Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

OVLAŠĆENJE DRUGOG LICA ZA PODIZANJE PENZIJE: Vlasnik tekućeg računa može na svoj račun ovlastiti najviše dva lica. Ovlašćena lica mogu raspolagati sredstvima sa tekućeg računa kao i naručivati i koristiti čekovne blankete po tekućem računu


Ovlašćenje bliskih srodnika je najlakši način da se u slučaju bolesti penzionera uredno plate računi ili podigne novac sa računa.

Mnogi pripadnici trećeg doba nemaju kompjuter i internet ili nisu počeli da elektronski plaćaju račune i poručuju hranu. U slučaju bolesti, pa i obične prehlade, oni koji nemaju kod kuće novac i komšiju koji je rad da za njih ode na šalter, moraju da ovlaste blisku osobu na svoju platnu karticu.

Ovlašćenje druge osobe je izuzetno jednostavan postupak i obavlja se u banci na licu mesta. Potrebno je samo poneti ličnu kartu i platnu karticu, a osoba koja će biti ovlašćena mora da bude prisutna i ponese lični dokument. Procedura se obavlja u roku od pet minuta i ovlašćeno lice kroz nedelju dana može da podigne karticu. Ovlašćeno lice će pored kartice za tekući račun moći da uzme i čekove i da raspolaže računom kao svojim.

Međutim, mnoge starije osobe, koje imaju dvoje i više dece, obično ovlašćuju oboje kako ne bi jedan pomislio da u njega roditelj nema poverenja. Nažalost, što je više ljudi ovlašćeno, više je i mogućnosti za zloupotrebu. Pored toga što ovlašćenik može da koristi karticu u slučaju nevolje, može i da je planski zloupotrebi.

Vlasnik računa će kasnije (obično kada stigne izveštaj) lako utvrditi ko je sa njegovog računa skidao novac, ali tada je najčešće kasno. To znači da vlasnik računa mora da prati stanje svog računa kako se ne bi neprijatno iznenadio, pogotovo ukoliko ima kreditnu, a ne debitnu karticu. Naime, sa debitne kartice može da se "skine" samo postojeći novac koji je na računu, a kod kreditne može da se troši i "unapred".

Postoji nekoliko načina da se vlasnik računa "zaštiti" od moguće zloupotrebe kartice ovlašćenih, bliskih osoba. Jedna od najboljih je da kada banka izradi karticu (najčešće je potrebno nekoliko dana), vlasnik računa lično podigne karticu, a zatim je po potrebi ustupi bliskoj osobi na korišćenje. Međutim, ukoliko ovlašćeno lice često plaća račune i kupuje tom karticom, vlasnik može u banci da insistira da za svaku transakciju dobije SMS na mobilnom telefonu i tako će pouzdano znati kada, gde i koliko je potrošeno sa njegovog računa.

Vlasnik tekućeg računa može na svoj račun ovlastiti najviše dva lica. Procedura je jednostavna. Od dokumentacije je potrebna važeća lična karta vlasnika i ovlašćenih lica. Potrebno je da vlasnik i ovlašćena lica zajedno dođu u ekspozituru banke i potpišu karton deponovanih potpisa. Ovlašćena lica mogu raspolagati sredstvima sa tekućeg računa kao i naručivati i koristiti čekovne blankete po tekućem računu. Veliki broj penzionera, koji su tradicionalno najverniji klijenti Banke Poštanska štedionica, koristi mogućnost da ovlasti druga lica da raspolažu sredstvima na tekućem računu. Troškovi održavanja tekućeg računa za penzionere u Banci Poštanska štedionica su inače najniži na domaćem bankarskom tržištu i oni iznose 70 dinara mesečno - kažu u Poštanskoj štedionici.

Najstarija prevara je da lopov (obično 10. ili 25. u mesecu kada ležu penzije) prati penzionera do bankomata, pretvara se da čeka red i zapamti PIN koji je unet prilikom podizanja novca.

Ukoliko ovaj lopov u narednom periodu uspe da ukrade novčanik, sa kartice bez problema može da skine novac, dok vlasnik pozove ili stigne do banke i blokira karticu.

Zato izbegavajte bankomate koji nisu dobro osvetljeni. Ukoliko neko čeka red, pustite ga pre vas. Tražite od banke da za svaku transakciju dobijate SMS poruku na telefonu. Nikada ne dajte prodavcu ili konobaru da odnese karticu van vašeg pogleda. Zapamtite PIN i ne nosite ga na papiriću u novčaniku.

Izvor: Vebsajt Novosti, A. Mikata, 23.08.2018.
Naslov: Redakcija