Zastava Bosne i Hercegovine

PRAVILNICI O PODELI MOTORNIH I PRIKLJUČNIH VOZILA I TEHNIČKIM USLOVIMA ZA VOZILA U SAOBRAĆAJU NA PUTEVIMA I O ISPITIVANJU VOZILA: Da bi polovno vozilo moglo da se uveze i posle registruje u Srbiji, mora biti homologovano, odnosno mora biti u skladu sa jednoobraznim tehničkim uslovima


Samo u toku prethodne godine, uvezeno je više od 170.000 polovnih vozila. Ipak, u Srbiju mogu da uđu i kasnije budu registrovana samo vozila koja su u skladu sa važećim propisima, što se proverava u laboratorijama za ispitivanje polovnih automobila.

Direktor sektora za vozila Auto-moto saveza Srbije Mirko Gordić ističe da ne može baš sve da se uveze u Srbiju.

"Može da se uveze samo ono što je u skladu sa ovde važećim propisima, a ne treba praviti paralelu sa propisima koji važe u Evropskoj uniji", napominje Gordić.

Kaže da je od 2014. godine pregledano preko 700.000 vozila, od kojih je 99 odsto uspešno završilo preglede, dok samo mali deo nije ispunio tražene uslove.

"Bilo da ih kupuju sa placeva ili kreću u avanturu samostalnog uvoza, kupci pre kupovine polovnih vozila treba dobro da se raspitaju šta može, a šta ne može da uđe u Srbiju i šta može da se pusti u saobraćaj", upozorava Gordić.

Gordić kaže da je Centar za motorna vozila jedna od osam laboratorija koja se bavi ispitivanjem vozila po ovlašćenju Agencije za bezbednost saobraćaja.

"Na sajtu Agencije za bezbednost saobraćaja postoje detaljna uputstva za podnošenje zahteva za ispitivanje vozila, kao i dokument koji objašnjava šta ljudi treba da znaju pre nego što se odluče za uvoz vozila, odnosno šta je to što ne može da prođe", objašnjava Gordić.

Da bi vozilo moglo da se uveze i posle registruje u Srbiji, mora biti homologovano, odnosno mora biti u skladu sa jednobraznim tehničkim uslovima, kako je definisano zakonom.

Gordić objašnjava da vozilo mora ispuniti uslove Pravilnika o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima ("Sl. glasnik RS", br. 40/2012, 102/2012, 19/2013, 41/2013, 102/2014, 41/2015, 78/2015, 111/2015, 14/2016, 108/2016, 7/2017 - ispr., 63/2017, 45/2018, 70/2018, 95/2018, 104/2018, 93/2019 i 2/2020 - ispr.) kao i Pravilniku o ispitivanju vozila ("Sl. glasnik RS", br. 8/2012, 13/2013, 31/2013, 114/2013, 40/2014, 140/2014, 18/2015, 82/2015, 88/2016 i 108/2016). To je ono što se na ispitivanjima i proverava.

"Ako je vozilo u fabričkom stanju, tu nema nikakvih problema. Ukoliko je vozilo u inostranstvu prepravljeno i prepravka može regularno da se ispita u skladu sa svim domaćim propisima, vozilo neće imati problem da se registruje", kaže Gordić.

Gordić navodi da najčešće problem imaju teretna vozila.

"Ako je nešto dozvoljeno u Nemačkoj ili Švajcarskoj i ako se tamo registruje, to vozilo će moći da se registruje u bilo kojoj zemlji članici Evropske unije, ali neće moći kod nas. Kad budemo i mi u Evropskoj uniji, moći će i kod nas tako da se registruje", objašnjava Gordić.

Ističe da od putničkih vozila najveći problem imaju vozila kojima je promenjena snaga motora - takozvana "čipovana" vozila.

"To je negde dozvoljeno, negde nije. Ovde trenutno nije dozvoljeno jer se samom promenom snage vozila narušava homologacija vozila. Takvo vozilo ne može proći pregled", naglašava Mirko Gordić.

Izvor: Vebsajt RTS, 17.07.2020.
Naslov: Redakcija