PRAVILNIK O TEHNIČKOM PREGLEDU VOZILA: Od početka primene novog Pravilnika, 40 odsto vozila nije prošlo tehnički pregled iz prvog pokušaja. Ko ne prođe pregled ima mogućnost da popravi uočene nedostatke u roku od tri dana i pritom neće ponovo morati da plaća kontrolu ispravnosti
Skoro svako drugo vozilo nije prošlo iz prve tehnički pregled i to najčešće zbog neispravnih kočnica, trulog prednjeg i zadnjeg lonca izduvnog sistema i kuka van gabarita - bilans je kontrole ispravnosti vozila po novom Pravilniku o tehničkom pregledu vozila ("Sl. glasnik RS", br. 31/2018 - dalje: Pravilnik) koji je u primeni tri nedelje.
U Udruženju "Tehnički pregled vozila" ističu da čak 40 odsto vozila nije prošlo tehnički pregled iz prve od kako se od 5. jula primenjuje novi Pravilnik.
- Najveći problem imaju starija vozila, pogotovo, "zastave". Recimo, kod gotovo svakog "juga" neispravne su bile zadnje kočnice. Reč je o vozilima kod kojih se i novi paknovi istroše za svega mesec dana - objašnjava Božidar Ivković, kontrolor u jednom od servisa.
Prema njegovim rečima, kod mnogih automobila neispravne su kuke.
- Uglavnom je reč o neatestiranim kukama koje su van gabarita vozila. U takvim situacijama vlasnici treba ili da atestiraju ili da je skinu i postave takozvanu euro kuku koje imaju EU homologaciju - objašnjava Ivković.
Svako peto vozilo imalo je u prethodne tri nedelje neispravne izduvne gasove na tehničkom pregledu.
- Vlasnici tih vozila imaju rok po novom Pravilniku do 5. jula 2021. godine da to isprave. Najveći problem u vezi sa nedozvoljenim izduvnim gasovima prave neispravni katalizatori i sonde. Međutim, kod nekih su truli i prednji i zadnji lonac što je dokaz dubinske korozije i takvi nisu mogli da prođe tehnički pregled - objašnjava Ivković.
Prema njegovim rečima, "padalo" se na tehničkom pregledu i zbog razbijenih stakala i retrovizora odnosno neatestiranih folija na šoferšajbni.
Ipak, kontrolori nisu bili toliko rigorozni u vezi sa ulubljenjima na limariji.
- Na primer, prolazili su automobili sa ulubljenim krilom i vratima. Naravno, pod uslovom da mogu da se otvore vrata. Jedino nismo puštali otkinute branike i oštre ivice - naglašava Ivković.
Ko ne prođe tehnički pregled ima mogućnost da popravi uočene nedostatke u roku od tri dana i pritom neće ponovo morati da plaća kontrolu ispravnosti.
- Uglavnom su ljudi koristili tu mogućnost i prolazili tehnički pregled iz drugog pokušaja - podvlači Ivković.
Gromoglasne najave rigoroznog i detaljnog tehničkog pregleda po novom Pravilniku navukao je strah svima.
- Preplašeni su i kontrolori i vlasnici vozila. Uglavnom su kontrolori mlađi ljudi koji u strahu obraćaju pažnju ponekad i na nebitne stvari za bezbednost vozila. Naravno, prilično su uznemireni i vlasnici starijih vozila - priča Ivković.
Ivković tvrdi da novi Pravilnik nije doneo mnogo novina u vezi sa tehničkim pregledom.
- Kontrola je sada malo detaljnija jer mora da traje od 30 do 35 minuta. Takođe, novo je i to da mora automobil da se fotografiše iz četiri ugla i da na jednoj slici treba da se vidi kontrolor - kaže Ivković.
Šta se ne toleriše
- neispravni uređaj za zaustavljanje
- neispravni uređaj za upravljanje
- dubinska korozija
- oštećeni pneumatici ili ako je dubina gazećeg sloja manja od fabričke
- neispravni svetlosno-signalni uređaji
- oštećena ili nečitljiva identifikaciona oznaka
- veliko naprsnuće šoferšajbne
- blatnjavo vozilo
Šta će se i dalje tolerisati:
- polomljeni prednji far
- naprsline šoferšajbne od nekoliko centimetara
- izduvni sistem koji nije potpuno ispravan - tolerancija do 5. jula 2021. godine
- nedostatak katalizatora - tolerancija do 5. jula 2021. godine
Izvod iz vesti, Naslov: Redakcija