Zastava Bosne i Hercegovine | Zastava Crne Gore
Email Print

ZAKON O BEZBEDNOSTI SAOBRAĆAJA NA PUTEVIMA: Vlasnici vozila koja su registrovana za prevoz pet putnika, a imaju po odredbi i propisu proizvođača predviđena četiri sedišta i pojasa, moraće da plate taksu, promene saobraćajnu dozvolu i time usklade tehničke karakteristike


Vlasnici vozila koja su registrovana za prevoz pet putnika, a imaju po odredbi i propisu proizvođača predviđena četiri sedišta i pojasa, moraće da plate taksu, promene saobraćajnu dozvolu i time usklade tehničke karakteristike. Samo ugradnjom petog pojasa neće rešiti problem jer fabričke karakteristike su drugačije za vozila predviđena za četiri a ne pet putnika, od nosivosti, snage i gabarita.

Još krajem prošle godine Uprava saobraćajne policije MUP-a Srbije cirkularnim dopisom svim firmama koje se bave tehničkim pregledom poslala je spisak modela automobila za koje se mora primenjivati to pravilo. Ako je u saobraćajnoj dozvoli upisano pet putnika, a proizvođač je model predvideo i pravio za četiri putnika, po tom tumačenju mora da se izmeni stavka u saobraćajnoj dozvoli i da se od sada to pravilo poštuje.

Problem je nastao prilikom kupovine polovnih vozila iz inostranstva, čija dokumentacija ne odgovara stvarnoj situaciji. Putnik više (a samim tim i prekomerna opterećenost) može ozbiljno da ugrozi bezbednost takvog automobila u saobraćaju, a samim tim i drugih učesnika

Kad bi MUP ažurirao bazu podataka lako bi se znao broj tako pogrešno registrovanih. Ovako ostaje sve na pretpostavkama, pa od dva miliona putničkih vozila u Srbiji pretpostavlja se da je takvih desetak odsto. Ako je svaki drugi neoprezno, greškom ili čak namerno registrovan da može da primi mimo fabričkog uputstva pet a ne četiri putnika, dolazi se do brojke od stotinak hiljada takvih vozila. Trošak da se greška ispravi iznosi po vozilu oko stotinak evra pa bi vozače u Srbiji to sve olakšalo za desetak miliona evra.

Sličan problem imaju neki takozvani karavani koji pozadi imaju fabrički ugrađena dodatna dva sedišta, ukupno sedam, fabrički su predviđeni da mogu da prevoze sedam putnika, ali su kod nas registrovani za samo pet osoba.

Problem imaju i vlasnici takozvanih minivenova, modela koji su pravljeni sa dva sedišta i tovarnim prostorom pozadi, a onda su ih vlasnici dodavanjem zadnje klupe pretvarali u auto za pet putnika, a u saobraćajnoj dozvoli piše da je predviđeno za dve osobe... Ako policija zaustavi takav auto sa tri ili više putnika, eto kazne i isključenja iz saobraćaja.

Ova nepoklapanja izgleda da su masovna i imaju više uzroka. Bilo je i namernog, ali i aljkavog nenamernog i pogrešnog upisivanja broja sedišta. Ministarka saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović reagovala je na ovaj novi vozački namet smatrajući da vozači ne mogu da budu krivi za novonastalu situaciju, pa shodno tome ne moraju ni da plate a MUP i Agencija za bezbednost saobraćaja Srbije tvrde da rade samo po zakonu i da su nemoćne i ne mogu tek tako tu situaciju drukčije da isprave i dovedu u red.

Dostupna je Lista modela automobila koji po fabričkim karakteristikama imaju četiri sedišta, a registrovana su na pet.

Izvor: Vebsajt Politika, Ozren Milanović, 21.05.2017.
Izvod iz vesti, Naslov: Redakcija