Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA NA PUTEVIMA: Automobili koji na zadnjoj klupi imaju samo dva pojasa, moraju da se vode na ukupno četiri sedišta. Ukoliko na zadnjoj klupi ima tri pojasa, zavedeni su kao vozila za pet osoba. Vlasnici vozila kod kojih je pogrešno upisan kapacitet sedišta, moraće da, prilikom sledeće registracije, izdvoje još 1.314 dinara koliko košta nova saobraćajna dozvola, kako bi ispravili postojeće greške


Možda ste samo mislili da jedan te isti automobil vozite već godinama i da je sa njim sve u redu s obzirom na to da ga uredno registrujete. U to će vas razuveriti na prvoj sledećoj registraciji, a kao "dokaz" priložiće vam uplatnicu za dodatnih oko 1.300 dinara.

Namerno ili nenamerno, mnoga vozila kod nas su registrovana na veći broj sedišta nego na koliko su originalno napravljena. Ispostavilo se, međutim, da automobili koji spadaju u kategoriju "kupe vozila" kao i automobili sa potencijalno sedam sedišta, u najvećoj meri imaju problematičnu dokumentaciju.

Ovaj problem tako, pogodiće sve one koji na zadnjoj klupi imaju dva pojasa za vezivanje, što znači da je vozilo predviđeno za ukupno četiri osobe, a ne za pet, koliko je u velikom broju slučajeva navedeno u saobraćajnoj dozvoli.

U našu zemlju masovno se uvoze automobili iz inostranstva. Prilikom njihovog carinjenja, takođe masovno, dolazilo je do grešaka pri unošenju broja sedišta, odnosno broja putnika koliko najviše može da bude u određenom automobilu. Svesno ili ne, trgovci polovnih, ali i novih automobila su kupcima na taj način stvarali problem.

- Do 2014. godine vozila su uvožena tako što je bilo bitno da ispunjavaju Euro 3 standarde. Carina je na osnovu inostrane dokumentacije popunjavala "JCI" obrazac na osnovu čega su dalje vozila registrovana. Podaci iz papirologije se nisu poklapali sa podacima u saobraćajnoj dozvoli, međutim nije bilo kontrole, tako da je tako nešto bilo izvodljivo - objašnjava Mirko Gordić iz Auto moto saveza Srbije (AMSS).

Po njegovim rečima, bilo je slučajeva kada su i uvoznici novih automobila namerno unosili pogrešne podatke vezane za broj sedišta, te su umesto kapaciteta od četiri, unosili broj od pet sedišta kako bi lakše prodali vozilo.

Ipak od 2014. godine, kontrole su postale rigoroznije te ove, ali i svake druge greške u saobraćajnoj dozvoli moraju da se isprave. Tako je sada na red stigla ova.

- Ako je greška nastala u nekom prekucavanju, postoji mehanizam ispravke uverenja i izdavanje novog uverenja. Ukoliko je greška od ranije, tehnički pregledi su dobili uputstvo od strane MUP-a na koji način da pristupe registraciji - poručio je Gordić.

Kako je objasnio, automobili koji na zadnjoj klupi imaju samo dva pojasa, moraju da se vode na ukupno četiri sedišta. Ukoliko na zadnjoj klupi ima tri pojasa, zavedeni su kao vozila za pet osoba.

Vlasnici vozila kod kojih je pogrešno upisan kapacitet sedišta, moraće da, prilikom sledeće registracije, izdvoje još 1.314 dinara koliko košta nova saobraćajna dozvola, kako bi ispravili postojeće greške.

Po rečima zaposlenih u jednoj firmi koja obavlja tehničke preglede vozila i vrši registraciju, kažu da ova pravila nisu preterano bitna, te da postoje mnogo ozbiljnija koji bi trebalo da budu rešena.

- To što je automobil registrovan na veći broj mesta nego što je zapravo predviđeno, nije toliki problem i ne šteti državnom budžetu. Broj sedišta ne utiče na cenu poreza ili registracije automobila. Ono što je glavni problem to je što na našim ulicama ima mnogo vozila koja nikako ne bi mogla da prođu tehnički pregled, ali u dogovoru sa određenima, "sve može da se završi". A takva vozila predstavljaju tempirane bombe - poručuju iz ove agencije.

Izvor: Vebsajt Blic, D. Ivković, 25.03.2017.
Naslov: Redakcija