Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

ZAKON O TRGOVINI: Od 31. januara 2020. godine proizvodi će morati da imaju bar-kod ili QR, s kojih će kupci na mobilnom moći da pročitaju deklaraciju. I hleb, voće i povrće moraju imati kod


Svi građani koji su u kupovinu nosili lupu kako bi mogli da pročitaju šta piše na deklaraciji nekog proizvoda od petka to više neće morati da rade jer će sve te podatke moći da iščitaju pomoću mobilnog telefona.

Drastičan prelaz s lupe na mobilni omogućen je novim Zakonom o trgovini ("Sl. glasnik RS", br. 52/2019), koji počinje da se primenjuje 31. januara 2020. godine, a prema kome svi proizvodi u maloprodaji moraju da imaju bar-kod ili QR kod (kju-ar kod), koji sadrži sve podatke s deklaracije.

- Pored deklaracije koja je izražena na standardan način i koja sadrži podatke o nazivu, vrsti, modelu, količini robe, poslovnom imenu proizvođača, zemlji porekla i druge, proizvođač ili uvoznik sada mora da obezbedi mašinsku čitljivu oznaku bar-kod ili kju-ar kod. Poenta je u tome što su deklaracije vrlo nečitke i napisane malim slovima, a kju-ar kod omogućava potrošaču da pomoću jedne od mnogobrojnih aplikacija na mobilnom telefonu očita sve podatke za određeni proizvod. Više vam neće trebati lupa za deklaraciju, već će vam svi podaci o proizvodu biti lepo vidljivi na celom ekranu mobilnog telefona - objašnjava Zoran Nikolić, potpredsednik Nacionalne organizacije za zaštitu potrošača.

On dodaje da je Zakon o trgovini omogućio da na ovaj način informacije budu dostupnije kupcima i da u tom pogledu Srbija ide u korak s razvijenim delom sveta. - Bar-kod ili kju-ar kod na proizvode su dužni da stavljaju proizvođači i uvoznici, a trgovci treba da insistiraju da ih proizvod sadrži jer će praviti prestup ako budu prodavali robu koja nema deklaraciju propisanu po Zakonu i ako nema kju-ar kod ili bar-kod - ističe Nikolić.

Mlađan Šumić, predsednik Društva trgovaca Novog Sada, kaže da će bar-kodovi i QR kodovi olakšati trgovcima, ali će otežati poljoprivrednim proizvođačima jer će i njihovi proizvodi iz staklenika morati da ih imaju. - Bar kodovi su i dosad postojali i mali je broj proizvoda koji je bio bez njih, poput voća i povrća na pijacama i pekarskih proizvoda. Po novom Zakonu sada i ovi proizvodi moraju da imaju bar-kod ili QR kod jer, u suprotnom, proizvođači neće moći da ih plasiraju u markete. Meni je nezamislivo kako će poljoprivredna gazdinstva obeležavati svoje proizvode ovim kodovima i to će biti problem na pijaci - ističe Šumić.

Zakon o trgovini Narodna skupština Republike Srbije usvojila je 22. jula 2019. godine, pa su proizvođači imali dovoljno vremena da se prilagode novim pravilima koje taj pravni akt propisuje.

Željko Rakić, načelnik Odeljenja za trgovinu i razvoj konkurencije u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija, ističe da će od uvođenja GTIN (bar-koda) i QR koda (kju-ar kod) koristi imati i trgovci jer će im to olakšati manipulaciju robom, ali i potrošači. - Ovo će uticati pozitivno na povećanje efikasnosti rada, posebno u velikim trgovinskim sistemima, jer će omogućiti brži i jednostavniji rad na kasama i u magacinima. Osim toga, smanjiće im troškove poslovanja. Sledljivost robe je, takođe, pozitivni efekat uvođenja mašinski čitljivih oznaka. I sami potrošači, ukoliko instaliraju odgovarajuće besplatne aplikacije na svojim pametnim telefonima, mogu skenirati kodove i tako doći do dodatnih informacijama o robi koja ih interesuje - kaže Rakić.

Izvor: Vebsajt Kurir, S. T., 27.01.2020.
Naslov: Redakcija