Zastava Bosne i Hercegovine

PRAVILNIK O PODELI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA I TEHNIČKIM USLOVIMA ZA VOZILA U SAOBRAĆAJU NA PUTEVIMA: Posedovanje zimske opreme obaveza od 1. novembra 2021. godine


Od 1. novembra kreće provera vozila u saobraćaju, odnosno pneumatika na automobilima.

Kako se bliži 1. novembar termini kod vulkanizera su popunjeni, a servisi rade punom parom. Velika tražnja u ovom periodu je očekivana s obzirom da u novembru kreće provera vozila i pneumatika na istim.

Od novembra do aprila su vozači u obavezi da na kolima imaju sve četiri zimske gume ukoliko je na kolovozu sneg, led ili poledica.

Prvenstveno, razlika između letnjih i zimskih guma može biti dragocena, pogotovo u uslovima niskih temperatura i vlažnosti kolovoza. Pneumatici pravljeni za zimsko vreme takođe mnogo bolje prianjaju kada na putu ima leda, odnosno snega. Važno je istaći i da je vreme kočenja kraće sa zimskim gumama nego sa “univerzalnim”, a pogotovo sa letnjim.

Što se tiče kazni, neodgovorno ponašanje može koštati građane od 10 do 20 hiljada dinara. Preduzetnici plaćaju znatno veće kazne, te se one kreću od 50 do 200 hiljada dinara. Firme koje ne ispoštuju ovaj propis, kazne će plaćati od 100 do 800 hiljada dinara.

“Univerzalne gume”, odnosno pneumatici koji se mogu koristiti i za letnji i za zimski period, su dozvoljene, međutim vulkanizeri savetuju korišćenje zimskih guma zbog boljih performansi.

U Beogradskim servisima je zamena jednog pneumatika u cenovnom rangu od 500 do 1500 dinara, a u unutrašnjosti je ova cifra niža. Novi pneumatici, zavisno od veličine se kreću od 2000 do 6000 dinara, međutim postoje i znatno skuplje opcije, zavisno od proizvođača, pa su se prošle godine korisnici često opredelili za polovne pneumatike.

Ove godine je potražnja za polovnim pneumaticima manja, dok su nove gume i dalje najbezbednija opcija. Polovni pneumatici su korišćeni, stari i često umeju da budu krti, te gube svojstva koja nove gume jako dugo zadržavaju.

Gume je najbolje menjati na četiri godine, savetuju vulkanizeri.

“Mnogi taj period prolongiraju, pa ne promene gume po šest-sedam godina. Koliko je to opasno, ne moram ni da vam kažem. Verujte, nedavno sam se skoro pa izvikao na mušteriju koja je došla zbog nekih problema s menjačem, kad sam video da vozi automobil na kojem su gume potpuno “ćelave”. Pritom, kola mu koštaju 25.000 evra, a neće da izdvoji 300 evra”, kaže beogradski vulkanizer.

Pneumatici od stajanja gube svojstva i postaju krte, te se brže “troše”, postaju nesigurnije i dovode vozače u situacije koje se lako mogu izbeći. Što se tiče “šare” na pneumaticima, zakonski minimum je 1,6 milimetara na letnjim, odnosno 4 milimetara na zimskim gumama, te je bitno pratiti dubinu “šare” i ukoliko ona padne ispod zakonskog minimuma, potrebno je zameniti pneumatik što pre.

Svaki pneumatik ima standardizovane vertikalne crte (TWI) koja se nalazi između kanala na površini gume. Kada se crta spoji sa kanalom, guma se smatra istrošenom.

Izvor: Vebsajt Nportal, 24.10.2021.
Naslov: Redakcija