Zastava Bosne i Hercegovine | Zastava Crne Gore
Email Print

ZAKON O PREVOZU PUTNIKA U DRUMSKOM SAOBRAĆAJU: Kombi prevoznici moraju da imaju vozačku dozvolu za autobus, vozilo ne sme da bude starije od pet godina i moraju da imaju tahograf


Da bi kombijem dopremali robu i putnike prevoznici moraju da poseduju vozačku dozvolu za autobus, vozilo ne sme da im bude starije od pet godina i moraju da imaju ugrađen digitalni tahograf. Ovu obavezu nametnuo je novi Zakon o prevozu putnika u drumskom saobraćaju ("Sl. glasnik RS", br. 68/2015, 41/2018, 44/2018 - dr. zakon i 83/2018), koji, kako tvrde prevoznici, izbacuje male igrače sa tržišta prevoza.

Igor Ljubinković, iz Udruženja kombi prevoznika, koji nisu protestovali prethodnih dana sa kolegama iz drugih udruženja, kaže da nova pravila i novi propis zahtevaju prilagođavanje.

Umesto dosadašnje B kategorije za vozače kombija se traži D1 kategorija. Polaganje ispita iziskuje vreme od oko dve godine i nema gde da se polaže. Ovakve promene trebalo je ranije najaviti jer nam je potrebno vreme da se prilagodimo i da sprovedemo u delo ono što se od nas traži – kaže Ljubinković.

Ilija Džikić, iz Udruženja za kombi prevoz putnika, slaže se da prevoznicima nije dato dovoljno vremena da se prilagode. On kaže da je besmisleno nametnuta obaveza posedovanja digitalnog tahografa jer proizvođači vozila ne dozvoljavaju naknadnu ugradnju u svoja vozila.

Proizvođači neće da priznaju garanciju ako se naknadno ugradi tahograf, koji košta oko hiljadu i više evra. Ministarstvo je pisalo "Mercedesu", videćemo šta će odgovoriti. Po zahtevu kupca oni ugrađuju tahografe kada se naručuje novo vozilo, ali ne priznaju garanciju kada se naknadno ugrađuju u već kupljena vozila – objašnjava Džikić.

Džikić i Ljubinković kažu da nisu učestvovali u kreiranju ovog Zakona, napominjući da u Srbiji ima oko hiljadu registrovanih firmi koje se bave kombi prevozom. Oni uveravaju da se na ovaj način ukida kombi prevoz, jer prosto ne mogu da ispune uslove koji im se nameću.

Velika udruženja prevoznika žele da mali budu istisnuti iz posla – kaže Ljubinković.

Džikić dodaje da se niko još nije registrovao po novim pravilima. To je signal da nešto mora da se menja. Predstavnici njegovog udruženja, svoje nezadovoljstvo iskazivali su nedavnim protestima na ulici. Posle toga sastali su se sa nadležnima iz resornog ministarstva i predočili im probleme.

Pitanje osnovanosti primedbi na Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima ("Sl. glasnik RS", br. 41/2009, 53/2010, 101/2011, 32/2013 - odluka US, 55/2014, 96/2015 - dr. zakon, 9/2016 - odluka US, 24/2018, 41/2018, 41/2018 - dr. zakon i 87/2018) oko kategorija vozačkih dozvola i uslova za njihovo sticanje je u nadležnosti MUP, kažu u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture. Činjenica je, kažu, da sadašnja rešenja i uslovi za kategorije vozačkih dozvola, koji su propisani ZOBS-om, ne uvažavaju činjenicu da u Srbiji i EU postoji manjak vozača. Na nivou EU taj manjak iznosi oko 150.000 nedostajućih vozača.

U skladu sa dosadašnjom praksom uključivanja predstavnika transportne privrede u proces pripreme zakonskih propisa, Ministarstvo će u dijalogu sa predstavnicima kombi prevoznika i "limo servisa" još jednom razmotriti opravdanost primedbi koje se odnose na mogućnost primene pojedinih odredaba zakona, u cilju izbegavanja neopravdanih troškova privrednim društvima, kako bi se kroz predstojeće tehničke izmene zakona pronašla adekvatna rešenja, kojima će se istovremeno olakšati ispunjavanje propisanih uslova za ovu vrstu prevoza, ne isključujući propisanu upotrebu tahografa – navode u Ministarstvu.

Podsetili su da Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture zastupa stav, koji je prihvaćen u EU, da se putničkim vozilom ne može obavljati javni prevoz putnika, ni međunarodni, ni unutrašnji. Po propisima EU, međugradski i međunarodni prevoz putnika može da se obavlja samo autobusima i uz posedovanje registrovanog reda vožnje i međunarodne dozvole u međunarodnom prevozu, a u unutrašnjem međugradskom prevozu i registrovan i usaglašen red vožnje.

Vanlinijski prevoz putnika putničkim automobilom, sa osam ili devet sedišta, nije dozvoljen od 2011. godine, i ti uslovi nisu promenjeni ni posle donošenja Zakona 2015. godine, kao ni kasnijim izmenama ovog zakona. U postupku uređenja delatnosti prevoza putnika, Ministarstvo je prošlogodišnjim izmenama Zakona, prvi put nakon 2011. godine, stvorilo zakonsku mogućnost da se putničkim vozilima sa 7+1 i 8+1 sedišta takođe mogu prevoziti putnici ali kroz pružanje usluge "limo servisa", pod posebno propisanim uslovima – kažu u Ministarstvu.

Ovim izmenama hteli su da stanu na put rasprostranjenoj praksi da se, pod prividom registracije "limo servisa", koja je ranije bila regulisana Zakonom o turizmu ("Sl. glasnik RS", br. 36/2009, 88/2010, 99/2011 - dr. zakon, 93/2012, 84/2015 i 83/2018 - dr. zakon), nelegalno prevoze putnici putničkim vozilima.

Izvor: Vebsajt Politika, M. Avakumović, 20.02.2019.
Naslov: Redakcija