PREDLOG ZAKONA O BEZBEDNOSTI I ZDRAVLJU NA RADU: Precizirana je obaveza poslodavca koji obavlja delatnost građevinarstva, kao jedne od najrizičnijih delatnosti, da u slučaju izvođenja hitnih radova na infrastrukturnim objektima, radi otklanjanja kvarova ili iznenadnog ili nekontrolisanog događaja na objektu, izradi elaborat o uređenju gradilišta, ako radovi traju duže od tri dana, kao i da pri izvođenju hitnih radova i sanacije primenjuje mere u skladu sa aktom o proceni rizika
U toku je sednica Narodne skupštine Republike Srbije na kojoj se nalazi i Predlog zakona o bezbednosti i zdravlju na radu, a koji je narodnim poslanicima predstavio ministar za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja Nikola Selaković.
Predlog zakona o bezbednosti i zdravlju na radu Vlada Republike Srbije je utvrdila na sednici održanoj 9. februara 2023. godine. Ovaj predlog deo je reformskih procesa u Republici Srbiji, usmeren ka unapređenju sistema bezbednosti i zdravlja na radu, a sa ciljem sprečavanja povreda na radu, profesionalnih bolesti i bolesti u vezi sa radom.
Bezbednost i zdravlje na radu je pravo zajamčeno Ustavom Republike Srbije, prema kome svako ima pravo na poštovanje dostojanstva svoje ličnosti na radu, bezbedne i zdrave uslove na radu, potrebnu zaštitu na radu i niko se ovih prava ne može odreći. Ženama, omladini i osobama sa invaliditetom omogućuju se posebna prava bezbednosti i zdravlja na radu i posebni uslovi radi.
Sistem bezbednosti i zdravlja na radu u savremenim uslovima orijentisan je ka stalnom poboljšavanju bezbednih i zdravih uslova rada, kroz smanjenje rizika na radu na najmanju moguću meru. Težnja je da se stvori socijalno ekonomska motivacija kod svih učesnika u procesima rada, tako da sve veći broj privrednih subjekata aktivno upravlja bezbednošću i zdravljem na radu, kako bi se unapredilo stanje u ovoj oblasti.
Bolja zakonska rešenja omogućiće stvaranje uslova za bezbedniju i zdraviju radnu sredinu koja omogućava zaposlenima da produktivno rade do odlaska u penziju. Ova rešenja doprineće povećanju produktivnosti na radnom mestu, podstaći će ekonomski rast, zapošljavanje i poboljšanje funkcionisanje tržišta rada, što će za rezultat imati pozitivan uticaj na našu privredu.
Da bi se ostvario cilj ovoga zakona, odnosno sprovodila i unapređivala bezbednost i zdravlje na radu zaposlenih, zatim lica koja učestvuju u radnim procesima, kao i lica koja se zateknu u radnoj sredini, potrebno je stalno povećavati nivo bezbednosti i zdravlja na radu, a posebno neposrednih učesnika u procesu rada.
Pored navedenog, promovisanje kulture prevencije i dobre prakse u oblasti bezbednosti i zdravlja na radu na svim nivoima organizovanja poslodavaca, zaposlenih i države treba da bude dobro planirano, projektovano i sprovedeno u smislu promocije, procene profesionalnih rizika, što se postiže vaspitavanjem, obrazovanjem, osposobljavanjem i drugim vrstama edukacije.
Usvajanjem i sprovođenjem ovoga zakona obezbediće se uslovi za viši stepen bezbednosti i zdravlja na radu i bolji uslovi rada u cilju sprečavanja povreda na radu, profesionalnih bolesti i bolesti u vezi sa radom. Pozitivni efekti donošenja ovoga zakona ogledaju se u povećanju nivoa zaštite i unapređenju bezbednosti i zdravlja zaposlenih na radu.
Ukoliko bude usvojen, ovaj zakon omogućiće:
Prvo, veću zaštitu zdravlja zaposlenih propisivanjem obaveze poslodavca da zaposlenog, na njegov zahtev, uputi na lekarski pregled, koji odgovara rizicima na radnom mestu, u redovnim intervalima, a najkasnije u roku od pet godina od prethodnog pregleda i da zaposlenom koji rad obavlja noću, bez obzira na delatnost poslodavca i nivo rizika na radnom mestu, obezbedi prethodni i periodični lekarski pregled. Troškovi ovih pregleda padaju na teret poslodavca.
Drugo, omogućiće bolje organizovanje obuke za bezbedan i zdrav rad utvrđivanjem sadržine programa obuke. Posebni deo programa obuke koji obuhvata upoznavanje sa svim potencijalnim opasnostima i štetnostima na radnom mestu, procenjenim rizicima i merama za bezbedan i zdrav rad. Skraćeni su rokovi za periodične provere obučenosti, iz razloga što svako znanje i veština koja se stalno ne obnavlja protekom vremena bledi i nestaje.
Periodične obuke za bezbedan i zdrav rad zaposlenog koji radi na radnom mestu sa povećanim rizikom i rukovodilaca vrše se najkasnije u roku od jedne godine od dana prethodne obuke, a na ostalim radnim mestima najkasnije u roku od tri godine od dana prethodne obuke. U slučaju teške ili smrtne povrede na radu, poslodavac će biti dužan da izvrši dodatnu obuku zaposlenih na tim radnim mestima. Takođe, poslodavac je dužan da sprovede obuku za pravilno korišćenje i lične zaštitne opreme.
Treće, ova zakonska rešenja omogućiće uređivanje preventivnih mera za visokorizične poslove, propisivanjem obaveze poslodavca da utvrdi način za izdavanje dozvole za rad koju je dužan da obezbedi prilikom izvođenja radova na visini, u dubini, u skučenom prostoru, u prostoru sa potencijalno eksplozivnim atmosferama, na energetskom objektu, pri korišćenju opasne hemijske materije, kao i rad u zonama u kojima je prisutna ozbiljna, neizbežna ili neposredna opasnost ili štetnost koja može da ugrozi zdravlje zaposlenog.
Ovom odredbom uvodi se novina prema kojoj se propisuje obaveza izdavanja dozvole za rad u cilju preciziranja uslova koji treba da budu ispunjeni, kao i mera za bezbedan i zdrav rad koje treba primeniti pre, u toku i nakon završenog rada.
Četvrto, precizirana je obaveza poslodavca koji obavlja delatnost građevinarstva, kao jedne od najrizičnijih delatnosti, da u slučaju izvođenja hitnih radova na infrastrukturnim objektima, radi otklanjanja kvarova ili iznenadnog ili nekontrolisanog događaja na objektu, izradi elaborat o uređenju gradilišta, ako radovi traju duže od tri dana, kao i da pri izvođenju hitnih radova i sanacije primenjuje mere u skladu sa aktom o proceni rizika. Novinu predstavlja i odredba da se elaborat o uređenju gradilišta i prijava o početku rada može dostaviti i elektronskim putem.
Peto, ovaj predlog rešenja predviđa podizanje nivoa kompetencije stručnjaka za bezbednost i zdravlje na radu, kao i licenciranje svih fizičkih lica koja obavljaju poslove bezbednosti i zdravlja na radu. Dosadašnje lice za bezbednost i zdravlje na radu zamenjuje se savetnikom za bezbednost i zdravlje na radu, kada se poslovi obavljaju u visokorizičnim delatnostima, a saradnikom za bezbednost i zdravlje na radu kada se poslovi obavljaju u manje rizičnim delatnostima. Izmena je izvršena iz razloga što je naglasak na obavljanju stručnih i specifičnih poslova, a podizanje nivoa kvalifikacije i propisivanje obaveze izdavanja licence ovim stručnjacima dovešće do podizanja kvaliteta obavljanja poslova zaštite, bezbednosti i zdravlja na radu kod poslodavca, što će uticati na smanjenje broja povreda na radu i profesionalnih bolesti.
Šesto, kako bi se obezbedila efikasnija primena Zakona o bezbednosti i zdravlju na radu, predložene su izmene koje se odnose na vršenje nadzora kako bi se ujednačilo postupanje inspektora rada i povećanje ovlašćenja inspekcije kada je u pitanju delatnost građevinarstva.
Novina je propisivanje obaveza inspektora rada da zabrani rad na gradilištu kada utvrdi da su neposredno ugroženi bezbednost i zdravlje zaposlenog. Zabrana rada izriče se investitoru za celo gradilište i traje dok traju okolnosti koje dovode do ugrožavanja bezbednosti i zdravlja zaposlenog, a najmanje tri dana od izricanja zabrane rada. Inspektor rada je dužan da zabranu rada javno istakne na gradilištu, a gradilište vidno obeleži.
Novina u odnosu na važeći zakon je i propisivanje novčanih kazni u fiksnom iznosu i pooštravanje kaznene politike. Maksimalne kazne su povećane sa milion na dva miliona dinara. Predviđaju se 73 različita prekršaja zbog povrede zakona. Za sve prekršaje predviđena je novčana kazna u rasponima koje predviđa i propisuje Zakon o prekršajima ("Sl. glasnik RS", br. 65/2013, 13/2016, 98/2016 - odluka US, 91/2019, 91/2019 - dr. zakon i 112/2022 - odluka US).
Takođe, za 18 prekršaja propisano je da se može izreći kazna u fiksnom iznosu, što je takođe novina u odnosu na važeći zakon. Odgovarajuća kaznena politika za prekršaje iz ove oblasti uticaće osim na izricanje kazne u primerenom novčanom iznosu i na naplatu istih u cilju postizanja svrhe kažnjavanja, što će posredno za posledicu imati poboljšanje stanja u oblasti bezbednosti zdravlja na radu.
Donošenjem ovog zakona izvršiće se potpuno usklađivanje sa zakonodavstvom EU, sa okvirnom direktivom 89/391 i ispuniće se obaveza utvrđena Nacionalnim programom za usvajanje pravnih tekovina EU. U izradi Zakona o bezbednosti zdravlja na radu i predloženih rešenja učestvovali su reprezentativni socijalni partneri kroz rad Radne grupe, a konsultovani su eksperti Evropske komisije.
Određene sugestije i komentari, uzimajući u obzir privredni ambijent Republike Srbije, ugrađeni su u Predlog ovog zakona. Usvajanjem i sprovođenjem ovog zakona obezbediće se uslovi za sistematsko unapređenje bezbednosti i zdravlja na radu i prilagođavanje tehničkom napretku. Dosledna primena principa prevencije na svim nivoima uticaće na povećanje stepena zaštite zaposlenih i stvaranje bezbednih i zdravih radnih mesta, a Republiku Srbiju svrstati u red uspešnih i modernih država u kojoj čovek predstavlja najvažniji resurs.
Izvor: Vebsajt Narodne skupštine, 21.04.2023.Naslov: Redakcija