Zastava Bosne i Hercegovine

OMBUDSMAN GRADA BEOGRADA: Beogradske elektrane da umanje račune za toplotnu energiju za oktobar 2022. godine


Beogradske elektrane treba da umanje račune zbog neisporučene toplotne energije za oktobar, s obzirom da usluga grejanja u ovom mesecu nije pružena od 15. oktobra, prvog dana zvanične grejne sezone, već tek od 1. novembra.

Ovo je suština zvaničnog mišljenja koje je objavio Ombudsman grada Beograda povodom pritužbi građana i Organizacije potrošača Efektiva o neblagovremenom započinjanju grejne sezone od strane JKP Beogradske elektrane za korisnike daljinskog sistema grejanja.

“Javno komunalno preduzeće Beogradske elektrane dužno je da kupcima toplotne energije za grejanje stambenih i poslovnih prostorija u periodu za koji nije pružilo uslugu, umanji cenu u skladu sa Odlukom o snabdevanju toplotnom energijom u gradu Beogradu ("Sl. list grada Beograda", br. 43/2007, 2/2011, 29/2014, 19/2017, 26/2019, 101/2019 i 65/2020), koja se odnosi na obračun i plaćanje cene za isporuku toplotne energije i Odlukom o cenama toplotne energije ("Sl. list grada Beograda", br. 1/2002, 3/2002 - ispr., 23/2002, 2/2004, 41/2004, 4/2005 - ispr., 27/2005 - dr. rešenje, 2/2007 - dr. rešenje, 7/2007 - ispr. dr. rešenja, 36/2008 - dr. rešenje, 55/2008 - dr. rešenje, 34/2010 - dr. rešenje, 35/2010 - dr. rešenje, 44/2011 - dr. rešenje, 49/2012 - dr. rešenje, 2/2013 - dr. rešenje, 79/2013 - dr. rešenje, 64/2014 - dr. rešenje, 95/2014 - dr. rešenje, 56/2015 - dr. rešenje, 25/2019 - dr. rešenje i 98/2021)”, saopštio je Ombudsman grada Beograda.

Kako stoji u objavljenom mišljenju gradskog zaštitnika prava građana Miljka Valjarevića, Beogradske elektrane je trebalo kupcima da isporuče toplotnu energiju za grejanje počev od 15. oktobra, kao prvog dana grejne sezone.

Beogradske elektrane su bile dužne da blagovremeno, odnosno pre početka grejne sezone, iniciraju izmenu Odluke o snabdevanju toplotnom energijom u gradu Beogradu, ako su za to postojali razlozi, ukazao je Ombudsman.

Ombudsmanu grada Beograda se pisanim putem obratilo 28 građana, korisnika daljinskog sistema grejanja, kao i organizacija Efektiva iz Beograda sa zahtevom da se svim korisnicima isporuke toplotne energije od strane JКP Beogradske elektrane umanje računi za grejanje za oktobar. Razlog za to je što grejanje nije počelo 15. oktobra, kako je to predviđeno članom 43. stav 3. Odluke o snabdevanju toplotnom energijom u gradu Beogradu, već 1. novembra.

U svojim zahtevima navode da ta Odluka nije promenjena, odnosno da Skupština grada Beograda nije donela Odluku o izmeni navedene odluke, te su Beogradske elektrane bile u obavezi da 15. oktobra počnu sa isporukom toplotne energije.

“Pritužioci, takođe, navode da je članom 74. stav 1. navedene Odluke predviđeno da “tarifni kupac plaća cenu za isporučenu toplotnu energiju za grejanje stambenih prostorija, kao i da imaju pravo na reklamaciju iznosa utvrđenog računa u roku od osam dana od dana prijema računa”, kako je predviđeno članom 77. citirane odluke, što su oni i učinili”, stoji u objavljenom mišljenju.

U svojim zahtevima i Efektiva i najveći broj građana koji su podneli prigovore, navode da su se obraćali Beogradskim elektranama, a neki od njih i Infostanu, ali da nisu dobili nikakav odgovor, pa su prinuđeni da se obrate Ombudsmanu grada Beograda radi zaštite svojih prava.

“Takođe navode da, imajući u vidu odredbe navedenih članova ove Odluke i činjenice da grejanje nije počelo 15. oktobra, već 1. novembra, umanjenje cene grejanja iznosi 8,33 odsto za ceo period od 12 meseci”, obrazlaže se u odluci.

Ovo javno preduzeće nije odgovorilo ni na zahtev ombudsmana da se izjasni na pritužbe.

“Poslali smo 21. novembra urgenciju Beogradskim elektranama, međutim do današnjeg dana nismo dobili odgovor”, naveo je Ombudsman.

On je prilikom razmatranja pritužbi, kako se navodi, imao u vidu preporuke za smanjenje potrošnje električne i toplotne energije Ministarstva rudarstva i energetike Srbije.

“Navedene preporuke ne predstavljaju samostalni i obavezujući upravni akt i njima se ne može menjati niti stavljati van snage odluka čije je donošenje u isključivoj nadležnosti Skupštine grada Beograda. Ombudsman je imao u vidu i činjenicu da su u periodu od 15. do 31. oktobra bile relativno visoke dnevne temperature za ovo doba godine i da je bilo uslova da se ne isporučuje toplotna energija u punom kapacitetu, i da bi se na taj način svakako uštedela određena količina energije”, navodi se u objavljenom mišljenju.

Dodaje se da, ako se na osnovu hidrometeorološke prognoze razmišljalo o odlaganju grejne sezone, onda su Beogradske elektrane i Sekretarijat za energetiku morali blagovremeno da Skupštini Grada Beograda predlože donošenje odluke o izmeni Odluke o snabdevanju toplotnom energijom u gradu Beogradu.

Kako se ističe, Ombudsman je ovlašćen da štiti i kontroliše poštovanje prava građana i rad organa i javnih službi čiji je osnivač Grad Beograd, ako se radi o povredi propisa i opštih akata Grada Beograda.

“Na osnovu svega navedenog, ombudsman je konstatovao da je u ovom slučaju povređen član 43. stav 3. Odluke o snabdevanju toplotnom energijom u gradu Beogradu”, piše u mišljenju Ombudsmana.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.

Izvor: Vebsajt Biznis, 25.11.2022.
Naslov: Redakcija