Zastava Bosne i Hercegovine

POVRAĆAJ NOVCA U SLUČAJU OTKAZIVANJA TURISTIČKOG ARANŽMANA


Mnoge građane obradovala je informacija da pojedine zemlje počinju sa ublažavanjem različitih mera i otvaranjem granica, kao što je to za našu zemlju uradila Grčka. Istovremeno je mnogo i onih koji su već uplatili aranžmane, ali bi ipak da odustanu od putovanja. Postavlja se pitanje šta mogu da očekuju turisti koji su uplatili letovanje preko agencije, a šta oni koji su, u sopstvenoj režiji, platili direktno hotelu ili vlasniku privatnog smeštaja u drugoj zemlji?

Aleksandar Seničić iz Nacionalnog udruženja turističkih agencija Srbije (JUTA) kaže da u svim slučajevima putnici formalno-pravno imaju pravo na povraćaj novca. Međutim, kako napominje, vanredna situacija donosi i vanredna, ponekad po turiste nepovoljna, rešenja.

"Turisti koji su individualno uplatili boravak trebalo bi najpre da kontaktiraju svoj smeštajni objekat. Prema našim informacijama, tih individualnih aranžmana nema puno, ali jedan broj ljudi uspeo je već da dobije nazad svoj novac. U međuvremenu je grčka vlada donela pre nekih 7 dana odluku, kojom omogućava svojim hotelijerima i vlasnicima privatnih turističkih objekata da gostima umesto vraćanja novca prvo ponude neku zamenu, u vidu vaučera, promene termina ili nekog drugog sličnog putovanja", pojašnjava Seničić. To im, međutim, nije i obaveza.

Dakle, situacija je slična kao i sa našim turističkim agencijama koje su već nakon početka krize i uvođenja vanrednog stanja odlučile da otkažu sva putovanja do 15. maja i istakle da potpuni povraćaj novca putnicima u ovom trenutku nije moguć.

Seničić podseća da se u ugovorima inače striktno navode uslovi i vremenski rokovi u kojima se boravak može otkazati bez bilo kakvih naknada, ali je svima jasno da je ovo što nam se trenutno događa takozvana "viša sila", pa su tako i rešenja za nastale probleme drugačija.

"U svakom slučaju, može se dogoditi da hoteli, odnosno smeštajni objekti, navedu određene fiksne troškove zbog kojih bi zadržali deo uplate, ali to već zavisi od pojedinačnih aranžmana", navodi Seničić.

Kada je reč o domaćim turističkim agencijama, on kaže da vraćanje novca za već uplaćene aranžmane trenutno nije opcija, jer su ta sredstva u najvećoj meri već prosleđena, odnosno agencije su isplatile svoje partnere - hotele, prevoznike, ugostitelje...

"Ako bi putnici insistirali na potpunom povraćaju novca odmah, mnoge turističke agencije bi otišle u stečaj, a onda i nakon eventualne pobede na sudu ne bi imali od koga da naplate taj trošak. Ipak, moram da naglasim da velika većina putnika u potpunosti razume ovu vanrednu situaciju u kojoj smo se našli, i da je njih oko 90 odsto prihvatilo neki vid kompenzacije - promenu termina, vaučer za kasnije putovanje i slično", objašnjava Seničić.

On napominje da će oni koji budu insistirali na povraćaju novca verovatno moći da dobiju pare nazad, ali nešto kasnije ili u ratama. Tu se očekuje i zvaničan stav države, odnosno Ministarstva turizma, iz koga su, prema rečima Seničića, obećali da se oglase po ovom pitanju do kraja vanrednog stanja.

Izvor: Vebsajt Blic, Marko Andrejić, 22.04.2020.
Naslov: Redakcija