Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O JAVNOM BELEŽNIŠTVU: U Srbiji i dalje postoji osam područja osnovnih sudova u kojima nisu imenovani javni beležnici. Tamo dokumenta i dalje overavaju opštine i sudovi. U nekim mestima čak je bilo i zatvaranja notarskih kancelarija


Za overe dokumenata kod notara poslednjih dana u nekim beogradskim kancelarijama zakazivani su čak i termini za ovu sedmicu. Više građana ukazalo je na velike gužve, a pritužbe su se odnosile i na neujednačen način poslovanja javnih beležnika.

U nekim kancelarijama nije bilo moguće platiti gotovinom, nedostajali su formulari, a neki od beležnika radili su po skraćenom radnom vremenu i pored nesnosnih gužvi.

- Rečeno mi je da ne primaju gotovinu, što nije slučaj kod drugih notara. Na vratima je bilo istaknuto da je kancelarija otvorena do 17 sati ali ne i da klijente primaju samo do 16.15, što je nedopustivo - objašnjava sugrađanin iz Zemuna. Kaže da nisu bile istaknute ni cene usluga, smernice o overi dokumenata kao ni to da, recimo, nezaposleni ne plaćaju uslugu notara.

- Hteo sam da overim potvrdu o odlasku deteta u inostranstvo bez pratnje roditelja. Rekli su mi da nemaju taj formular i da moram da ga kupim u "Sl. glasniku RS" ili knjižari. Zar je toliko teško i skupo pribaviti obične formulare - kaže ovaj sugrađanin.

Miodrag Đukanović, predsednik Komore javnih beležnika, objašnjava da je poslednjih dana bio veliki pritisak na kancelarije zbog upisa đaka i studenata u škole, ali da zakazivanje termina za overu dokumenata nije dozvoljeno. Ističe da ako postoje propusti građani treba da ih prijave i da će u tom slučaju Komora reagovati i pokrenuti postupak.

- Sve kancelarije su fiskalizovane i morale bi da primaju gotovinu. Imamo apsolutno iste cenovnike na nivou cele Srbije i mnogi cenu usluga vidno ističu iako to nije obaveza - kaže Đukanović.

Kancelarije javnih beležnika moraju da budu otvorene do 17 sati, ali neki beležnici, dodaje, ostaju i duže ukoliko postoji potreba.

- Što se tiče formulara, naša obaveza nije da ih izdajemo građanima. U suštini, notari overavaju potpise. Mnogi formulari se mogu preuzeti sa interneta i dobar deo notara ih štampa za klijente - ističe Đukanović.

Pre četiri meseca u gradovima i opštinama u Srbiji, u kojima su izabrani javni beležnici, poslovi overe dokumenata prešli su isključivo u njihovu nadležnost. U Srbiji trenutno postoji 165 kancelarija notara iako bi bilo optimalno da ih ima najmanje još toliko. U nekim gradovima poput Aranđelovca, Bajine Bašte, Gornjeg Milanovca, Zaječara, Inđije, Kikinde… posao overe preuzeo je po jedan notar. U trećem gradu po broju stanovnika u Srbiji - Nišu, u kome živi više od 260.000 ljudi, ima svega četiri notara. Ništa bolje nije ni u Beogradu, recimo, u centralnim opštinama Vračar i Stari grad otvorene su - po dve kancelarije. Građani se žale da je to mali broj i da često ne mogu da završe posao za kratko vreme. Stiče se utisak da su opštine i sudovi radili efikasnije.

- Na ovim poslovima sada radi oko 500 zaposlenih javnih beležnika, pomoćnika, saradnika i pripravnika. To je veći broj od broja onih koji su ranije bili angažovani u sudovima. Naše ali i iskustvo klijenata pokazuje da se brže završavaju overe dokumenata - uverava Đukanović.

U Srbiji i dalje postoji osam područja osnovnih sudova u kojima nisu imenovani javni beležnici. Tamo dokumenta i dalje overavaju opštine i sudovi. U nekim mestima čak je bilo i zatvaranja kancelarija.

- Raspisivali smo konkurse u više navrata u tim mestima, ali se niko nije javio. Nemamo kandidate jer ovo nije naročito profitabilan posao. Pored PDV-a imamo i porez od 30 odsto, što su ogromne dažbine, naročito za ruralna područja - kaže Đukanović.

Izvor: Vebsajt Politika, Ivana Albunović, Jelica Antelj, 25.06.2017.
Naslov: Redakcija