ZAKON O ELEKTRONSKOM FAKTURISANJU: Odgovori na najčešće postavljana pitanja
1. Kako preuzeti elektronsku fakturu od javnog preduzeća?
Odgovor: Fakturu od javnih preduzeća možete da preuzmete isključivo preko sistema elektronskih faktura. Ukoliko Vam je potrebna faktura u PDF formatu, možete je preuzeti preko opcije “Preuzmi”, XML preko opcije “Preuzmi XML” ili “Preuzmi potpis”.
2. Iz kog razloga portal traži da se štiklira polje CRF, a kada štikliramo, portal kaže da obveznik nije u CRF sistemu i onda je nemoguće poslati fakturu jer portal stalno izbacuje grešku?
Odgovor: Molimo Vas da u navedenoj situaciji proverite sa kupcem da li je obavezu po fakturi potrebno registrovati u Centralnom registru faktura.
3. Da li je neophodno imati informacionog posrednika?
Odgovor: U skladu sa Zakonom o elektronskom fakturisanju ("Sl. glasnik RS", br. 44/2021 i 129/2021), ne postoji obaveza korišćenja usluga informacionog posrednika, niti za subjekte javnog, niti za subjekte privatnog sektora. S tim u vezi, ukazujemo na odredbe člana 2. tačka 7. Zakona o elektronskom fakturisanju: “Informacioni posrednik” je pravno lice koga, posle dobijene saglasnosti ministarstva nadležnog za poslove finansija, subjekt javnog sektora može u skladu sa ugovorom angažovati za usluge izdavanja, evidentiranja, obrade, slanja i primanja elektronskih faktura i prateće dokumentacije, a subjekt privatnog sektora i dobrovoljni korisnik sistema elektronskih faktura može u skladu sa ugovorom angažovati za usluge izdavanja, evidentiranja, obrade, slanja, primanja i čuvanja elektronskih faktura i prateće dokumentacije.
4. Primili smo ulaznu e-fakturu u Kancelarku. Da li to znači da je po automatizmu izvršena autorizacija našeg subjekta i da možemo izdavati izlazne fakture? Ne treba da preuzimamo korake u vezi autorizacije i unošenja API ključa?
Odgovor: Potrebno je da kontaktirate izdavaoce Vašeg računovodstvenog programa za proveru integracije sa sistemom elektronskih faktura.
5. Koleginica i ja koje smo dodate kao ovlašćena lica ne posedujemo lične kvalifikovane elektronske sertifikate. Ima ga samo zakonski zastupnik. Da li postoji neki drugi način na koji nas dve možemo da aktiviramo pristup koji nam je omogućen od zakonskog zastupnika? I ako jeste, gde možemo da nađemo instrukcije?
Odgovor: Zakonski zastupnik će Vama i Vašoj koleginici dodeliti na SEF-u korisničke uloge koje ćete potvrditi preko aktivacionog linka koji će stići u okviru elektronske pošte. Potrebno je da posedujete nalog na Portalu za elektronsku identifikaciju (eid.gov.rs) na kome se prijavljujete putem ličnog kvalifikovanog sertifikata ili putem mobilne aplikacije ConsentID. Detaljne informacije su dostupne u Internom tehničkom uputstvu koje objavljeno na portalu efaktura.gov.rs (od str. 163).
6. Da li devizne fakture prema inostranstvu treba da se evidentiraju putem SEF-a?
Odgovor: Ukoliko postoji obaveza, inostrane fakture se na SEF-u evidentiraju u Pojedinačnoj evidenciji PDV-a.
7. Da li je omogućen unos više od jedne fakture u SEF ili se unos vrši pojedinačno?
Odgovor: Dokumenta se putem SEF-a izdaju pojedinačno, osim ukoliko Vaš interni računovodstveni softver nije integrisan sa sistemom.
8. Da li se davanje poklona manje vrednosti i zamena dobara u garantnom roku tretira kao davanje bez naknade u poslovne svrhe (nije predmet oporezivanja PDV) za koji postoji obaveza izdavanja elektronske fakture?
Odgovor: Promet bez naknade se u SEF-u evidentira korišćenjem poreske kategorije N - Anuliranje. Primer za korišćenje ove poreske kategorije je datu u internom tehničkom uputstvu za korisnike SEF. Dostupno na: www.efaktura.gov.rs
9. Ukoliko se u prilogu e-fakture šalje “stari” račun, da li on ima karakter računa u smislu propisa o PDV-u? Da li je prilog relevantan i da li se korisnici mogu žaliti na njega ukoliko postoji neslaganje priloga i e-fakture?
Odgovor: Jedini validan dokument je elektronska faktura.
10. Da li detalji ispravke (npr 2.10) uvek jednako prate izmene i u tehničkom uputstvu? Drugim rečima, ako detalji ispravke imaju samo jednu ispravku, da li to znači da i ITU sadrži samo tu jednu izmenu ili uputstvo može imati i druge izmene?
Odgovor: Detalje ispravke na SEF-u uvek prate izmene i u Internom tehničkom uputstvu.
11. Da li mogu da se ubace bar kodovi u fakture?
Odgovor: Navedeni podatak je moguće uneti u prilog fakture.
12. Na fakturi (PDF) nema invoiceID. Kako ga videti i gde?
Odgovor: PDF prikaz ne sadrži invoiceID. API metodama možete doći do purchaseInvoiceID-a ili salesInvoiceID-a. Više informacija možete videti u API dokumentaciji na linku.
13. Zašto se u XML fajlovima koji se dobijaju preko informacionog posrednika u BT-46 nalazi PIB kupca ako je to predviđeno za JBKJS kod budžetskih korisnika?
Odgovor: U navedeno polje potrebno je uneti JBKJS ukoliko je u pitanju budžetski korisnik.
14. Da li obveznik koji se bavi trgovinom na malo evidentira promet preko fiskalnog uređaja ima obavezu da korisnicima javnih sredstava izdaje i elektronsku fakturu?
Odgovor: Elektronska faktura se izdaje na zahtev subjekta javnog sektora i u skladu sa Pravilnikom o PDV. Dodatne informacije su dostupne preko linka.
15. Da li se račun iz knjigovodstvenog programa koji je prikačen kao prilog e-fakturi i uvezen u SEF kroz XML fajl smatra duplo izdatim računom, tj. da li izdavalac ima opasnost da mu se prilikom kontrole naloži da plati dupli PDV iskazan na e-fakturi i iskazan na fakturi iz knjigovodstvenog programa koju ne šalje poštom već samo prilaže uz elektronsku fakturu?
Odgovor: Dokument u prilogu ne smatra se duplo izdatim računom.
16. Na koji način kreiramo privremene situacije?
Odgovor: Situacija se izdaje kao i do sada, u skladu sa propisima o planiranju i izgradnji i nalazi se u prilogu fakture. Može sadržati pregled svih radova i svih ranijih situacija. Ukoliko su izdate fakture po privremenim situacijama, faktura po konačnoj situaciji glasi na razliku, tj. iznos koji je preostao da se fakturiše i plati.
17. Da li je moguće u e-fakturu ubaciti dodatne kolone. Konkretno, Merkator kupac nam traži da u e-fakturu unesemo kolonu sa bar kodom proizvoda kao i njihove šifre artikala, tako da bi nam trebale dve dodatne kolone?
Odgovor: Navedene podatke je moguće uneti u napomenu fakture.
18. Da li možemo i pre 01.01.2023. poslati neke elektronske fakture (ne sve) drugom subjektu privatnog sektora, a onda početi ispočetka od januara?
Odgovor: U navedenoj situaciji subjekt privatnog sektora ima mogućnost da drugom subjektu privatnog sektora pošalje elektronsku fakturu. Zakonska obaveza nastupa 01.01.2023. godine.
19. Da li je potrebno slati kroz sistem elektronskih faktura već fiskalizovane račune kroz kasu? Da li su oni samim tim i elektronski vidljivi bez konkretnog kreiranja u SEF-u?
Odgovor: Elektronska faktura se izdaje na zahtev subjekta javnog sektora i u skladu sa Pravilnikom o PDV. Dodatne informacije su dostupne preko linka.
20. Da li je ino dobavljač dužan da preko SEF-a šalje svoje fakture?
Odgovor: Sistem elektronskih faktura trenutno je namenjen unutrašnjem prometu u Republici Srbiji. Nije moguće kreirati fakturu ka inostranim kompanijama koje nemaju mogućnost registracije na SEF. Fakturisanje prema klijentima iz drugih zemalja radiće se na isti način kao i do sada. Ova mogućnost će biti dostupna posle integracije Sistema elektronskih faktura sa PEPPOL platformom.
21. Kada prođe period 15+5 za prijem fakture, a kupac ne reaguje, tj. ne prihvati račun, mi nastavljamo - postupamo “dalje” sa tim dokumentom, tj. knjižimo ga. Za nas je promet nastao, ispostavili smo račun i definisali PDV obavezu. (Potraživanje od klijenta utužujemo po isteku zakonski propisanog roka, naravno i adekvatne opomene, upozorenja, prepiske...)
Odgovor: Vaši navodi su ispravni, postupate u skladu sa opisanom situacijom.
22. Ako smo danas primili avans i danas ispostavili avansni račun, sutra, na primer, šaljemo konačan račun za taj posao. Konačan račun nije moguće izdati dok kupac prethodno ne prihvati avansni račun. Da li je to jedini način da se izda konačna faktura?
Odgovor: Kako bi kroz SEF bilo moguće poslati konačan račun sa navođenjem avansne uplate, ona mora biti odobrena u SEF-u.
Izvor: Vebsajt eFaktura, 04.11.2022.Naslov: Redakcija