ZAKON O OBLIGACIONIM ODNOSIMA: Kod ustupanja potraživanja dve strane zaključuju ugovor o cesiji, ali da bi za dužnika nastala obaveza prema novom poveriocu on mora o tome da bude obavešten od ustupioca. Poverilac mora da obavesti dužnika da je njegovo potraživanje ustupio drugom pravnom licu
Dugovi građana prema bankama mogu biti ustupljeni isključivo drugoj banci. Međutim, kako ističu iz Narodne banke Srbije (NBS), isti režim se ne primenjuje na ustupanje potraživanja banke prema preduzetnicima i poljoprivrednicima, s obzirom na to da banke pod određenim uslovima, a radi smanjenja loše aktive, mogu da ustupe i drugom pravnom licu ovu vrstu potraživanja koja smatraju problematičnim.
Jedan od velikih problema u poslovanju, kako privrednih društava tako i preduzetnika, je neredovna naplata potraživanja. Kao poverilac imate mogućnost da angažujete agenciju za naplatu potraživanja kako biste došli do svog novca.
Pravnik Udruženja za zaštitu potrošača “Efektiva” Jovan Ristić kaže da su najčešći korisnici usluga agencija za naplatu potraživanja privatne telekomunikacione kompanije.
“Prema Zakonu o obligacionim odnosima ("Sl. list SFRJ", br. 29/78, 39/85, 45/89 - odluka USJ i 57/89, "Sl. list SRJ", br. 31/93, "Sl. list SCG", br. 1/2003 - Ustavna povelja i "Sl. glasnik RS", br. 18/2020), kod ustupanja potraživanja dve strane zaključuju ugovor o cesiji, ali da bi za dužnika nastala obaveza prema novom poveriocu on mora o tome da bude obavešten od ustupioca. Poverilac mora da obavesti dužnika da je njegovo potraživanje ustupio drugom pravnom licu”, objašnjava Ristić.
Kada angažujete agenciju za naplatu potraživanja jedan od prvih koraka jeste provera činjeničnog stanja obe strane i nakon toga ona može postupati kao posrednik. Zatim agencija pregleda dostavljene dokumente i može dati informaciju o tome da li se radi o logičnom potraživanju, čime treba da bude razjašnjeno činjenično stanje i/ili plaćena potraživanja.
Takođe, kada angažujete agenciju za naplatu potraživanja morate joj dostaviti dokumenta koja su u vezi sa potraživanjima. Nakon toga, praksa je da klijenti potvrde angažovanje agencije da bi ona mogla da započne proces naplate.
“Postupak naplate potraživanja funkcioniše tako što agencija prvo kontroliše ispravnost dostavljenih dokumenata. Utvrđuje da li je prekoračen rok za plaćanje, da li je račun plaćen, da li postoji osnov za reklamaciju zbog nastale štete. Agencija na osnovu dokumentacije proverava da li je potraživanje nesporno i zakonito”, objašnjavaju iz agencije za potraživanja.
Nakon detaljnih provera, agencija stupa u kontakt sa dužnikom koji će izraziti svoj stav o potraživanju i potvrditi ili osporiti potraživanje i dostaviti svoja dokumenta. Tokom korespondencije, na primer, mogu se dogovoriti plaćanja u ratama ili delimične uplate.
“Agencija za naplatu potraživanja nema pravo da izrekne bilo kakvo rešenje ili sama zahteva direktno plaćanje od dužnika. Ona sme da zahteva od dužnika da izvrši plaćanje ako je potraživanje nesporno. Ako je potraživanje opravdano, dužnik mora da izvrši izostalu uplatu direktno poveriocu”, naglašavaju.
U okviru delatnosti agencija za naplatu potraživanja i kreditnih biroa u Srbiji posluje ukupno 40 privrednih subjekata.
Da je korona kriza značajno uticala na poslovanje agencija za naplatu potraživanja govore u prilog i podaci gde je ukupna dobit iz 2020. godine (217.637.000 dinara) bila manja za više od 500 miliona dinara od rezultata poslovanja iz 2021. godine (728.472.000 dinara).
Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.
Naslov: Redakcija