REFUNDACIJA NOVCA U SLUČAJU BANKROTA TUR-OPERATERA ILI AVIO-KOMPANIJA
Najnoviji bankrot britanske agencije "Tomas Kuk" nameće pitanje kako se ponašati kada tur-operater ili avio-kompanija bankrotira. Analitičari kažu da su prava putnika mala, ali da ipak postoje mehanizmi po kojima se nešto može nadoknaditi. Pre zaključenja ugovora o aranžmanu ili kupovine karte treba dobro proučiti šta sitnim slovima piše na računu.
Većina avio-kompanija izdaje karte bez mogućnosti da se one zamene ili da se na njima na primer promeni ime putnika. To su po pravilu najjeftinije avio-karte koje se i najviše prodaju na srpskom tržištu.
Ako ih putnici vraćaju, mogu eventualno dobiti samo deo ukupno plaćenog iznosa, do 30 odsto.
Za karte koje su plaćene po punoj ceni i prava su veća. Moguće ih je zameniti za druge datume sa doplatom ili bez nje. Ali, šta se dešava kada avio-kompanija bankrotira?
"Putnici uopšte nemaju prava na nadoknadu, zapravo na povraćaj uplaćenih avio-karata. Prvo moraju da se namire kreditori, da se namire zaposleni, da se namire svi kojima avio-kompanija duguje novac, pa tek onda na kraju dolaze putnici", objašnjava Igor Vranješević iz "Džambo travela".
Ako u toku putovanja avio-kompanija ili tur-operater bankrotiraju, zbog brojnosti putnika moguća je i pomoć države.
"Ukoliko postoji mogućnost, agencija će vratiti putnike nazad, a ukoliko ne postoji dešava se da država pošalje avione i vrati putnike nazad u svoju domicilnu zemlju", kaže Vranješević.
U praksi se pokazalo da je najsigurnije odabrati avio-kompaniju s velikom reputacijom, onu koja nije imala incidentne situacije.
Na internetu ima raznolikih povoljnih ponuda, ali se pokazalo bez naročitih garancija.
Najsigurnije je karte kupovati preko agenta koji u svakom trenutku može da pronađe najbolje rešenje.
Izvor: Vebsajt RTS, Dragan Milutinović, 24.09.2019.Naslov: Redakcija