Zastava Bosne i Hercegovine

KOMENTAR NOVOG PRAVILNIKA O NAČINU VOĐENJA I SADRŽINI REGISTRA PRUŽALACA RAČUNOVODSTVENIH USLUGA – „Sl. glasnik“ br. 89/2020: • Registar počinje sa radom 1. januara 2021.g. a rok za upis u Registar je najkasnije do 1. januara 2023.g. •


Na osnovu člana 17. stav 6. Zakona o računovodstvu ("Sl. glasnik RS", br. 73/2019 – dalje: Zakon), na predlog Agencije za privredne registre (dalje: Agencija), donet je Pravilnik o načinu vođenja i sadržini registra pružalaca računovodstvenih usluga ("Sl. glasnik RS", br. 89/2020 – dalje: Pravilnik), koji stupa na snagu u roku od osam dana od dana objavljivanja u „Sl. glasniku RS“ odnosno, 3. jula 2020.g.a primenjuje se počev od 1. januara 2021. godine.

Naime, članom 17. Zakona je propisano Registar pružalaca računovodstvenih usluga (dalje: Registar) vodi Agencija. Takođe, Agencija najmanje jednom godišnje izveštava Nacionalnu komisiju za računovodstvo (dalje: Nacionalna komisija) o pitanjima koja se tiču vođenja Registra.

Shodno Zakonu, Registar počinje sa radom 1. januara 2021. godine. Pravna lica, odnosno preduzetnici koji imaju registrovanu pretežnu delatnost za pružanje računovodstvenih usluga dužni su da usklade svoje poslovanje sa odredbama Zakona i upišu se u Registar najkasnije u roku od tri godine od dana stupanja na snagu Zakona, odnosno najkasnije do 1. januara 2023. godine.

Pravilnik bliže uređuje način vođenja i sadržina Registra, upis podataka u Registar, javno objavljivanje podataka iz Registra, kao i obaveštavanje Komore ovlašćenih revizora (dalje: Komora) i izveštavanje Nacionalne komisije.

U Registru se evidentiraju podaci o rešenjima o davanju, odnosno oduzimanju dozvole za pružanje računovodstvenih usluga koja Komora izdaje u skladu sa Zakonom, osnovni podaci o pravnim licima, odnosno preduzetnicima koji imaju registrovanu pretežnu delatnost pružanja računovodstvenih usluga i dozvolu za pružanje tih usluga (dalje: pružalac računovodstvenih usluga), podaci o licu koje ima profesionalno zvanje u oblasti računovodstva ili revizije stečeno u skladu sa Zakonom i koje je zaposleno kod pružaoca računovodstvenih usluga (dalje: ovlašćeni računovođa), kao i podaci o povezanim pravnim licima sa tim pružaocem.

Uslovi za upis u Registar

Uslovi za upis u Registar su propisani članom 18. Zakona. Prema ovim odredbama, u Registar može biti upisano pravno lice, odnosno preduzetnik koje ima dozvolu za pružanje računovodstvenih usluga izdatu u skladu sa Zakonom. Ovu dozvolu rešenjem izdaje Komora pravnom licu pod uslovom da:

"1) ima registrovanu pretežnu delatnost za pružanje računovodstvenih usluga;

2) osnivač, odnosno stvarni vlasnik, kao i član organa upravljanja pravnog lica koje ima registrovanu pretežnu delatnost za pružanje računovodstvenih usluga, nije osuđen pravnosnažnom presudom za krivično delo u smislu zakona kojim se uređuje odgovornost pravnih lica za krivična dela, odnosno ukoliko je osnivač, odnosno vlasnik, kao i član organa upravljanja pravnog lica fizičko lice da nije pravnosnažno osuđeno za krivična dela iz stava 6. tačka 2) ovog člana;

3) ima u radnom odnosu sa punim radnim vremenom najmanje jednog zaposlenog sa profesionalnim zvanjem u oblasti računovodstva ili revizije, koje je stečeno kod profesionalne organizacije članice Međunarodne federacije računovođa."

Dakle, jedan od uslova za upis u Registar jeste i da pravno lice odnosno preduzetnik čija je pretežna delatnost pružanje računovodstvenih usluga, odnosno koje ima dozvolu za pružanje računovodstvenih usluga koju izdaje Komora, jeste da ima u radnom odnosu sa punim radnim vremenom najmanje jednog zaposlenog sa profesionalnim zvanjem u oblasti računovodstva ili revizije, koje je stečeno kod profesionalne organizacije članice Međunarodne federacije računovođa (dalje: IFAC). Jedna od članica IFAC-a u našoj zemlji jeste i Komora kod koje se mogu polagati ispiti za sticanje zvanja.

Takođe, prelaznim odredbama novog Zakona je definisano da se prethodno stečena profesionalna zvanja iz oblasti računovodstva i revizije u skladu sa svim ranije važećim zakonima priznaju u smislu upisa u Registar. A takođe se priznaju i zvanja stečena kod članica IFAC-a van granica naše zemlje.

Imajući u vidu da se kod Komore mogu polagati ispiti za sticanje zvanja, kao i da Komora izdaje dozvolu za pružanje računovodstvenih usluga na osnovu koje se vrši upis u Registar, Kompanija Paragraf će svojim pretplatnicima, kao i svim drugim zainteresovanim licima omogućiti brži, lakši i efikasniji upis u Registar u smislu prikupljanja i obrade potrebne dokumentacije, a u saradnji sa Komorom, o čemu ćemo vas blagovremeno obavestiti.

Takođe, u saradanji sa Komorom, Kompanija Paragraf će omogućiti i pripremne edukacije za polaganje ispita za sticanje zvanja, kao i odgovarajuću stručnu kontinuiranu edukaciju za svoje pretplatnike i druga zainteresovana lica.

Način vođenja registra i njegova sadržina

Članom 3. Pravilnika je propisano da se Registar vodi kao jedinstvena, centralna i elektronska baza podataka u koji se, u skladu sa zakonom, evidentiraju podaci i dokumenta iz čl. 4. i 5. Pravilnika.

Registar predstavlja javnu knjigu koja se vodi na srpskom jeziku. Podaci i dokumenta se vode prema matičnom broju pružaoca računovodstvenih usluga, kao jedinstvenom identifikatoru.

Podaci i dokumenta iz Registra se redovno ažuriraju i javno objavljuju na internet stranici Agencije u skladu sa Zakonom Pravilnikom. Agencija vodi Registar preko registratora imenovanog u skladu sa zakonom koji uređuje poslovanje Agencije (dalje: registrator). Obrada podataka u Registru vrši se u skladu sa zakonom kojim se uređuje zaštita podataka o ličnosti.

Propisano je da se podaci i dokumenta za upis u Registar čuvaju trajno.

Shodno članu 4. Pravilnika, Registar sadrži sledeće podatke:

1) osnovne podatke o pružaocu računovodstvenih usluga (poslovno ime i matični broj);

2) podatke o rešenju o davanju, odnosno oduzimanju dozvole za pružanje računovodstvenih usluga (broj i datum rešenja);

3) podatke o ovlašćenom računovođi zaposlenom kod pružaoca računovodstvenih usluga sa punim radnim vremenom;

4) podatke o pravnim licima povezanim sa pružaocem računovodstvenih usluga u skladu sa Zakonom;

5) podatke o datumu i broju pod kojim je pružalac računovodstvenih usluga upisan, odnosno brisan iz Registra, kao i o datumu i broju pod kojima su vršene promene podataka u Registru.

Podaci o fizičkim licima koji se vode u okviru Registra su sledeći:

1) za domaća fizička lica - lično ime i jedinstveni matični broj građana;

2) za strana fizička lica - lično ime, broj pasoša i država izdavanja i/ili lični broj za stranca i/ili broj lične karte stranca u skladu sa propisima kojima se uređuju uslovi za ulazak, kretanje i boravak stranaca na teritoriji Republike Srbije;

Pored navedenih podataka, za ovlašćenog računovođu se u okviru Registra vode i podaci o profesionalnom zvanju koje poseduje, broju i datumu akta o sticanju tog zvanja, kao i naziv izdavaoca akta.

Podaci o pravnim licima koji se vode u okviru Registra su:

1) za domaća pravna lica - poslovno ime, adresa sedišta i matični broj;

2) za strana pravna lica poslovno ime, adresa sedišta, broj pod kojim se to pravno lice vodi u matičnom registru i država u kojoj je to lice registrovano.

U Registar se upisuju i sve promene podataka koje se vode u Registru.

Članom 5. Pravilnika je propisano da Registar pored podataka iz člana 4. Pravilnika, sadrži i dokumenta na osnovu kojih je izvršeno evidentiranje podataka u Registru.

Upis podataka u Registar

Članom 6. Pravilnika je propisano da Komora po službenoj dužnosti, bez odlaganja dostavlja Agenciji rešenje o davanju, odnosno oduzimanju dozvole za pružanje računovodstvenih usluga, putem posebne aplikacije Agencijeuspostavljene za potrebe dostavljanja podataka i dokumenata radi upisa u Registar (dalje: posebna aplikacija Agencije), u elektronskom obliku.

Agencija, po službenoj dužnosti vrši upis, odnosno brisanje pružaoca računovodstvenih usluga iz Registra, najkasnije narednog dana od dana prijema rešenja od strane Komore.

Članom 7. Pravilnika je propisano da je Pružalac računovodstvenih usluga je dužan da obavesti Agenciju o promeni podataka koji se vode u Registru u roku od osam dana od dana nastanka promene, podnošenjem zahteva za promenu podataka u Registru na obrascu propisanom od strane Registratora saglasno članu 10b Zakona o agenciji za privredne registre ("Sl. glasnik RS", br. 55/2004, 111/2009 i 99/2011).

Zahtev za promenu podataka, potpisan kvalifikovanim elektronskim potpisom lica ovlašćenog za zastupanje pružaoca računovodstvenih usluga, dostavlja se Agenciji u elektronskom obliku, putem posebne aplikacije Agencije. U slučaju da pružalac računovodstvenih usluga zahtev za promenu podataka ne dostavi u skladu sa navedenim, Registar posebnim dopisom obaveštava tog pružaoca da zahtev nije dostavljen u propisanom obliku i pismeni otpravak dopisa mu dostavlja poštom na registrovanu adresu.

Članom 9. Pravilnika je propisano da izuzetno, zahtev za brisanje podatka o ovlašćenom računovođi može da podnese i taj računovođa, ako mu je prestao radni odnos kod pružaoca računovodstvenih usluga. Uz zahtev se podnose dokazi o prestanku radnog odnosa kod pružaoca računovodstvenih usluga, koje Agencija pribavlja po službenoj dužnosti od Centralnog registra obaveznog socijalnog osiguranja, osim kada se podnosilac zahteva izričito izjasni da će sam podneti dokaze.

Upis promene podataka u Registar

Članom 11. Pravilnik je definisano da je Agencija je dužna da najkasnije narednog dana od dana prijema zahteva za promenu podataka u smislu čl. 7. do 9. Pravilnika izvrši upis tražene promene u Registar.

Ukoliko su uz zahtev o promeni podataka dostavljena i dokumenta koja su od značaja za izdavanje, odnosno oduzimanje dozvole za pružanje računovodstvenih usluga, Agencija bez odlaganja ta dokumenta prosleđuje Komori na nadležno postupanje.

Posebna aplikacije Agencije

Članom 10. Pravilnika je definisana Posebna aplikacija Agencije kao aplikacija kojom se obezbeđuje jedinstven postupak unosa podataka u formi elektronskog dokumenta, jedinstvena elektronska obrada podataka, javno objavljivanje podataka i dokumenata u skladu sa Zakonom i Pravilnikom, kao i skladištenje i čuvanje elektronskih dokumenata i svih informacija nastalih u funkcionisanju te aplikacije.

U posebnoj aplikaciji Agencije čuvaju se i elektronske kopije dokumenata za koje je izvršena digitalizacija u skladu sa propisima. Dostavljanje elektronskih dokumenata putem posebne aplikacije Agencije garantuje integritet, autentičnost i neporecivost poslatog dokumenta.

Podaci iz zahteva iz čl. 6. do 9. Pravilnika, unose se u posebnu aplikaciju Agencije i dostavljaju putem te aplikacije korišćenjem formata datoteke: Extesible Markup Language (XML) 1.0 u skladu sa specifikacijom W3C međunarodne organizacije (dalje: XML).

Za rešenje o davanju, odnosno oduzimanju dozvole za pružanje računovodstvenih usluga, kao i dokumenta koja pružalac računovodstvenih usluga može da dostavi uz zahtev koristi se format datoteke: Portable Document Format u skladu sa ISO 32000 (dalje: PDF).

Pravilnikom je propisano da se za elektronski potpisan dokument koristi se jedan od sledećih formata elektronskog potpisa:

1) PAdES (PDF Advanced Electronic Signatures) format prema ETSI EN 319 142 "Electronic Signatures and Infrastructures (ESI); PAdES digital signatures", za elektronska dokumenta zapisana u formatu datoteke PDF;

2) XAdES (XML Advanced Electronic Signatures) format prema ETSI EN 319 132 "Electronic Signatures and Infrastructures (ESI); XAdES digital signatures", za elektronska dokumenta zapisana u formatu datoteke XML.

Javno objavljivanje podataka i dokumenata

Shodno članu 12. Pravilnika, podaci iz Registra javno se objavljuju na internet strani Agencije, najkasnije narednog dana od dana upisa. Izuzetno, za ovlašćenog računovođu se ne objavljuju podaci o jedinstvenom matičnom broju građana, odnosno o broju pasoša i državi izdavanja i/ili ličnom broju za stranca i/ili broju lične karte stranca, niti se ovi podaci mogu ustupati trećim licima.

Pored navedenih podataka, na internet strani Agencije, u okviru Registra, javno se objavljuju i podaci koji se saglasno propisima izvorno registruju u Registru privrednih subjekata, odnosno evidentiraju u Evidenciji stvarnih vlasnika, a koji su od značaja za davanje, odnosno oduzimanje dozvole za pružanje računovodstvenih usluga, i to:

1) osnovni podaci o pružaocu računovodstvenih usluga:

(1) poslovno ime;

(2) adresa sedišta;

(3) šifra pretežne delatnosti;

(4) poreski identifikacioni broj (PIB);

(5) pravna forma, odnosno oznaka preduzetnika;

(6) podaci o zastupnicima i granicama njihovih ovlašćenja;

2) podaci o članovima (osnivačima) pružaoca računovodstvenih usluga, kao i o njihovim udelima;

3) podaci o direktorima, odnosno članovima odbora direktora ili izvršnog odbora (članovi organa upravljanja pružaoca računovodstvenih usluga);

4) podaci o stvarnim vlasnicima pružaoca računovodstvenih usluga.

Za fizička i pravna lica, javno se objavljuju podaci navedeni u članu 4. st. 2. i 4. Pravilnika.

Takođe, u okviru Registra javno se objavljuje i rešenje o davanju, odnosno oduzimanju dozvole za pružanje računovodstvenih usluga.

Obaveštavanje Komore i izveštavanje Nacionalne komisije

Shodno članu 13. Pravilnika, Agencija je dužna da jednom nedeljno obaveštava Komoru o svim promenama podataka u Registru, kao i o promeni podataka iz člana 12. stav 3. Pravilnika, a naročito o promeni podataka koji su od značaja za davanje, odnosno oduzimanje dozvole za pružanje računovodstvenih usluga.

Takođe, Agencija je dužna da Komori dostavlja i druge podatke i informacije koje su u vezi sa sadržinom i vođenjem Registra na njen zahtev.

Ćlanom 14. Pravilnika je propisano da Agencija jednom godišnje izveštava Nacionalnu komisiju o pitanjima koja se tiču vođenja Registra.

Pored toga, Agencija je dužna da Nacionalnoj komisiji dostavlja i posebne izveštaje, odnosno podatke i informacije koje su u vezi sa sadržinom i vođenjem Registra, na njen zahtev.

Izvor: Redakcija, 26.6.2020.