Zastava Bosne i Hercegovine | Zastava Crne Gore
Email Print

U PRIPREMI IZMENE ZAKONA O PREVOZU PUTNIKA U DRUMSKOM SAOBRAĆAJU: IT sektor ukazuje da su nove zakonske odredbe u suprotnosti sa zakonima o privrednim društvima, o obligacionim odnosima i o elektronskom dokumentu, elektronskoj identifikaciji i uslugama od poverenja u elektronskom poslovanju


Kompanija CarGo saopštila je da je neodgovorna izjava pomoćnika ministra za saobraćaj Saše Stojanovića da "Nacrt zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju ne zabranjuje upotrebu digitalnih aplikacija u delatnostima koje se bave organizacijom prevoza putnika".

Pomoćnik ministra je rekao ranije da izmene Zakona propisuju obavezu taksista da koriste taksimetar, da izdaju račune i pečatiraju ga, ali dodaje da to ne znači i zabranu upotrebe digitalnih aplikacija u delatnostima koje se bave prevozom putnika.

Kako je CarGo naveo u saopštenju, ovim izmenama Zakona o prevozu putnika u značajnoj meri se "ograničava dalji razvoj delatnosti prevoza putničkim vozilom, obeshrabruje se korišćenje novih tehnologija, inovativno poslovanje i razvoj konkurencija ne srpskom tržištu".

Kako su naveli, neke od najproblematičnijih stavki iz Nacrta zakona su – da ne predviđaju digitalnu aplikaciju kao zamenu za tehnološki zastareli taksimetar, zatim insistiraju na pečatu što je suprotno Zakonu o privrednim društvima ("Sl. glasnik RS", br. 36/2011, 99/2011, 83/2014 - dr. zakon, 5/2015 i 44/2018) i naporima Vlade Republike Srbije da se digitalizuje srpsko tržište.

"Smatramo da je nečuveno da se prevozom putnika putničkim vozilom može baviti samo taksi prevoznik", ocenio je direktor CarGo kompanije Vuk Guberinić.

Dodaju da su problematične i stavke po kojima je dozvoljen samo određen broj taksi prevoznika, čime se, kako su naveli, ograničava mogućnost ulaska na tržište kvalitetnije ponude.

"Nov Nacrt zakona propisuje i fiksiranu cenu prevoza, što onemogućava pružanje kvalitetnije ponude ili efikasnije, odnosno jeftinije usluge građanima. Propisuje i izuzetno restriktivne uslove za nove vozače i automatsko 'priznavanje kvalifikacija' postojećim vozačima bez obzira na realno stanje, čime se otvoreno ograničava konkurencija", naveli su.

Prema njihovim rečima, izmenama se insistira da taksi vozač ima završenu tačno određenu srednju školu, čime se ograničava sloboda rada drugim građanima, a ograničenjem "jedna dozvola, jedan vozač, jedno vozilo" u Beogradu, troškovi neefikasnosti se svaljuju na građane.

Dodaju da nov Nacrt zakona propisuje fotokopije dokumenata, što je, kako su istakli, suprotno Zakonu o elektronskom dokumentu, elektronskoj identifikaciji i uslugama od poverenja u elektronskom poslovanju ("Sl. glasnik RS", br. 94/2017) i naporima Vlade u pravcu digitalizacije.

"Odredbom da preduzetnik mora 12 meseci da ima prebivalište u jedinici lokalne samouprave pre nego što sme da registruje preduzetničku radnju za taksi prevoz, smatramo da se ograničava kretanje, odnosno relokacija i rad unutar Srbije", naveo je CarGo u saopštenju.

Kako su naveli, izmenama je "namerno i direktno onemogućena usluga iznajmljivanja vozila sa vozačem", osim u nekoliko određenih slučajeva, a odredbom da "limo vožnja mora biti 'dogovorena u sedištu prevoznika'" zakonski se zabranjuje dogovaranje telefonom, putem interneta ili na drugi način, što je suprotno Zakonu o obligacionim odnosima ("Sl. list SFRJ", br. 29/78, 39/85, 45/89 - odluka USJ i 57/89, "Sl. list SRJ", br. 31/93 i "Sl. list SCG", br. 1/2003 - Ustavna povelja).

CarGo je upitao pomoćnika ministra za saobraćaj Sašu Stojanovića "zašto važan sektor IT zajednice nije bio uključen u radnu grupu Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture koja se bavila ovim izmenama, a u kojoj su učestvovali predstavnici taksi udruženja".

Dodaju da je sporno i to što se IT sektor ponudio da se uključi u rad na Nacrtu zakona.

Ranije je Stojanović izjavio da je izrada propisa završena, a da će Predlog zakon ići na izglasavanje u Narodnu skupštinu po hitnom postupku.

CarGo je upitao "zašto postoji nužnost da te odredbe, u čijem kreiranju nisu učestvovali svi relevantni sagovornici, što pre stupe na snagu i zašto će se o Predlogu zakona odlučivati po hitnom postupku.

U maju su taksisti blokirali centar Beograda tražeći da se kompaniji CarGo zabrani da uz pomoć istoimene digitalne aplikacije organizuju prevoz putnika.

Protest je prekinut kada su predstavnici taksi udruženja ušli u radnu grupu Ministarstva saobraćaja u kojoj su se bavili izmenama Zakona.

Izvor: Vebsajt N1, 23.07.2018.
Naslov: Redakcija