Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O ZDRAVSTVENOJ ZAŠTITI: Ministarstvo zdravlja razmatra uvođenje podsetnika na zakazani pregled kako bi se smanjio broj neiskorišćenih termina – gubitka prava na novi termin u narednih godinu dana za pacijente koji ga dva puta propuste ipak neće biti


Iako se među medicinarima mesecima govorkalo da bi možda moglo da pomogne uvođenje pravila da pacijent koji dva puta ne dođe na zakazani termin kod lekara, a prethodno ga ne otkaže ili ne opravda izostanak, izgubi pravo na novi termin u narednih godinu dana, to u Srbiji ipak neće biti usvojeno. U Ministarstvu zdravlja za „Politiku” kažu da ne postoji konkretan predlog šta učiniti sa onima koji zatraže pregled pa na njega ne dođu, pogotovo ne o kažnjavanju bilo koga, ali da bi možda mogla da pomogne dodatna edukacija u javnosti ne bi li se problem sa neodazivanjem pacijenata rešio.

Trenutno se analizira iskorišćenost termina u bolnicama i domovima zdravlja. Postoji više načina na koje ćemo pokušati da privolimo pacijente da poštuju zakazane termine za preglede. Jedna je da ih zdravstveni radnici pozivaju dan pred zakazani pregled da ih podsete na to, a druga je da im šalju SMS kao podsetnik– ističu u resornom ministarstvu.

Najviše termina propadne u Kliničkom centru Srbije, što i ne čudi, jer je reč o najvećoj zdravstvenoj ustanovi u našoj zemlji, koja zakazuje najveći broj termina, ipak nešto manje nego u KC Vojvodine i KC Niš.

U zdravstvenim ustanovama sekundarnog i tercijarnog nivoa zdravstvene zaštite, što znači bolnicama i klinikama, prosečno se ne iskoristi 10 odsto termina za prve preglede. Najčešće se pacijent jednostavno ne pojavi na zakazanom pregledu, a da pritom o svom nedolasku ne obavesti ustanovu. Specijalnosti gde najviše termina za preglede ostane neiskorišćeno su dermatovenerologija, grudna hirurgija, endokrina hirurgija, hematologija i pulmologija.

Svakodnevno apelujemo na ljude da se pojave u zakazano vreme u zdravstvenoj ustanovi, jer termin koji neko ne iskoristi mogao je biti dodeljen drugom pacijentu. Da bi bilo što manje ovakvih slučajeva, koji nisu u interesu ni građana ni zdravstvenih ustanova, pored ostalog, razmišlja se i o uvođenju takozvanih notifikacija i SMS servisa za blagovremenu potvrdu dolaska na pregled. Eventualni postupci prema onim pacijentima koji se više puta ne pojave na zakazan termin se razmatraju – dodaju u Ministarstvu zdravlja.

Kako ističe prim. dr Nevenka Dimitrijević, predsednica Sekcije opšte medicine Srpskog lekarskog društva, nemoguće je tačno utvrditi razloge zbog kojih se pacijenti nisu pojavili na zakazanom pregledu. Pretpostavke su da je možda pacijent, zato što nije mogao da čeka na pregled šest meseci, u međuvremenu otišao u privatnu zdravstvenu ustanovu ili je zbog komplikacija primljen na lečenje u bolnicu, a nekima se zaista desi da previde zakazani termin.

Ali, tu nastaje novi problem, kada dođu kod lekara opšte medicine da traže novi termin, a ne mogu da ga dobiju u skorije vreme, jer ti datumi pregleda „odu” vrlo brzo. Sa specijalistima je stanje takvo kakvo jeste, ali retki su slučajevi da se pacijent ne pojavi na zakazanom pregledu kod lekara opšte medicine u domu zdravlja. Mi nemamo prazan hod, jer tokom smene moramo da primimo i one koji nisu zakazali, a zbog nečega su došli kod lekara. U bolnicama nema primanja pacijenata mimo zakazanih termina – kaže dr Dimitrijević.

Prema Zakonu o zdravstvenoj zaštiti ("Sl. glasnik RS", br. 25/2019), pacijentima u domu zdravlja mora da se zakaže pregled u narednih mesec dana. U suprotnom, ako ustanova ne može da omogući pregled u tom roku, mora da izda potvrdu pacijentu da to ne može da učini i da mu izda potvrdu, kako bi on mogao da naplati troškove pregleda koji će da obavi kod privatnika. Ovo pravilo ne važi za preglede za koje postoje liste čekanja, kao što su snimanja na skeneru i magnetnoj rezonanci, ugradnja veštačkog kuka i kolena i operacija katarakte.

Izvor: Vebsajt Politika, 22.08.2019.
Naslov: Redakcija