Zastava Bosne i Hercegovine

ODLUKE O PLATNOM RAČUNU SA OSNOVNIM USLUGAMA I O DOPUNI ODLUKE O UPRAVLJANJU RIZICIMA BANKE: Banke u obavezi da obaveste NBS o izmeni tarifa najkasnije 45 dana pre planiranog usvajanja izmena i dostave svu propisanu dokumentaciju


Povećanje bankarskih naknada i provizija od 1. septembra je i dalje neizvesno, iako tada ističe tzv. "džentlmenski dogovor" sa Narodnom bankom Srbije (NBS) o njihovom 'zamrzavanju' na godinu dana.

Kako su rekli u NBS, "u proteklom periodu nijedna banka nije dostavila obaveštenje o izmeni tarifa, odnosno uvođenje novih tarifa po kojima banke naplaćuje naknade za pružanje platnih usluga".

Podsetimo, da bi banke promenile, tj. povećale, tarife i naknade morale bi da o tome, u određenom roku, obaveste NBS i za to dobiju dozvolu. Narodna banka je takvu odluku donela prošle godine u avgustu, a sada podseća na te odredbe.

- Narodna banka Srbije je propisala i obavezu za banke da obaveste NBS o izmeni tarifa najkasnije 45 dana pre planiranog usvajanja tih izmena i da joj uz ta obaveštenja dostave svu propisanu dokumentaciju. Rok od 45 dana računa se od dostavljanja uredne dokumentacije. Ukoliko je zatražila dopunu dokumentacije, NBS može odrediti odgovarajući rok, koji ne može biti duži od šest meseci, pre čijeg isteka banke ne mogu dostaviti dopunjenu dokumentaciju - kažu u NBS.

S obzirom na to da je do 1. septembra ostalo nešto manje od 40 dana, postojeće naknade banaka se izgleda neće menjati. Barem ne odmah od 1. septembra...

Ipak, to ne znači na neće biti novih cenovnika...

Naime, kako su otkrili u NBS, nekoliko banaka je dostavilo obaveštenje o uvođenju novih proizvoda i usluga.

- S druge strane, nekoliko banaka je dostavilo obaveštenje o uvođenju novih proizvoda/usluga, kojim su dopunili paletu proizvoda i usluga. Uz navedeno obaveštenje banke su dužne bile da dostave propisanu dokumentaciju, uključujući i prikaz mehanizma formiranja cene novog proizvoda, kao i model ugovora o novom proizvodu koji će banka zaključivati s klijentom i reprezentativni primer ovog proizvoda, a koji sadrže sve elemente na osnovu kojih se mogu utvrditi uslovi pod kojima će se određeni proizvod/usluga koristiti, a naročito prikaz vrste i visine svih naknada i drugih troškova koji padaju na teret klijenta - objašnjavaju u NBS.

U razgovoru sa bankarima novinari su saznali da to podrazumeva bilo koju uslugu ili proizvod banke, što podrazumeva i novi oblik kredita, nove platne kartice, nove pakete održavanja tekućih i drugih vrsta računa ili korišćenje čekova ako ih banka nije imala...

- Pojedine banke možda nisu imale izdavanje čekova pa sada uvode tu uslugu i uz nju naplaćuju naknadu. Takođe, to može da podrazumeva i neku novu platnu karticu, a uz to naknadu za njeno održavanje... Tu spadaju i druge usluge, kao npr. transfer novca iz inostranstva što neke banke sada uvode, i slično - objašnjavaju bankari.

Podsetimo da je NBS, u cilju zaštite standarda građana, kako su naveli, a u trenutku kada smo bili suočeni sa rastom cena energenata i posledično mnogih drugih dobara i usluga, donela paket mera u vezi sa bankarskim naknadama i u avgustu 2022. preduzela čitav niz aktivnosti čiji je neposredan rezultat odluka svih banaka koje su povećavale naknade za platne usluge građanima od 1. januara 2021. godine da te naknade u narednih godinu dana, a počev od 1. septembra 2022. godine umanje za 30% ili ih vrate na nivo pre njihovog povećanja.

- Imajući u vidu da 1. septembra ističe rok od godinu dana za primenu umanjenih naknada za platne usluge, ističemo da su banke u mogućnosti da nastave da primenjuju tarife koje su usvojile u periodu od 1. januara 2021. godine do avgusta 2022. godine, te da to ne predstavlja povećanje tarifa kako se u medijima navodi, već obračun naknada u skladu sa važećim tarifnikom - ističu u NBS.

Takođe, oni podsećaju da je NBS kao trajnu meru donela Odluku o platnom računu sa osnovnim uslugama ("Sl. glasnik RS", br. 89/2022), kojom je ograničena cena paketa platnog računa sa osnovnim uslugama, a koji je na raspolaganju svim građanima, na maksimalan iznos od 150 dinara i kojom je propisana garantovana sadržina ovog platnog računa.

U NBS navode i da očekuju od banaka u Republici Srbiji da sprovode održivu i odgovornu poslovnu politiku, kao i da ocene opravdanost povećanja cena određenih naknada i usluga.

- NBS kontinuirano prati situaciju u finansijskom sektoru i po potrebi, u okviru svoje kontrolne funkcije, preduzimaće aktivnosti, pre svega u cilju zaštite korisnika finansijskih usluga. Kao i do sada, NBS će nastojati da banke i drugi pružaoci usluga, pored održanja stabilnosti svoga poslovanja i poboljšanja kvaliteta svojih usluga, dodatnu pažnju posvete daljem obezbeđenju dugoročno održivog poslovnog odnosa s klijentima, građanima i privredom - naglašavaju u NBS.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.


Izvor: Vebsajt eKapija, 24.07.2023.
Naslov: Redakcija