Zastava Bosne i Hercegovine

PRAVILNIK O REGISTRACIJI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA: Moguće izmene Pravilnika, u delu koji se odnosi na registraciju automobila velike kubikaže


Ukidanje Pravilnika o registraciji motornih i priključnih vozila ("Sl. glasnik RS", br. 69/2010, 101/2010, 53/2011, 22/2012, 121/2012, 42/2014, 108/2014, 65/2015 i 95/2015), koji uređuje registraciju vozila po kubikaži godinama je predmet negodovanja vozača u Srbiji i dosad je više puta apelovano da se izmeni, jer je tehnološki odavno prevaziđen.

Ovaj "porez na luksuz" uveden je pod izgovorom svetske ekonomske krize. Ukidanje nepopularnog Pravilnika prvi put je razmatrano 2011, a prošle godine se mesecima razvlačilo kao tema. Kao što biva, sve se završilo na pričama.

Novu epozodu ponovo je pokrenuo ministar rada, zapošljavanja, boračkih i socijalnih pitanja. Rekao je da se mnogo polemiše koliko je registracija po kubikaži isplativa i poštena i da se razmišlja o izmenama. Stav javnosti je da je Pravilnik nepravedan prema vlasnicima starih automobila velikih kubikaža, dok su nova vozila, sa modernim turbo-motorima malih zapremina ali velikih snaga, u potpunosti izostavljeni.

- Apsurdni su primeri da se za novi, luksuzni "BMW X5 xDrajv", koji vredi gotovo 60.000 evra, plaća porez od oko 10.500 dinara, dok vlasnik 10 godina stare "tojote RAV4" plaća 4,5 puta veći porez, odnosno oko 45.000 dinara - priča Dejan Potkonjak, glavni i odgovorni urednik magazina "Autobild".

Kako objašnjava, "caka" je u nekoliko stotina kubnih centimetara - ili čak i manje - na magičnoj granici od dve litre radne zapremine koja je kod nas i dalje aktuelna, iako nije u skladu sa tehnološkim razvojem vozila.

Automobili sada zbog modernih razvijaju veće snage iz mnogo manje radne zapremine.

Tokom rasprava o izmeni Pravilnika o "porezu na luksuz" dosad je provejavao stav da se uvede oporezivanje na osnovu relevantnijih faktora, kao što su konjske snage, početna cena vozila, godište...

- Sigurni smo da će Ministarstvo finansija učiniti napore da registraciju učini prihvatljivijom i jeftinijom, ne samo za osobe sa invaliditetom, već za sve vlasnike. Kada je reč o Pravilniku o kubikaži mnogo se polemiše i da li je to baš isplativo i pošteno - rekao je ministar.

On je priznao da je bilo zloupotreba pri registraciji automobila koji formalno pripadaju osobama sa invaliditetom, a zatim se ustupe nekom drugom.

Da podsetimo, osobe sa invaliditetom imaju popust ili su oslobođene poreza na upotrebu vozila (prilikom registracije), PDV-a (pri nabavci automobila), carine, putarine, naknade za parkiranje i obaveznog osiguranja.

Dodatni porezi na luksuzne i sportske automobile u većini zemalja je rešen ekološkom taksom, jer automobili sa snažnim motorima, bez obzira na godište, ne mogu da imaju malu emisiju štetnih gasova. Uvode se i subvencije za nabavku električnih automobila i automobila sa niskom emisijom ugljen-dioksida (CO2). U našoj zemlji takve subvencije ne postoje.

Od 2009. godine se registracija (odnosno takozvani porez na upotrebu automobila) obračunava na osnovu radne zapremine motora, pri čemu je visina poreza na motore od preko dve litre (2.001 "kubik") gotovo pet puta veća u odnosu na one ispod 2.000. Zato je ovaj namet u narodu i poznat kao "porez na luksuz".

Ovako se trenutno plaća registracija

Radna zapremina

do 5 god

5-8 god. (15%)

8-10 god. (25%)

10-20 god. (40%)

preko 20 god. (80%)

do 1.150

1.200

1.020

900

720

240

1.151 do 1.300

2.340

1.989

1.755

1.404

468

1.301 do 1.600

5.170

4.395

3.878

3.102

1.034

1.601 do 2.000

10.600

9.010

7.950

6.360

2.120

2.001 do 2.500

52.390

44.532

39.293

31.434

10.478

2.501 do 3.000

106.170

90.245

79.628

63.702

21.234

preko 3000

219.430

186.516

164.573

131.658

43.886

 

Izvor: Vebsajt Blic, 28.07.2016.
Naslov: Redakcija