Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O UDŽBENICIMA: Preporuke Komisije za zaštitu konkurencije Ministarstvu prosvete do boljeg tržišta udžbenika


Komisija za zaštitu konkurencije (KZK) analizirala je stanje konkurencije na tržištu udžbenika za osnovne škole, navela da na tržištu dominira Klet grupa i uputila šest preporuka Ministarstvu prosvete kako bi situacija bila bolja.

U dokumentu objavljenom na internet stranici komisije koji je Analiza konkurencije na tom tržištu od 2018. do 2020. godine, Ministarstvu se preporučuje da omogući potpunu transparentnost u procesu i postupku izbora udžbenika.

Naglašava se da se to učini pre svega kontinuiranim objavljivanjem ažurnog registra udžbenika.

Komisija je Ministarstvu preporučila i da formalizuje pitanje određivanja maloprodajne cene udžbenika, kao i da se jasno i nedvosmisleno zakonski definišu dozvoljene promotivne i marketinške aktivnosti, a ostali oblici budu zabranjeni. Ministarstvu je preporučeno da se propišu jasni, transparentni i nediskriminatorni kriterijumu na osnovu kojih će se škole opredeljivati za udžbenike.

Preporučuje se i uspostavljanje mehanizma redovne kontrole poštovanja takvih kriterijuma. Komisija preporučuje Ministarstvu da bude nosilac izrade detaljnog projekta analize troškova u lancu vrednosti tržišta udžbenika i izbora modela finansiranja.

Preporučeno je i da Ministarstvo godišnje prati stanje na tržištu udžbenika za osnovne škole.

U zaključcima Analize KZK navodi da je tražnja na ovom tržištu cenovno neelastična, te da je reč o visoko koncentrisanom tržištu na kome dominira Klet grupa.

Utvrđeno je i da su najveći kupci udžbenika - distributeri udžbenika preko kojih prođe oko polovina te robe, kao i da izdavači upravo njima odobravaju najveće rabate i različite oblike popusta. “Veliki broj izdavača je ukazao na prisustvo nedozvoljenih radnji kada su u pitanju promotivne i druge aktivnosti u procesu izbora udžbenika”, navodi KZK.

Komisija je utvrdila i da se maloprodajne cene udžbenika ne razlikuju u periodu pretplate, kada se realizuje trećina ukupne prodaje, i u redovnoj prodaji u knjižarama.

“Najveći broj distributera je naveo da udžbenike prodaju po preporučenim cenama”, navodi KZK. Dodaje se da prilikom formiranja prodajne cene udžbenika izdavači prate cenovnu politiku izdavača sa velikom i dominantnom zastupljenošću.

“Marže izdavača kreću se od sedam do 61,8 procenata, dok se troškovi proizvodnje kreću na nivou od oko 20 procenata od maloprodajne cene udžbenika kod svih izdavača”, navodi KZK.

Pri prikupljanju podataka za analizu KZK je podatke zatražio od 19 izdavačkih kuća, te 10 firmi koje se bave distribucijom udžbenika za osnovne škole.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.

Izvor: Vebsajt Politika, 23.08.2022.
Naslov: Redakcija