Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O JAVNIM NABAVKAMA: Zahtev naručilaca za dostavljanje obavezujućih pisama banke uz ponudu


Prilikom sačinjavanja konkursne dokumentacije, naručioci vode računa o tome da propišu sve uslove koji su neophodni za sprovođenje postupka javne nabavke kao i pravilno i tačno podnošenje ponuda od strane ponuđača na osnovu propisanih uslova. Pored osnova za isključenje kao i kriterijuma za izbor privrednog subjekta, naručilac može da zahteva od privrednog subjekta da mu dostavi sredstvo obezbeđenja:

  • za ozbiljnost ponude;
  • za ispunjenje ugovornih obaveza;
  • za otklanjanje nedostataka u garantnom roku, od odgovornosti za prouzrokovanu štetu ako je nastala u vezi sa obavljanjem određene delatnosti i
  • za povraćaj avansa.

U najvećem broju slučajeva u praksi, naručioci propisuju sredstvo obezbeđenja za ozbiljnost ponude koje se može aktivirati u slučaju da ponuđač odustane od svoje ponude u roku važenja ponude, ne dostavi dokaze o ispunjenosti kriterijuma za kvalitativni izbor privrednog subjekta u skladu sa članom 119 Zakona o javnim nabavkama ("Sl. glasnik RS", br. 91/2019 – dalje: ZJN), neosnovano odbije da zaključi ugovor javno nabavci ili okvirnom sporazumu ili ne dostavi obezbeđenje za izvršenje ugovora o javnoj nabavci ili okvirnog sporazuma. U ovakvim situacijama svaki ponuđač u postupku javne nabavke dostavlja bankarsku garanciju za ozbiljnost ponude kao dokument koji je sam po sebi dovoljan za učestvovanje u postupku javne nabavke. Zakon o javni nabavkama propisuje da je svaki ponuđač koji učestvuje u postupku javne nabavke dužan da uz ponudu dostavi jedino sredstvo obezbeđenja za ozbiljnost ponude koje će garantovati da će ostala sredstva obezbeđenja biti dostavljena nakon potpisivanja ugovora.

Važno je imati u vidu i činjenicu da prilikom sačinjavanja konkursne dokumentacije naručioci moraju da vode računa o osnovnim načelima javnih nabavki. To podrazumeva da je naručilac obavezan da prilikom primene ZJN postupa na ekonomičan i efikasan način, kako bi obezbedio konkurenciju i jednak tretman svih privrednih subjekata, bez diskriminacije, kao i da postupa na transparentan i proporcionalan način.

Kao što znamo u praksi se javljaju različite situacije u kojima ili naručioci ili ponuđači ne postupaju u skladu sa ZJN. U našem primeru naručilac je uz ponudu zahtevao od svih ponuđača da osim bankarske garancije za ozbiljnost ponude dostave i original obavezujuće pismo o namerama banke za izdavanje bankarske garancije za dobro izvršenje posla, kao i original obavezujuće pismo o namerama banke, da će u slučaju da ponuđač dobije posao, na dan primopredaje ugovorenih radova izdati bankarsku garanciju za otklanjanje nedostataka u garantnom roku. Obavezujuća pisma su isto što i bankarska garancija, tako da se ne vidi razlog propisivanja ovakvog uslova od strane naručioca, jer se na ovaj način stvaraju nepotrebni troškovi za ponuđače, a sa druge strane jasno je da se radi o diskriminatorskom uslovu jer nema logike da svi ponuđači dostavljaju obavezujuća pisma, kada će posao dobiti samo jedan od njih.

Primer ovakve situacije i potvrdu da je uz ponudu dovoljno dostaviti bankarsku garanciju potvrđuje i rešenje Republičke komisije broj 4-00-1015/2020 od 15.01.2021. godine u kome je usvojen zahtev za zaštitu prava gde je podnosilac zahteva ukazao na povredu člana 94. ZJN.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.

Izvor: Izvor: Vebsajt Ponuđači Srbije, 20.07.2022.
Naslov: Redakcija