Zastava Bosne i Hercegovine | Zastava Crne Gore
Email Print

STRATEGIJA RAZVOJA OBRAZOVANJA U SRBIJI DO 2020. GODINE: Ministarstvo prosvete pripremilo plan nastave i učenja za sva tri tipa gimnazija - opšti, društveno-jezički i prirodno-matematički smer. Njime se uvode vežbe kod jednog broja obaveznih nastavnih predmeta (strani jezik, biologija, hemija, fizika), a đaci će na raspolaganju imati i nove izborne programe


Medijska pismenost, društvena odgovornost i značaj telesnog vežbanja, samo su deo novih izbornih programa, za koje će već sledećeg septembra moći da se opredele učenici prvog razreda gimnazije.

Radna grupa Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja pripremila je plan nastave i učenja za sva tri tipa gimnazija - opšti, društveno-jezički i prirodno-matematički smer.

Njime se uvode vežbe kod jednog broja obaveznih nastavnih predmeta (npr. strani jezik, biologija, hemija, fizika), a đaci će na raspolaganju imati i nove izborne programe.

Tako će sadašnji osmaci koji upišu gimnaziju, u septembru sledeće godine birati dva, od sledećih izbornih programa:

  • jezik, mediji i kultura;
  • pojedinac, grupa i društvo;
  • zdravlje i sport;
  • obrazovanje za održivi razvoj;
  • primenjene nauke i umetnost i dizajn.

- Od ovih šest programa, škole će, u skladu sa iskazanim interesovanjima učenika i kadrovskim potencijalima birati četiri koji će činiti listu izbornih programa škole. Učenici će sa liste birati dva, koja će učiti tokom prvog razreda. U drugom razredu mogu da nastave iste, ili da izaberu dva nova programa - ističe Biljana Stojanović iz Ministarstva prosvete.

Prema njenim rečima, ovi programi će imati interdisciplinarni karakter, a to znači da će biti prevaziđene predmetne granice, da će sadržaji različitih nauka i naučnih disciplina biti integrisani u smislene celine koje nazivamo izborni program, a učenicima se pruža mogućnost da uče o onome što ih interesuje, a što ne postoji u programima postojećih obaveznih nastavnih predmeta.

Mediji, sport, umetnost

Prema njenim rečima, izborni programi su tako kreirani da doprinose razvoju veština neophodnih za život i rad u 21. veku.

- Kroz izborni program "jezik, mediji i kultura" đaci će posebno učiti da kreiraju informacije, ali i da razumeju pročitano u različitim medijima. Ovaj program bi trebalo da doprinese razvoju kompetencija kao što su odgovorno učešće u demokratskom društvu, saradnja, rešavanje problema, komunikacija - objašnjava Stojanović.

Pojedinac, grupa, društvo

Izborni program "pojedinac, grupa i društvo", integriše znanja različitih nauka i disciplina, kao što su psihologija, sociologija, istorija, građansko vaspitanje...

- Putem upoznavanja sa ljudskim pravima i institucijama koje su odgovorne za ljudska prava kroz ovaj program, učenici se osposobljavaju da budu društveno odgovorni, da razvijaju kritičko mišljenje, rešavaju probleme - nabraja Stojanović.

Zdravlje i sport

Zdravlje i sport je treća opcija koju škole, odnosno đaci mogu da izaberu. Cilj ovog programa je da đaci prepoznaju značaj telesnog vežbanja za unapređenje kvaliteta života, kao i da se ponašaju odgovorno prema zdravlju. Osim fizičkog vaspitanja i biologije, kombinovaće se i znanja iz hemije, fizike, psihologije i matematike.

Obrazovanje za održiv razvoj

- Kroz program "obrazovanje za održivi razvoj", učenici će se pripremati da uoče i prepoznaju ekonomske, ekološke i socijalne problem društva, da pronalaze rešenja za prevazilaženje problema, a nastava ovog programa doprinosi razvoju kompetencije za odgovorno učešće u demokratskom društvu - objašnjava Stojanović.

Primenjene nauke

S druge strane, prema njenim rečima, program "primenjene nauke" bi učenike trebalo da osposobi za razumevanje i primenu znanja, zakonitosti i principa fizike, biologije i hemije u svakodnevnom životu.

Umetnost i dizajn

Ljubitelji likovnog, srpskog, muzičke kulture i istorije, moći će da izaberu program "umetnost i dizajn".

- On je usmeren na razvijanje kreativnosti, inteligencije, otvorenost za različite načine izražavanja stavova i osećanja. Ovaj program posebno utiče na razvijanje estetičke i kompetencije za preduzimljivosti i orijentaciju ka preduzetništvu - kaže Stojanović.

Gimnazijalci će više vremena provoditi u školi

Sadašnji osmaci, prva su generacija učenika koja će i u trećem razredu gimnazije birati nove izborne programe, koje će slušati i u četvrtom razredu. Međutim, tada će im na raspolaganju biti nove opcije: obrazovanje za održivi razvoj, umetnost i dizajn, primenjene nauke 1/za usmerenje ka medicinskim naukama, primenjene nauke 2/za usmerenje ka tehničkim naukama, osnovi geopolitike, ekonomija i biznis, religije i civilizacija, metodologija naučnog istraživanja i savremene tehnologije.

- Ovi programi doprineće razvijanju znanja i veština, usmeravanju učenika ka budućem zanimanju i nastavku školovanja. Komisija veruje da će programi doprineti i većoj motivisanosti učenika za učenje i školu. Treba naglasiti da će učenici i dalje sva četiri razreda pohađati i versku nastavu ili građansko vaspitanje - kaže Stojanović i dodaje da će to uticati i na vreme provedeno u školi.

Na osnovu plana nastave i učenja koji je pripremila radna grupa Ministarstva prosvete, Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja bi trebalo da izradi program nastave i učenja.

Novine bi od septembra sledeće godine trebalo da budu uvedene za učenike prvog razreda, a svake sledeće i za drugi, treći i četvrti razred.

Izvor: Vebsajt Blic, M. Rašić, 24.11.2017.
Naslov: Redakcija