Zastava Bosne i Hercegovine

ZAKON O ZAŠTITI PODATAKA O LIČNOSTI: Zloupotreba podataka o ličnosti prilikom internet kupovine teško dokaziva


Iako se svest o zaštiti podataka o ličnosti polako menja nabolje, u Srbiji znanje o zloupotrebama i dalje nije na zadovoljavajućem nivou.

Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti Milan Marinović konstatovao je da postoji nužnost za podizanje svesti na svim nivoima, kako kod rukovalaca ličnim podacima građana, tako i kod samih građana koji nisu dovoljno svesni potrebe da štite svoje podatke o ličnosti i posledica koje mogu nastupiti ukoliko to ne rade na pravi način.

Posebno bi trebalo unaprediti svest o zaštiti podataka koje potrošači ostavljaju prilikom internet kupovine. Kupci naročito treba da obrate pažnju na podatke kao što je matični broj.

Advokat Dragan Milić kaže da za svaku obradu podataka mora postojati valjan pravni osnov.

“Nekad je to obaveza po zakonu ili podazakonskom aktu, nekada izvršenje ugovorne obaveze, a nekada legitimni interes rukovaoca podacima, u ovom slučaju e-trgovca. Dakle, ukoliko nijedan propis koji reguliše e-trgovinu ili zaštitu potrošača ne zahteva dostavljanje JBMG-a, niti je on uslov da bi se roba odnosno usluga isporučila, e-trgovac mora dokazati legitimni interes da bi obrađivao jedan takav podatak. To može biti, na primer, neki razlog bezbednosti, sprečavanje prevare i slično. Međutim, obrada JMBG-a može biti zakonita samo ukoliko se svrha ne može postići drugim manje osetljivim podatkom, čija je obrada manje invazivna po privatnost. Jedan od principa zaštite podataka je – obrađivati što manje podataka, odnosno samo ono što je neophodno”, objašnjava Milić.

- Kako potrošači koji kupuju preko interneta mogu da zaštite svoje podatke? -

Milić smatra da potrošači pre svega treba da dodatno pojačaju pažnju prilikom internet kupovine.

E-trgovinu treba obavljati samo kod proverenih e-platformi ili e-prodavnica koje po svojoj reputaciji, infrastrukturi i pristupu odaju utisak bezbedne trgovine. Takođe je jako bitno da e-trgovac transparentno obavesti kupca o svim relevantnim činjenicama vezanim za obradu kroz politike privatnosti ili slična dokumenta. Tu se kupac može informisati o tome gde se njegovi podaci skladište, koliko dugo se čuvaju, da li se izvoze u treće zemlje, kako su obezbeđeni… Ukoliko takvog dokumenta nema, ne savetuje se ni ostavljanje podataka o ličnosti”, ističe Milić.

On naglašava da naročito treba biti oprezan kod kartičnog plaćanja, koje bi trebalo da bude obavljano preko sigurnih stranica banaka ili njihovih ovlašćenih posrednika, gde e-trgovac nema pristup broju kartice, odnosno gde je teže da broj kartice bude presretnut u komunikaciji. Implementacija SSL sertifikata na vebsajtu je najmanji nivo bezbednosti koji se mora pružiti.

Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti Milan Marinović rekao je da je u oblasti zaštite prava na privatnost velika odgovornost na državnim organima, a da je najveća na organu na čijem je čelu i koji će, shodno rastućem obimu posla, morati da širi kapacitete.

Marinović je naglasio da je tokom 2021. godine uspešno okončano nekoliko fakultetskih programa kako bi se proizvelo što više kadrova koji nedostaju i koji će biti od pomoći građanima tokom obrade njihovih podataka i zaštite istih.

- Kazne za zloupotrebu podataka o ličnosti -

Najviši iznos kazne za kršenje Zakona o zaštiti podataka o ličnosti ("Sl. glasnik RS", br. 87/2018) je dva miliona dinara, dok je najmanja novčana kazna u iznosu od 50.000 dinara.

Advokat Dragan Milić kaže da kada dođe vreme za pokretanje postupaka, odnosno podnošenje pritužbi i kažnjavanje, već je kasno.

“Kada se izgubi kontrola nad podacima, teško se vraća. I sama naneta šteta se često teško dokazuje i nadoknađuje. Naročito ukoliko se radi o takozvanoj nematerijalnoj šteti zbog povrede ugleda, časti, odnosno nanošenja duševnog bola. Zakoni su uspostavili mehanizme zaštite, kako pred organom uprave, tako i pred prekršajnim i sudovima opšte nadležnosti. Međutim, put do ostvarivanja prava pred sudom nije jednostavan. S toga oprez i preventivne mere moraju biti primarni fokus svakog ko kupuje preko interneta”, zaključuje Milić.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.

Izvor: Vebsajt Biznis, Ljiljana Begović, 22.02.2022.
Naslov: Redakcija