Zastava Bosne i Hercegovine | Zastava Crne Gore
Email Print

ODGOVORNOST ZA IZGUBLJENU POŠILJKU: Primaoca treba da obešteti pošiljalac, koji će zatim da naplati štetu od Pošte, koja je preuzela obavezu da preda pošiljku primaocu. Pošiljalac je platio poštarinu i zato ima pravo na odštetu


Ko je kriv, a kome je krivo kada se izgubi pošiljka? I što je najvažnije: ko će i kome isplatiti odštetu?

Dejanu Milanoviću se, kaže, više puta dogodilo da ne dobije preporučeno pismo, ali u ovom su bili elektronski delovi koji se više ne proizvode. Robu je kupio, platio preko računa, pratio njen put preko sajta pošte do Borče, gde su mu rekli da je pismo izgubljeno i da pravo na nadoknadu štete ima samo pošiljalac.

"Pošiljka je više moja nego njegova, jer sam ja tu pošiljku platio, prepisku sam vršio sa prodavcem i smatram da sam više oštećen nego pošiljalac", kaže Dejan Milanović.

Prema Zakonu o zaštiti potrošača ("Sl. glasnik RS", br. 62/2014, 6/2016 - dr. zakon i 44/2018 - dr. zakon) odšteta se plaća kupcu međutim za Poštu ne postoje kupac i prodavac već samo pošiljalac i primalac.

Petar Bogosavljević iz Pokreta potrošača navodi da je postupak za obeštećenje malo složeniji. "Njega treba da obešteti pošiljalac, a pošiljalac da naplati štetu od Pošte, koja je preuzela obavezu da preda pošiljku primaocu", objašnjava Bogosavljević.

Pošiljalac je platio poštarinu i zato ima pravo na odštetu.

"Pošiljalac ima pravo da u svakoj pošti podnese zahtev za nadoknadu štete u roku od šest meseci uz dostavljanje potvrde o predaji pošiljke za registrovanu pošiljku", navodi Bojana Nikolić iz Pošte Srbije.

Za gubitak pošte pošiljaocu se isplaćuje desetostruki iznos naplaćene poštarine. Za poštu trošak izgubljenog pisma u ovom slučaju je 690 dinara. Da je pošiljka poslata u paketu, poštarina bi bila veća, ali bi verovatno bila veća i briga da se ne izgubi. Kupci su sigurniji da će robu dobiti i kad je plate pouzećem.

Bojana Nikolić objašnjava da postoji mogućnost i da se obešteti primalac.

"Kada se pošiljalac odriče tog prava u svojstvu primaoca i primalac može da primi nadoknadu da izgubljenu pošiljku", navodi Nikolićeva.

Na 100.000 pošiljki deset se izgubi. Međutim, u ovom slučaju Dejan sumnja da je neko otvarao poštu i da mu je najjednostavnije bilo da kaže da je pismo izgubljeno.

Nikolićeva tvrdi da to nije moguće. "Postupak koji se vodi, to je potražni postupak za svaku pošiljku, odgovoriće za sve faze i utvrditi odgovornost u svakoj pojedinačnoj fazi", kaže Nikolićeva.

Pošta je odgovorna za svaku izgubljenu pošiljku, ali u današnje vreme kada se mnogo toga kupuje preko sajtova i oglasa kupac mora da pazi na to kako će mu roba biti dostavljena a i pošten prodavac bi u to morao da bude upućen.

Izvor: Vebsajt RTS, Mirela Belošević, 19.03.2019.
Naslov: Redakcija