Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

ZAKON O TRGOVINI: Na letnjim sezonskim rasprodajama može se prodavati i zimska garderoba jer Zakon definiše kada, ali ne i koja roba se može nuditi na rasprodaji


Uz novi Zakon o trgovini ("Sl. glasnik RS", br. 52/2019), koji se primenjuje od 30. jula, a koji reguliše i oblast prodaje robe po nižim cenama, slika u prodavnicama u Srbiji trebalo bi da je nešto drugačija nego ranije

Naime, ne bi trebalo da se dešava ono što je u srpskim radnjama bilo gotovo svakodnevno – stalna najava da se roba prodaje uz sniženja, odnosno da su rasprodaje tokom cele godine – jer zakon definiše šta su rasprodaje, sezonska sniženja i akcijske prodaje, kada počinju i koliko traju. Ima i drugih novina kojih se trgovci moraju pridržavati prilikom organizovanja prodaje po nižim cenama, a ukoliko to ne učine, mogu se suočiti s kaznom koja nije mala.

Zakon je startovao praktično neposredno pre nego što je započela letnja rasprodaja, a u radnjama se, slobodno se može reći, više nego ranije moglo uočiti gde je roba prodaje po nižim cenama, koji su proizvodi iz nove kolekcije... Takođe, mnogo je manje bilo prodavaca koji su prodaju oglašavali uz visok procenat sniženja, što je donedavno bilo pravilo. Po rečima pravnog savetnika u Udruženju za zaštitu potrošača Vojvodine Mladena Alfirovića, još je rano da se govori o tome koliko prodavci poštuju nova pravila, ali je izvesno da je pomenuti zakonski akt bio poteban da bi se ta oblast uredila.

Osim sezonskih rasprodaje koje se organizuju dva puta godišnje u određenim terminima, roba se uz podsticaj može prodavati i zbog zatvaranja, odnosno prestanka rada određenih objekata, a mogu se organizovati i redovne akcije sniženja, kaže Alfirović.

Kako dodaje, kada je reč o sezonskim raspodajama, logično je da se na njima prodaju proizvodi kojima ističe sezona, ali prodavca ništa ne sprečava da prodaje i drugu robu.

Naime, novi Zakon je definisao kada se roba može prodavati na rasprodaji, ali ne i koja roba, navodi naš sagovornik.

Dakle, izvesno je da trgovci sada više vode računa prilikom organizovanja sniženja/rasprodaja i da većina poštuje propisana pravila. To znači da se više ne bi smelo dešavati ono što je bilo uobičajen postupak pri privlačenja kupaca – da se, recimo, istakne da je sniženje 70 odsto, a da se uz taj popust prodaje svega dva ili tri proizvoda – pošto se sada na sezonskim sniženjima mora ponuditi jedna petina, odnosno 20 odsto robe u visini procenta sniženja koji je naznačen. Uz to, na rasprodaji i sezonskom sniženju mora se naći sav asortiman robe koja se nudi po nižoj ceni i rafovi se ne mogu dopunjavati, a u slučaju da se do kraja rasprodaje ne proda sva roba koja je bila na sniženju, mora se povući iz prodaje, odnosno ne sme da se vrati u radnju. Trgovci imaju obavezu da vidno istaknu deklaraciju, a jasno istaknuta i vidljiva mora biti i ranija cena proizvoda, kao i nova, snižena.

Nedostatak novog Zakona o trgovini, ukazuje Mladen Alfirović, jeste to što nije predvideo prekršajni nalog, već se, kada se tvrdi da se trgavac ne pridržava propisanih pravila, sprovodi prekršajni postupak, koji predugo traje i neretko zastareva.

Da postoji prekršajni nalog, koji će na našu incijativu biti deo novog zakona o zaštiti potrošača, značajno bi se ubrzala procedura kada se uoči nepoštovanje postojećih pravila. Uz prekršajni nalog bi se za neke propuste, koji su vidljivi i lako se utvrđuju na osnovu odgovarajuće dokumentacije i nije ih neophodno dokazivati, reagovalo odmah, odnosno trgovac bi snosio sankcije na licu mesta, i to bi, sigurno je, doprinelo da nepravilnosti bude što manje, kaže Alfirović.

Izvor: Vebsajt Kamatica, 28.08.2019.
Naslov: Redakcija