PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O UPRAVLJANJU OTPADOM: Pooštreni uslovi za izdavanje i dozvole za tretman otpada u mobilnom postrojenju. Tražiće se prethodna saglasnost jedinice lokalne samouprave, kao i akt kojim se daje saglasnost na procenu uticaja za tretman opasnog otpada
U toku je sednica Narodne skupštine Republike Srbije na kojoj se nalazi i Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o upravljanju otpadom, a koji je narodnim poslanicima predstavila ministarka za zaštitu životne sredine Irena Vujović.
Od 2009. godine kada je donet Zakon o upravljanju otpadom("Sl. glasnik RS", br. 36/2009, 88/2010, 14/2016 i 95/2018 - dr. zakon), isti je pretrpeo više izmena i dopuna. Imajući u vidu da su poslednje izmene i dopune donete 2016. godine, pojavila se potreba za novim usaglašavanjem propisa Republike Srbije sa izmenjenim propisima EU, za upodobljavanjem zakonskih rešenja sa potrebama privrede i drugih subjekata na koje se odredbe zakona odnose, kao i državnih i drugih organa koji učestvuju u sprovođenju odredaba zakona i podzakonskih akata donetih na osnovu ovog zakona.
Dosadašnja praksa u ovoj oblasti je trasirala pravac i obim izmena i dopuna zakona radi efikasnijeg i potpunijeg sistema upravljanja otpadom, kao i postizanja efikasnije zaštite životne sredine, uz održivi privredni razvoj, što je utvrđeno i kroz analize i studije tokom izrade Programa upravljanja otpadom, koji je donet 2022. godine.
Upravljanje otpadom je široka i dinamična oblast koja je povezana sa svim segmentima životne sredine, pa se odredbama Zakona o upravljanju otpadom propisuju ne samo strateška dokumenta koja za cilj imaju unapređenje sistema, već i strateški pristup osnovama cirkularne ekonomije, koja podrazumeva postojanje jake industrije sa ciljem ponovnog iskorišćenja resursa i očuvanje prirode kako bi ovakav model mogao da bude održiv.
Cilj izmena i dopuna zakona je da se obezbede i osiguraju sledeći uslovi: propisivanje strožih uslova koje proizvođači otpada i operateri upravljanja otpadom moraju da ispunjavaju kako pre početka, tako i u toku obavljanja delatnosti, efikasnije postupke izdavanja dozvola za upravljanje otpadom na teritoriji Republike Srbije kroz unapređenje procedura i postupaka prilikom izdavanja dozvola, brže i efikasnije postupke izdavanja potrebne dokumentacije za prekogranično kretanje otpadom, uvođenje novih tokova otpada, građevinskog otpada, otpadnog mulja i žive, unapređenje načina obezbeđivanja finansijskih i drugih garancija za obavljanje delatnosti u oblasti upravljanja otpadom, omogućavanje kontrole nad otpadom u slučajevima kada je nepoznat vlasnik otpada, unapređenje principa cirkularne ekonomije kroz ponovno iskorišćenje i reciklažu otpada, realizaciju programa upravljanja otpadom u Republici Srbiji, a naročito u delu koji se odnosi na regionalni pristup upravljanja čvrstim komunalnim otpadom, jer su bolje definisani uslovi za praćenje i monitoring rada deponija.
Najznačajnije izmene i dopune se odnose na, pre svega, donošenje pravnog osnova za uređivanje oblasti upravljanja otpadom od građenja i rušenja, koji zbog svoje količine i volumena zahteva posebno upravljanje u smislu odvajanja, sakupljanja, transporta, skladištenja i tretmana, zatim, donošenje pravnog osnova kojim će se bliže urediti način postupanja sa otpadnim uljem iz postrojenja za prečišćavanje komunalnih otpadnih voda i omogućiti realizacija programa upravljanja otpadom u Republici Srbiji kroz definisanje dalje upotrebe, tretiranja i odlaganja otpadnog mulja.
Zatim, postrojenja za tretman otpada na način da su izmenama pooštreni uslovi za izdavanje i dozvole za tretman otpada u mobilnom postrojenju i da će se tražiti prethodna saglasnost jedinice lokalne samouprave, kao i akt kojim se daje saglasnost na procenu uticaja za tretman opasnog otpada, što do sada nije bilo propisano kao obaveza. Zatim, preciznije uređenje prekograničnog kretanja otpada u smislu unapređenja ove oblasti kroz usaglašavanje odredaba zakona sa odredbama EU i Uredbe o pošiljkama otpada i odredbama Bazelske konvencije, posebno imajući u vidu da je Republika Srbija prepoznata kao treća strana u oblasti prekograničnog kretanja otpada.
Takođe, izmene se odnose i na važenje dozvola za prekogranično kretanje otpada, za koje se sprovodi notifikaciona procedura koja je produžena sa 12 na 36 meseci.
Zatim, definisanje roka za skladištenje otpada, a po prvi put za neopasan otpad na 36 meseci, čime je propisano ograničenje skladištenja za sve vrste otpada. Nakon isteka navedenog roka, propisano je da se otpad mora konačno zbrinuti, odnosno otpad se mora ili predati na tretman u Republici Srbiji ili izvesti iz Republike Srbije radi tretmana.
Dodatna novina kojom se ovim predlogom zakona propisuje pravni osnov za donošenje podzakonskog akta, zajedno sa finansijskim i bankarskim sektorom kojima će se urediti vrsta finansijske garancije ekvivalentnog osiguranja prilikom obavljanja svih delatnosti upravljanja otpadom - sakupljanje, transport, tretman, skladištenje, ponovno iskorišćenje i odlaganje i prekograničnog otpada - trgovina i posredništvo. Na jednoobrazan način će biti definisani izdavaoci korisnici sadržina, uslovi izdavanja, korišćenje i povlačenje sredstava obezbeđenja, postupak izvršenja, elementi za utvrđivanje visine i načina obračuna, kao i maksimalan iznos osiguranja od građansko pravne odgovornosti za zagađenje.
Utvrđivanje ekonomskih instrumenata i finansijskih mehanizama u oblasti upravljanja otpadom osiguraće se sistem za domaća i inostrana ulaganja u dugoročno održive aktivnosti.
Uvođenjem finansijske garancije biće do kraja sproveden princip odgovornosti vlasnika otpada u smislu da bi nakon prestanka rada postrojenja ili stečaja zbrinjavanje otpada bilo finansirano aktiviranjem finansijske garancije ili druge vrste osiguranja. Ovo se odnosi na finansiranje zbrinjavanja otpada i sanaciju štete koja može da se pojavi u akcidentnim situacijama prilikom transporta, skladištenja i tretmana otpada ili na drugi način.
Preciznije utvrđivanje obaveze proizvođača otpada da nije u obavezi da pribavi dozvolu za skladištenje sopstvenog otpada, osim za centralno skladište u kome skladišti svoj otpad, što će doprineti boljem upravljanju otpadom od strane privrede, konkretno trgovinskih lanaca i drugih proizvođača otpada. Na ovaj način će se zakon primenjivati jedinstveno.
Obuhvatanje nadležnosti i obaveza inspekcijskih organa u pogledu vršenja nadzora i preciziranja i nadležnosti inspekcije, kao i vršenju u tzv. carinskim skladištima, takođe, kontrole u kojima se često nalaze određeni proizvodi zbog isteka roka ili drugih razloga postaju otpad i sa kojim mora da se postupa u skladu sa odredbama Zakona o upravljanju otpadom.
Predložena zakonodavna rešenja neće imati negativno i dejstvo na privredne subjekte, već će doprineti efikasnijoj primeni propisa jer se odnose na međusobno usklađivanje i preciziranje odredaba, ali i usklađivanje sa odredbama drugih zakona. Takođe, istovremeno se obezbeđuje i zaštita prirodnih resursa i korišćenje otpada kao isplativijeg resursa i alternativne sirovine.
Izvor: Vebsajt Narodne skupštine, 21.04.2023.Naslov: Redakcija