Zastava Bosne i Hercegovine | Zastava Crne Gore
Email Print

INSTRUKCIJA O NAČINU PRIVREMENE ISPLATE PENZIJA ZA LICA SA NAVRŠENIH 65 I VIŠE GODINA ŽIVOTA


Narodna banka Srbije donela je:

INSTRUKCIJU

O NAČINU PRIVREMENE ISPLATE PENZIJA ZA LICA SA NAVRŠENIH 65 I VIŠE GODINA ŽIVOTA

1. Ovom instrukcijom privremeno se uređuje način pružanja platne usluge isplate gotovog novca s platnog računa, radi isplate penzija za lica sa navršenih 65 i više godina života koja penziju primaju na tekući račun otvoren kod banke, a koja nemaju ovlašćena lica za raspolaganje sredstvima na ovom računu, odnosno lica ovlašćena za raspolaganje sredstvima na tom računu imaju navršenih 65 i više godina života (u daljem tekstu: korisnik).

2. U periodu važenja zabrane kretanja za korisnike na javnim mestima, odnosno van stanova, prostorija i objekata za stanovanje u stambenim zgradama i izvan domaćinstava (okućnica) propisane naredbom Ministarstva unutrašnjih poslova kojom se uređuju ograničenje i zabrana kretanja lica na teritoriji Republike Srbije radi suzbijanja i sprečavanja širenja zarazne bolesti Covid-19 i zaštite stanovništva od te bolesti – banka je dužna da omogući korisnicima isplatu penzija pružanjem platne usluge isplate gotovog novca s platnog računa na jedan od sledeća dva načina za koje se korisnik opredeli:

1) isplatom penzije u prostorijama banke ovlašćenom licu, na osnovu jednokratnog punomoćja kojim se ovo lice ovlašćuje za podizanje penzije s tekućeg računa korisnika (u daljem tekstu: punomoćje);

2) isplatom penzija na kućnu adresu korisnika u saradnji sa JP "Pošta Srbije".

Korisnik se može izjasniti za jedan od načina isplate penzije iz stava 1. ove tačke pozivom posebne telefonske linije banke za komunikaciju s korisnicima, otvorene za ovu namenu danom stupanja na snagu ove odluke, pri čemu je dužan i da navede iznos novčanih sredstava koji bi mu bio isplaćen na jedan od tih načina.

Izuzetno od stava 2. ove tačke, korisnik se putem telefonske linije iz tog stava može izjasniti o tome da ne želi da mu penzija bude isplaćena u skladu s ovom instrukcijom (npr. poseduje platnu karticu koju može dati osobi od poverenja ili na drugi način raspolaže sredstvima s računa).

3. Isplata penzije na način iz tačke 2. stav 1. odredba pod 1) ove instrukcije vrši se ovlašćenom licu po punomoćju, uz obavezu davanja banci primerka tog punomoćja i stavljanja na uvid ličnih dokumenata ovlašćenog lica i korisnika.

Punomoćje se može dati na obrascu koji je odštampan uz ovu instrukciju kao Prilog 1 i njen je sastavni deo ili u slobodnoj formi u kom slučaju to punomoćje obavezno sadrži podatke iz tog obrasca.

Punomoćje ne mora biti overeno kod nadležnog organa, a banka može korišćenjem sredstava za komunikaciju na daljinu proveriti s korisnikom autentičnost ovog punomoćja.

4. U cilju realizacije isplate penzija na kućnu adresu korisnika u skladu s tačkom 2. stav 1. odredba pod 2) ove instrukcije, banke i JP "Pošta Srbije" dužne su da isplatu penzija korisnicima, u iznosu za koji se korisnik opredelio u skladu s tačkom 2. stav 2. ove instrukcije, izvrše po sledećoj proceduri:

1) istog dana kada Republički fond PIO prenese banci novčana sredstva za isplatu penzija, banka je dužna da u okviru ove obaveze organizuje pakovanje novca i naloga za isplatu (u tri primerka) u koverte (vrednosne pošiljke po proceduri JP "Pošta Srbije), na kojima upisuju adresu i kontakt telefon korisnika na koju treba izvršiti isplatu;

2) nakon pakovanja iz odredbe pod 1) ovog stava, banka je dužna da formira vrednosne pošiljke i da ih preda JP "Pošta Srbije" najkasnije narednog radnog dana od dana kada Republički fond PIO prenese banci novčana sredstva za isplatu penzija;

3) JP "Pošta Srbije" organizuje isplatu penzija na adresi na način koji obezbeđuje bezbednu dostavu, sprovođenjem preventivnih mera u cilju sprečavanja širenja infekcije korona virusom, u najkraćem mogućem roku nakon prijema vrednosne pošiljke iz odredbe pod 2) ovog stava;

4) JP "Pošta Srbije" će jedan primerak potpisanog naloga za isplatu dostaviti banci kao dokaz o izvršenoj isplati, drugi primerak naloga za isplatu zadržava JP "Pošta Srbije", a treći primerak zadržava korisnik.

JP "Pošta Srbije" za sve neisplaćene penzije (neuručene vrednosne pošiljke) sprovodi sledeći postupak:

1) ako korisnik nije zatečen na adresi, zaposleni u JP "Pošta Srbije" ostavlja na toj adresi izveštaj o prispeću, a pošiljka se čuva u pošti u propisanim rokovima;

2) po ostavljenom izveštaju o prispeću korisnik pozivom na broj telefona kontaktira nadležnu organizacionu jedinicu JP "Pošta Srbije" i dogovara termin ponovne dostave pošiljke:

3) nakon isteka roka čuvanja pošiljka se vraća banci.

Radi sprovođenja odredaba ove instrukcije, banka je dužna da obezbedi ažurne adresne podatke korisnika u svojoj bazi. Ako adresni podaci korisnika nisu tačni, JP "Pošta Srbije" dužna je da pošiljku odmah vrati banci.

Radi sprovođenja odredaba ove instrukcije, JP "Pošta Srbije" dužna je da obezbedi posebnu telefonsku liniju na koju se korisnici kojima nisu isplaćene penzije mogu obratiti.

5. Radi ispunjenja obaveza iz ove instrukcije, banke i JP "Pošta Srbije" ne mogu korisnicima naplatiti naknade i druge troškove.

6. Odredbe ove instrukcije shodno se primenjuju na korisnike kojima se penzije isplaćuju iz inostranstva (npr. prenosom novčanog iznosa na račun koji se vodi kod banke u Republici Srbiji ili dostavljanjem čeka).

7. Odredbe ove instrukcije primenjuju se na sve isplate penzija počev od isplate drugog dela penzije za mesec februar 2020. godine.

Izuzetno od tačke 2. stav 2. ove instrukcije, banka je dužna da na dan stupanja na snagu ove instrukcije obavi komunikaciju s korisnicima telefonskim pozivanjem i pribavi izjašnjenje korisnika u vezi sa opredeljenjem iz tačke 2. ove instrukcije za isplatu drugog dela penzije za mesec februar 2020. godine, na osnovu čega će banka postupati dalje u skladu sa odredbama ove instrukcije.

8. Ova instrukcija objavljuje se na internet prezentaciji Narodne banke Srbije i stupa na snagu 24. marta 2020. godine.

Izvor: Vebsajt Narodne banke Srbije, 24.03.2020.