Zastava Bosne i Hercegovine | Zastava Crne Gore
Email Print

ZAKON O PREVOZU PUTNIKA U DRUMSKOM SAOBRAĆAJU: Primena Zakona počinje 13. februara 2017. godine, od kada će biti zabranjen komercijalni transport kombijem od 6 do 9 osoba. Poslovno udruženje prevoznika pozdravlja nove propise, dok se u agencijama koje korisnicima nude uslugu putovanja od vrata do vrata nadaju da će se nadležni ipak predomisliti


Od februara 2017. godine ukida se kombi-prevoz putnika od kuće do neke od evropskih metropola. To je predviđeno novim Zakonom o prevozu putnika u drumskom saobraćaju ("Sl. glasnik RS", br. 68/2015 - dalje: Zakon), koji je usvojen 2015. godine, a čija primena počinje 13. februara 2017. godine. Poslovno udruženje prevoznika pozdravlja nove propise, dok se u agencijama koje korisnicima nude uslugu putovanja od vrata do vrata nadaju da će se nadležni ipak predomisliti. I jedna i druga strana imaju svoje argumente, a svi za svoje smatraju da su "jači".

Činjenica je da ni do sada kombi-prevoz putnika u vozilima koja imaju do devet sedišta nije bio legalan, ali su inspekcije gledale kroz prste. Savo Tošić, iz jedne od agencija koje se bavi kombi prevozom, tvrdi da njegova firma posluje četiri godine, ali da druge kolege rade i duže od dve decenije.

- Ovaj način prevoza je opšteprihvaćen i godinama ga koriste studenti, žene sa decom, poslovni ljudi. To je specifična kategorija, jer bi oni da nema nas koristili svoje automobile. Zato nismo čak ni konkurencija auto-prevoznicima - tvrdi Tošić. - Primenom ovog zakonskog rešenja biće oštećena naša firma, ali i država, jer ostavlja bez posla 80 ljudi. Najveći gubitnici su ipak putnici. Nadležni se pravdaju da će time suzbiti sivu ekonomiju, a mi smatramo da će ona samo procvetati.

Goran Aleksić, direktor Poslovnog udruženja prevoznika "Srbijatransport", ističe da u svetu postoji jasna razlika između putničkih vozila i autobusa, koji po propisima imaju više od devet sedišta. Ona vozila koja imaju od šest do devet spadaju u kombije i vlasnicima te kategorije nigde nije dozvoljeno da se bave komercijalnim prevozom putnika u međunarodnom saobraćaju.

- Problem sa kombi-vozilima je što za volanom sede ljudi koji imaju B kategoriju i koji nisu profesionalni vozači. Ne zna se ni koliko vremena voze, da li prave pauze, kao ni da li su uopšte psihofizički sposobni za vožnju, jer ne idu ni na specijalizovane sistematske preglede - navodi Aleksić.

- Obavljanje javnog prevoza putnika, u domaćem i međunarodnom saobraćaju, podrazumeva ispunjavanje strogih uslova vezanih za bezbednost saobraćaja, poslovnu, finansijsku i tehničku sposobnost tih pravnih lica - ističu u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

- Putničko vozilo ne može učestvovati u međumesnom i međunarodnom prevozu jer, navedena vozila nemaju tahografe, pa nije moguće utvrditi vreme rada i odmora vozača u javnom prevozu, čime se ugrožava bezbednost saobraćaja i učesnika. Ni Evropa ne poznaje ovu kategoriju vozila u međunarodnom prevozu putnika - dodaju iz Ministarstva.

Podaci pokazuju da je na teritoriji Srbije registrovano 43.000 kombi-vozila, dok se ovim vidom transporta mesečno u inostranstvo preveze oko 24.000 putnika.

Izvor: Vebsajt Novosti, Z. Radović, 23.11.2016.
Naslov: Redakcija