a ili ne, pošto će od 01.01.2023. biti privrednih subjekata koji nisu u obavezi da koriste SEF, a takve fakture će morati da se evidentiraju kroz pojedinačnu evidenciju PDV-a u SEF-u? Ili je ovo ostavljeno privrednim subjektima koji izdaju račune da dodatno interno proveravaju što iziskuje još jedno dodatno angažovanje?

Odgovor: Na portalu efaktura.gov.rs je dostupna lista registrovanih korisnika na Sistem elektronskih faktura. Ukoliko subjekti nisu u obavezi da koriste Sistem elektronskih faktura, fakture ćete unositi u Pojedinačnu evidenciju PDV-a.

Izvor: Vebsajt eFaktura, 21.10.2022.
Naslov: Redakcija