Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

ELEKTRONSKA UPRAVA: Za tri godine sve usluge za građane i privredu biće elektronske


Mihailo Jovanović, direktor Kancelarije za IT i elektronsku upravu, očekuje da će sve usluge države za građane i privredu za dve do tri godine biti elektronske, i nada se da će već ovog leta građani moći preko interneta da zatraže zamenu vozačke dozvole i da im ona poštom stigne na kućnu adresu.

"Posle toga ćemo da pristupimo pasošima i ličnim kartama koje su mnogo teže jer MUP traži još jedan otisak prsta prilikom preuzimanja ovih dokumenata", kaže Jovanović.

Kancelarija za informacione tehnologije i elektronsku upravu će, prema njegovim rečima, uložiti ove godine u razvoj eUprave oko 1,8 milijardi dinara.

"Najveća investicija je izgradnja novog Data centra u Kragujevcu koji će biti završen početkom 2020. i u koji će već ove godine biti uloženo 1,2 milijarde dinara", navodi Jovanović.

Objašnjava da je cilj te institucije da centralizuje i koordinira razvoj IT usluga i usluga eUprave na nivou države.

"U Beogradu smo prošle godine napravili veliki državni Data centar. Međutim, već je 20 državnih institucija smestilo svoju opremu i podatke za godinu dana, i mi smo skoro napunili planirane kapacitete. A gde su tek lokalne samouprave, opštine... Zato je u planu izgradnja još jednog, većeg Data centra u Kragujevcu. Tu će biti smešteni i bekap podaci, a biće mesta čak i za komercijalne korisnike", ističe Jovanović.

Podseća da je Kancelarija od osnivanja, avgusta 2017. godine, do sada implementirala različite kompleksne informacione sisteme koji prožimaju više ministarstava.

"Prvi informacioni sistem 'Bebo, dobrodošla na svet' omogućava roditeljima da još u porodilištu upišu dete u matičnu knjigu rođenih, prijave prebivalište, podnesu zahtev za zdravstvenu karticu i za roditeljski dodatak, i to za 10 minuta u razgovoru sa zdravstvenim radnikom. Imamo 150.000 beba registrovanih elektronski...Na ovaj način je do sada ostvarena ušteda od oko tri miliona evra", kaže Jovanović.

Pored toga, pokrenut je i informacioni sistem e-ZUP, koji omogućava razmenu podataka po službenoj dužnosti između osam velikih državnih institucija, zatim e-Katastar, e-Recept, u toku je pilot projekat e-Inspektor...

"U planu je da se napravi veliki registar e-Turista, gde bi i veliki hoteli i privatnici, naročito u seoskom turizmu, evidentirali svoje smeštajne kapacitete i prijavljivali goste, kako bismo mogli da uredimo oblast turizma", dodaje Jovanović.

Pored toga, u planu je i projekat centralni registar stanovništva gde će na jedan klik biti dostupni osnovni podaci o svakom građaninu, a druga svrha je da građani mogu da vide kada je neko od državnih službenika pristupao podacima, najavio je Jovanović.

Izvor: Vebsajt Kurir, 20.03.2019.
Naslov: Redakcija