Zastava Bosne i Hercegovine

ŠTA JE CROWDFUNDING I KAKO FUNKCIONIŠE?


Crowdfunding je alternativni model finansiranja ideja, proizvoda i kampanja, kroz koji se mogu obezbediti sredstva u ranim fazama razvoja ideje ili projekta. Na ovaj način, u Srbiji je u 2017. godini prikupljeno 700 hiljada dolara.

U Beogradu je 22. septembra održana druga konvencija posvećena grupnom finansiranju, u organizaciji nemačko-srpske inicijative za održivi rast i zapošljavanje, tima za socijalno uključivanje i smanjenje siromaštva Vlade Srbije, Hajnrih Bel fondacije i agencije Brodoto. O konvenciji je za Infobiz govorila koorganizatorka, Vladica Jovanović.

"Postaje sve popularnije. Ono što je do sada bio izazov je nedostatak znanja, informacije o tome koliko vremena i na koji način treba uložiti u kampanju. Prošle godine smo videli kako je Crowdfunding rs ekipa počela da pruža i malo više obrazovanja i resurse kako bi se broj uspešnih kampanja povećao. Grupno finansiranje zahteva pripremu kao i svaki drugi projekat. Digitalno je i transparentno, potrebno je da se razmišlja unapred koje su ciljne grupe, šta se tim ciljnim grupama nudi.", rekla je Jovanović.

Govoreći o prednostima, rekla je da oni kažu da je to 3 u 1, 4 u 1 rešenje, iako se ljudi fokusiraju na to da je to način finansiranja.

"To je zapravo i paralelno sa tim da se vaša vidljivost u zajedici poveća na društvenim mrežama u medijima, da dobijete nove korisnike. Vrlo često to povećava timove, dovodi nove ljude u timove", kaže.

Kaže da je prošle godine bilo 16 uspešnih kampanja.

"To možda zvuči kao mali broj, ali pet godina pre toga ukupno ih je bilo 40 i to je veliki skok. Najpoznatije su kompanije iz kreativne industrije", rekla je.

Objasnila je i kako funkcioniše Crowdfunding.

"Imate ideju za kampanju, proizvod i krenete da razvijate. Kada imate gotovo rešenje ili prototip, ulazite u komunikacijsku pripremu, stratešku pripremu same kampanje, pričate sa ljudima u svom okruženju, da vidite da li postoji interesovanje da vas podrže. Crowdfunding često podržavaju i ljudi van ove zajednice, zapravo više od 50 odsto dolazi sa globalnog tržišta, onda zapravo morate da sprovedete sve to, da odaberete platformu, da vidite koji su administrativni pravni troškovi, situacije o kojima morate da razmišljate. Sprovedete kampanju i nakon toga morate to da realizujete. I sve vreme da izveštavate ljude o tome", kaže Jovanović.

Izvor: Vebsajt N1, 20.09.2018.