Zastava Bosne i Hercegovine | Zastava Crne Gore
Email Print

ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA: Svaka usluga koja se isporuči potrošaču može biti naplaćena samo u skladu sa ostvarenom potrošnjom, uz obaveznu specifikaciju računa. Iz Udruženja potrošača "Efektiva" ukazuju da toplane nezakonito naplaćuju pasivno grejanje licima koji se isključe iz sistema


Toplane nemaju pravo da naplaćuju pasivno grejanje, kao što je to bio slučaj sa porodicom Milivojević iz Negotina, koja je dobijala uredno račune za grejanje, iako su bili isključeni sa sistema daljinskog grejanja, kažu u Udruženju potrošača "Efektiva".

Predsednik ovog udruženja, Dejan Gavrilović kaže da Zakon o zaštiti potrošača ("Sl. glasnik RS", br. 62/2014 i 6/2016 - dr. zakon - dalje: Zakon) definiše odnose potrošača i komunalnih preduzeća.

- To konkretno znači da svaka usluga koja se isporuči potrošaču može biti naplaćena samo u skladu sa ostvarenom potrošnjom, uz obaveznu specifikaciju računa. A toplane uvode nezakonit kriterijum za naplatu cene grejanja po kvadratnoj površini stana - kaže Gavrilović.

Porodica Milivojević požalila se kako joj računi za grejanje u iznosu od 2.000 dinara stižu iako su se oni isključili sa ove usluge i greju se na drva. Obrazloženje koje su dobili od toplane je bilo da su plaćali majstore i radove na isključenju sa grejanja. Gavrilović objašnjava da je upravo ovaj postupak toplana zabranjen.

- Toplane naplaćuju troškove isključenja sa mreže iako je to Zakonom zabranjeno i to ne radi nijedno komunalno preduzeće osim toplana. I nakon isključenja sa mreže, toplane nastavljaju da naplaćuju nekakvo pasivno grejanje pravdajući to argumentima koji niti su logični niti zakonom potkrepljeni, a najčešći izgovor je taj da stanovi koji se nalaze u okruženju greju i taj stan- dodaje Gavrilović.

Kako dodaje, Zakonom je propisano da se "odredbe ovog zakona ne mogu umanjiti bilo kojim drugim zakonom niti bilo kojim drugim pravnim aktom". Dakle, odluka pravilnika ili jedinice lokalne samouprave u ovom slučaju je nezakonita.

Gavrilović smatra da na ovaj način toplane žele od ljudi da uzmu što više novca na nelegalan način, a mnogi ljudi u Srbiji ni nemaju potpisan ugovor sa toplanama zbog čega i može nastati ovakav problem.

- Ogromna većina građana nema potpisan ugovor sa toplanama, a ugovorom bi bile definisane koje su obaveze potrošača, a koje toplana. Ovako se toplane vade na jedinice lokalne samouprave i to je ogroman problem u Srbiji - dodaje naš sagovornik.

JKP beogradska elektrana pruža uslugu građanima i oni su u obavezi da formiraju ekonomski pristupačne cene potrošačima.

- Oni su u 2016. godini ostvarili dobit od osam milijardi dinara. To znači da potrošači u Beogradu plaćaju grejanje oko 40 odsto skuplje nego što bi trebalo da bude. JKP ne treba da se bogati na građanima već da im bude servis i da akumulira dobit za buduće investicije. Ovde je 85 odsto dobiti prebačeno u budžet grada, a 15 odsto zadržano za eventualne investicije. Nakon toga beogradske elektrane početkom 2017. podižu kredit od 1,25 milijardi dinara za investicione radove. Mi sad po kamatama koje toplane moraju da plate banci plaćamo uvećanu cenu grejanja - kaže Gavrilović.

Udruženje potrošača Efektiva podnelo je protiv beogradskih elektrana prijavu tržišnoj inspekciji, u kojoj se navodi da je "potrošač zaključan u ugovoru" ili sprečen da postupa po svojoj želji. To objašnjava ovako: kada ljudi vide da će im se naplatiti isključenje sa mreže i da će i dalje dobijati račun od 20 odsto, većina se odlučuje da nastavi da se greju preko Toplana, zaključuje Gavrilović.

Izvor: Vebsajt Blic, Miroslava Brkić, 23.02.2018.
Naslov: Redakcija