Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA: Odgovori Ministarstva trgovine na pitanja potrošača


Prihvatili ste "jedinstvenu ponudu" i kupili majicu preko interneta. Naručili ste telefonom proizvod koji ste videli na TV prodaji ili u katalogu. Odlučili ste da uštedite tako što ćete preko društvenih mreža kupiti parfem "original" po sniženoj ceni i do 50 odsto. Našli ste se jednostavno u situaciji da ste prevareni, jer niste dobili robu koju ste naručili. Ne izgleda kao na slici, prodavac vas je prevario i slao lažne fotografije, a nemate nikakve šanse da ga pronađete, jer vas je blokirao na društvenim mrežama ili se ne javlja na telefon. Šta da radite i kako da ostvarite svoja prava?

ODGOVOR:

Prvo, sačuvajte dokaz o kupovini - ugovor ili porudžbenicu, navode u savetima na sajtu Ministarstva trgovine, u Sektoru za zaštitu potrošača. Trgovac je u obavezi da kupcu dostavi ugovor, obrazac za odustanak i predugovorno obaveštavanje, najkasnije prilikom dostave robe.

Ukoliko se predomisli i želi da posle svega odustane od kupovine, kupac ima pravo da odustane i to 14 dana od trenutka kada mu je roba isporučena, bez navođenja razloga! Važno je da u slučaju da odustaje od kupovine, kupac o tome obavesti trgovca u roku od 14 dana od kada mu je roba isporučena i to na obrascu za odustanak. Trgovac je u obavezi da mu vrati novac u roku od 14 dana od dana kada je primio obrazac za odustanak. Kupac u ovom slučaju plaća troškove vraćanja robe trgovcu. Inače, ovo ne važi za audio i video-snimke i računarski softver, ukoliko su u međuvremenu otvoreni, objašnjavaju u Sektoru za zaštitu potrošača.

Kupili ste fotoaparat, telefon, cipele i pojavio se nedostatak. Uložili ste reklamaciju, ali prodavac je vašu reklamaciju odbio uz napomenu da je nedostatak nastao vašom krivicom. Šta da radite i kako da ostvarite svoja prava?

ODGOVOR:

Ukoliko se nedostatak pojavio u periodu od šest meseci od kupovine - pretpostavlja se da vam je roba prodata s nedostatkom, odnosno da je prodavac taj koji treba da dokaže da roba nije imala nedostatak.

Ne morate da objašnjavate i dokazujete da nedostatak nije nastao vašom krivicom. Čitav ovaj postupak dokazivanja odnosi se na sudski postupak.

Pitate se šta vama znači ovo pravo da ne morate da dokazujete da je nedostatak postojao kada samo na sudu možete da ga ostvarite?

Iskoristite prednost koju vam Zakon o zaštiti potrošača ("Sl. glasnik RS", br. 62/2014, 6/2016 - dr. zakon i 44/2018 - dr. zakon) pruža u ovom slučaju, tako što ćete u neposrednom kontaktu s prodavcem pokazati da znate za ovo vaše pravo. Nemojte bežati od mogućnosti da ga upozorite da ćete, ukoliko ne poštuje zakon, zaštitu svojih prava potražiti na sudu.

Ukoliko se nedostatak pojavio posle šest meseci od kupovine - u ovom slučaju vi morate da dokažete da je roba imala nedostatak od početka.

Izvor: Vebsajt Politika, 23.10.2019.
Naslov: Redakcija