Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA: Potrošači reklamirali svaki drugi par obuće kupljene u Srbiji, a trgovci ih odbijaju jer "obuća ima mehanička oštećenja ili je neadekvatno nošena ili održavana"


Šta se to dešava sa prodavnicama obuće u Srbiji, kada je samo na adresu redakcije Politike prošle nedelje stiglo desetak pisama u kojima se građani žale jer ne mogu da ostvare pravo na reklamaciju. Primedbe se odnose na nekoliko vodećih prodavaca sportske opreme, a primetno je da se trgovci uglavnom oglušuju na reklamacije i uz prilično slična obrazloženja ih odbijaju. Jedan čitalac kaže da je u oktobru prošle godine kupio patike za šetnju i da je morao da ih vrati trgovcu iako su nošene manje od tri meseca.

Na posao putujem automobilom, radim u poslovnoj zgradi, dakle nije moguće da se leva patika odlepila, a desna pocepala nakon nešto više od šest meseci od datuma kupovine. Inače sam zbog operacije kičme, od 22. oktobra do 25. januara praktično boravio u kući i ležao, pa ih uopšte nisam nosio. Imam medicinsku dokumentaciju koja to potvrđuje. Uložio sam reklamaciju, ali je odbijena uz obrazloženje da patike nisam nosio i održavao kako je proizvođač propisao deklaracijom – objašnjava on. Na ovaj odgovor trgovca on je uložio prigovor koji je primljen 7. maja, ali odgovor nije dobio.

On kaže da mu je jasno da bi njegov sledeći korak trebalo da bude da tuži prodavca ili plati veštačenje patika, što ne namerava da uradi, ali postavlja pitanje kako kupci obuće u Srbiji mogu da se zaštite od ove samovolje trgovaca. Nije nepoznato da je poslednjih godina obuća u vrhu liste prigovora kupaca. Prema izveštaju Nacionalne organizacije za zaštitu potrošača (NOPS), u 2020. godini registrovano je oko 6.000 prijava potrošača. Od toga je samo 2,7 odsto ostvarilo pravo u razumnom roku, a to znači da je potrošač sigurno rešio svoj prigovor. I u prošloj godini su se građani najviše žalili na nekvalitetnu obuću, prvenstveno patike koje su i na prvom mestu liste potrošačkih prigovora. Slede reklamacije na kvalitet televizora, telefona, mašina za veš, odeće, nameštaja...

Potrošačka udruženja već dugo upozoravaju da bi trgovinu sportskom opremom trebalo bolje urediti. Prema podacima NOPS-a, kupci u Srbiji podnose reklamaciju za svaki drugi par obuće kupljen na našem tržištu. Trgovci ih najčešće odbijaju uz obrazloženje da "obuća ima mehaničko oštećenja ili da je neadekvatno korišćena ili održavana".

Potrošači u dokazivanju da se nesaobraznost nije dogodila njihovom krivicom ulaze u začarani krug s trgovcima i najčešće izgube spor. Jedan od predloga bio je uvođenje strože kontrole i usvajanje standarda kvaliteta za obuću koji bi bili obavezujući za sve trgovce. Problemi najčešće nastaju kada potrošač reklamira obuću u prvih šest meseci od kupovine, a trgovac odbije prigovor. On takvu odluku mora da obrazloži, i to najčešće dokumentom iz laboratorija koje izdaju ovakva stručna mišljenja.

Taj dokument nije obavezujući za trgovca. Građani imaju još veći problem kada obuću vraćaju posle šest meseci od kupovine, što je slučaj sa našim čitaocem sa početka priče. Prodavac tada nema obavezu da obrazlaže svoju odluku i dovoljno je da napiše da se reklamacija odbija. Teret dokazivanja odmah prelazi na kupca i on opet mora da prođe sve procedure, što ga često demotiviše pa odustaje.

Nekada je to rešavala tržišna inspekcija što više nije slučaj jer je izgubila tu nadležnost.

Izvor: Vebsajt Politika, Jelica Antelj, 24.05.2021.
Naslov: Redakcija