Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O FINANSIRANJU LOKALNE SAMOUPRAVE: NALED traži propisivanje firmarine tako da ne ugrožava poslovanje poštanskih operatera


Odlukom o usklađivanju poslovanja Javnog preduzeća " Pošta Srbije", Beograd sa Zakonom o javnim preduzećima ("Sl. glasnik RS", br. 84/2016) definisano je da je univerzalna poštanska usluga koju to preduzeće pruža od opšteg interesa.

Članom 17. stav 2. Zakona o poštanskim uslugama ("Sl. glasnik RS", br. 77/2019) je propisano da je javni poštanski operator dužan da obezbedi gustinu pristupnih mesta u skladu potrebama korisnika, a članom 18. stav 1. tog Zakona da podelu dostavnih područja jedinica poštanske mreže na kojima se obavlja univerzalna poštanska usluga određuje javni poštanski operator tako da obuhvati sva naselje- na mesta u zemlji. U cilju sprovođenja navedene zakonske obaveze, Pošta Srbije na teritoriji Republike Srbije ima preko 1.500 radnih jedinica i 15.000 zaposlenih i na taj način omogućava dostupnost poštanskih usluga u svim naseljenim mestima, bez obzira na tržišne uslove.

Članom 15a Zakona o finansiranju lokalne samouprave ("Sl. glasnik RS", br. 62/2006, 47/2011, 93/2012, 99/2013 - usklađeni din. izn., 125/2014 - usklađeni din. izn., 95/2015 - usklađeni din. izn., 83/2016, 91/2016 - usklađeni din. izn., 104/2016 - dr. zakon, 96/2017 - usklađeni din. izn., 89/2018 - usklađeni din. izn., 95/2018 - dr. zakon, 86/2019 - usklađeni din. izn., 126/2020 - usklađeni din. izn., 99/2021 - usklađeni din. izn., 111/2021 - dr. zakon i 124/2022 - usklađeni din. izn.) propi-sana je maksimalna visina lokalne komunalne takse za isticanje firme (firmarina), u odnosu na obveznike koji su po ekonomskoj snazi razvrstani u tri kategorije (prema zakonu kojim se uređuje računovodstvo), i koja može iznositi dve, tri ili deset prosečnih zarada ostvarenih na teritoriji konkretne JLS.

Isti član predviđa da pravna lica, isključivo zbog visoke profitabilnosti delatnosti koju obavljaju, bez obzira na ekonomsku snagu, na godišnjem nivou plaćaju taksu do najviše deset prosečnih zarada na teritoriji JLS. U ovoj kategoriji su se našla i pravna lica koja pružaju poštanske usluge, pored pravnih lica koja obavljaju delatnosti: bankarstva; osiguranja imovine i lica; proizvodnje i trgovine naftom i derivatima nafte; proizvodnje i trgovine na veliko duvanskim proizvodima; proizvodnje cementa; mobilnih i telefonskih usluga; elektroprivrede; kazina, kockarnica, kladionica, bingo sala i pružanja kockarskih usluga i noćnih barova i diskoteka.

Ostvareni prihodi radnih jedinica Pošte Srbije, naročito u manje razvijenim opštinama, najčešće ne pokrivaju ni troškove radne snage i komunalne troškove, pa visina obaveze po osnovu lokalnih komunalnih taksi dodatno ugrožava njihov rad, samim tim i likvidnost javnog operatora, kao i pružanje usluga koje su od opšteg interesa za Republiku Srbiju.

NALED u “Sivoj knjizi 15“predlaže da se izmeni član 15a Zakona o finansiranju lokalne samouprave tako što će se u stavu 4 delatnost pružanja poštanskih usluga izbaciti iz kategorije obveznika koji plaćaju najvišu taksu za isticanje firme (do deset prosečnih zarada), jer delatnost pružanja poštanskih usluga nikako ne treba po tom osnovu da bude u istom režimu kao ostale navedene visokoprofitabilne delatnosti.

Naime, pružanje poštanskih usluga, čak i kada ih pruža pravno lice koje nema status javnog poštanskog operatera, nikako ne treba da bude u istom tretmanu po osnovu firmarine kao druge usluge, odnosno delatnosti pomenute u članu 15a Zakona, već treba da se nalazi u kategoriji pravnih lica koja firmarinu plaćaju do najviše tri prosečne zarade (stav 3 člana 15a).

Međutim, ako se zauzme stav da od propisanog tretmana treba da se izuzme jedino javni poštanski operater, onda predlažemo da se izmenama Zakona o finansiranju lokalne samouprave u članu 15a doda novi stav 7. koji glasi:

“Javni poštanski operator nije obveznik plaćanja takse za isticanje firme na poslovnom prostoru čija je visina propisana ovim članom.”

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.

Izvor: Vebsajt NALED, Siva knjiga 15, 19.04.2023.
Naslov: Redakcija