Zastava Bosne i Hercegovine

DRŽAVNA REVIZORSKA INSTITUCIJA: Povećati efikasnost naplate potraživanja po osnovu pruženih komunalnih usluga


Da bi komunalne usluge koje javna preduzeća pružaju korisnicima bile kvalitetnije, potrebno je povećati efikasnost naplate potraživanja po osnovu pruženih komunalnih usluga, uspostavljanjem ažurnih i potpunih evidencija korisnika i potraživanja, kontinuitetom u preduzimanju mera naplate, adekvatnom kontrolom i praćenjem efekata, a sve u cilju smanjenja iznosa nenaplaćenih potraživanja, uz smanjenje rizika od njihove zastarelosti, rečeno je na konferenciji za medije Državne revizorske institucije (DRI).

Revizije finansijskih izveštaja i pravilnosti poslovanja koje je DRI sprovela u prethodnom periodu ukazuju na to da ne postoje interna akta koja regulišu oblast potraživanja, naročito naplativost potraživanja; evidencije o potraživanjima su neusaglašene, sa akcentom na nepostojanju pouzdane starosne strukture potraživanja; mere za naplatu potraživanja ne primenjuju se dovoljno, niti se prati i analizira njihov efekat; čak se ni zakonska zatezna kamata ne obračunava kod velikog broja subjekata revizije, rekao je dr Duško Pejović, predsednik DRI i generalni državni revizor.

“Analizom upitnika koji su u fazi planiranja ove revizije upućeni javnim preduzećima koja pružaju komunalne usluge, utvrđeno je da su nenaplaćena potraživanja po osnovu komunalnih usluga snabdevanje vodom za piće i odvoz komunalnog otpada 31. 12. 2022. godine iznosila 42,4 milijarde dinara”, napomenuo je generalni državni revizor.

Kako je objasnio dr Pejović, rast potraživanja u 2022. godini u odnosu na 2021. godinu zabeležen je kod oko 69 odsto javnih preduzeća koja pružaju ove komunalne usluge u ukupnom iznosu od 2,5 milijardi dinara, dok je u periodu 2020–2022. godine, direktan otpis potraživanja iznosio 1,4 milijarde dinara.

“Posmatrajući nenaplaćena potraživanja od 31.12. 2022. godine u odnosu na ukupno fakturisane usluge u 2022. godini za ove delatnosti, ukupna potraživanja iznose 66 odsto fakturisanih usluga”, istakao je dr Pejović i dodao da problemi u naplati potraživanja umanjuju finansijske kapacitete javnih preduzeća, što se direktno odražava ne samo na kvalitet usluga, već i na održivost komunalnih sistema na duži rok.

Ovo su ključni razlozi zbog kojih je DRI odlučila da uvrsti ovu temu u Program revizije za 2023. godinu.

“Cilj revizije bio je da se ispita u kojoj meri su javna preduzeća koja pružaju komunalne usluge korisnicima efikasna u obezbeđivanju potpune i blagovremene naplate svojih potraživanja”, naglasio je dr Pejović.

 Bojana Bogdanović, državni revizor i vođa tima koji je sproveo reviziju je naglasila da javna preduzeća svojim aktivnostima nisu obezbedila tačne, potpune i ažurne evidencije, niti potpuno i blagovremeno fakturisanje usluga, što je umanjilo njihovu efikasnost prilikom utvrđivanja tačnog stanja potraživanja po osnovu pruženih komunalnih usluga.

Po njenim rečima, javna preduzeća koja pružaju komunalne usluge korisnicima preduzimala su mere i aktivnosti u cilju naplate potraživanja, ali ne sve raspoložive mere, ne u istom obimu i ne na sistematičan način, jer ne raspolažu ažurnim i potpunim evidencijama o korisnicima usluga niti su internim aktom uredila postupak naplate potraživanja.

 “Kontrolne aktivnosti za unapređenje naplate potraživanja javna preduzeća ne sprovode u kontinuitetu, sistematično i efikasno, niti o tome izveštavaju na adekvatan način”, rekla je Bogdanović.

DRI je, prema utvrđenim nalazima, izvela zaključke i subjektima revizije dala odgovarajuće preporuke i očekuje da će sprovedena revizija doprineti efikasnijoj naplati ovih potraživanja od strane javnih preduzeća, a sve u cilju da komunalne usluge koje pružaju korisnicima budu kvalitetnije.

Izveštaj o reviziji svrsishodnosti poslovanja “Efikasnost naplate potraživanja u javnim preduzećima koja pružaju komunalne usluge korisnicima” dostupan je ovde.


Izvor: Vebsajt DRI, 25.01.2024.
Naslov: Redakcija