Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA: Odgovori organizacija potrošača na postavljena pitanja


Naručila sam preko neke stranice na "Fejsbuku" trenerku za koju je prodavac tvrdio da je original jednog poznatog brenda. I komentari kupaca na ovoj stranici su bili pozitivni, pa nisam imala razloga da sumnjam. Međutim, kada je trenerka stigla, bila je broj manja i vrlo lošeg kvaliteta. Interesuje me da li mogu da je vratim i tražim novac od prodavca i da li dogovor preko društvene mreže u ovom slučaju može da se tretira kao ugovor kako bih se žalila na robu koja je nesaobrazna opisu koji je dao prodavac?

ODGOVOR:

Ukoliko ste robu kupili od pravnog lica, u tom slučaju se primenjuje Zakon o zaštiti potrošača ("Sl. glasnik RS", br. 62/2014, 6/2016 - dr. zakon i 44/2018 - dr. zakon - dalje: Zakon) i imate pravo da reklamirate robu koja je nesaobrazna ugovoru. Ukoliko nije prošao rok od 14 dana, možete da vratite robu bez navođenja ikakvih razloga. Međutim, ukoliko je roba kupljena od fizičkog lica, u tom slučaju se ne primenjuje Zakon i vaša prava možete ostvariti jedino u odgovarajućem sudskom postupku.

Najviše pitanja i ove godine se odnosi na reklamaciju obuće. Da li je reč o lošijem kvalitetu obuće na našem tržištu ili se trgovcima ne isplati da prihvataju reklamacije, tek kupci su nezadovoljni? Pitanje glasi - šta raditi u situaciji kada trgovac odbije reklamaciju iako je kupac siguran da je u pravu? Patike su mu pukle samo nekoliko meseci od kupovine, a trgovac ne želi da uvaži njegovu reklamaciju, tvrdeći da je obuću nepravilno koristio.

ODGOVOR:

U poslednje vreme većina trgovaca ima ugovore sa nekom od akreditovanih kuća za veštačenje kako bi bili sigurniji u odluku koja je doneta povodom reklamacije. Trgovac naravno može i bez navedenih veštačenja sam donositi odluku o reklamaciji, jer za takozvanu saobraznost robe ugovoru odgovara upravo trgovac.

Nigde se u Zakonu ne navodi obaveza trgovca da ima ugovor sa nekom od ovih kuća, pogotovo što su i njihove odluke na sudu podložne obaranju. Prvi korak nakon odbijanja reklamacije jeste da uložite prigovor na reklamaciju. Napominjemo da trgovac nije u obavezi da opet prihvati prigovor, ali većina trgovaca ne pravi problem da se uloži žalba i izvrši ponovno veštačenje jer se ne slažete sa prvobitnom odlukom. Ukoliko i nakon toga niste uspeli pozitivno da rešite reklamaciju, možete uraditi veštačenje o svom trošku u nekoj akreditovanoj kući za veštačenje i na taj način dokazati da je obuća nekvalitetna.

Izvor: Vebsajt Politika, 25.09.2019.
Naslov: Redakcija