Zastava Bosne i Hercegovine
Email Print

PREDLOG ZAKONA O OPŠTEM UPRAVNOM POSTUPKU: Državna uprava biće obavezna da po zahtevu građana pribavlja podatke iz državnih evidencija po službenoj dužnosti, bez nadoknade. Za nepoštovanje ove odredbe predviđene su rigorozne kazne


Prema Predlogu zakona o opštem upravnom postupku, koji se nalazi u skupštinskoj proceduri, državna uprava biće obavezna da po zahtevu građana pribavlja podatke iz državnih evidencija po službenoj dužnosti, bez nadoknade.

Predlogom zakona, između ostalog, predviđena je razmena podataka iz službene evidencije. To znači da državni organi i organi lokalne samouprave više neće moći od građana da traže donošenje dokumenata iz službenih evidencija, kao što su razni izvodi (uverenje o državljanstvu, izvod iz matične knjige rođenih…), već će ih međusobno razmenjivati.

Novi zakon, kako tvrdi predlagač, Ministarstvo za državnu upravu i lokalnu samoupravu, obezbediće da državna uprava postane pravi servis građana. Prema predloženim rešenjima, službenici koji postupaju u upravnom postupku obavezni su da po zahtevu građana pribave podatke iz državnih evidencija po službenoj dužnosti. Građani su oslobođeni plaćanja takse, čime se štede vreme i novac.

Kad Predlog zakona bude usvojen, a očekuje se da to bude učinjeno pre raspuštanja parlamenta zbog izbora, građani više neće morati da vade uverenja, izvode i druga lična dokumenta. Biće dovoljno samo da podnesu zahtev, a dokumenta će pribavljati nadležni organi.

Da je to moguće, svedoče primeri iz Gornjeg Milanovaca i Šapca, gde se razmena podataka iz službenih evidencija koristi zahvaljujući isključivo pojedinačnom entuzijazmu. Kad bude usvojen Predlog zakona, pojedinačni entuzijazam zameniće obaveza službenika i nadležnih državnih i organa lokalne samouprave da razmenjuju podatke.

Gradska uprava grada Šapca uspostavila je i jedinstveni šalter na kojem građani mogu da predaju sve zahteve koji se odnose na gradsku upravu, javna preduzeća i gradske i republičke ustanove.

Primena zakona omogućiće građanima da budu u kontaktu sa upravom bez fizičkog prisustva, pa će tako, kad se ispune tehnički preduslovi, biti omogućeno podnošenje raznih zahteva bez čekanja u redovima, dobijanje informacije u vezi sa postupkom, pa i dostavljanje rešenja na adresu elektronske pošte.

Građani će, takođe, u perspektivi moći da dobiju rešenja o utvrđivanju poreza na imovinu i u obliku elektronskog dokumenta, koji je elektronski potpisan u skladu sa zakonom i dostavljen na imejl adresu stranke, ukoliko joj to bude odgovaralo.

Moći će i da prate tok postupka, čime će se postići veća javnost, a sa druge strane biće smanjena mogućnost korupcije.

Građanin će postati upućen i informisan u vezi sa svim detaljima postupka, na primer koje ovlašćeno službeno lice odlučuje u njegovom postupku, na osnovu kojih propisa...

Pored građana, uštede će biti ostvarene i u privredi, i to ne samo u novcu, već i u vremenu, zbog olakšanih procedura, pošto će upravni postupci biti pojednostavljeni i u određenoj meri automatizovani.

Izvor: Vebsajt Politika, Mirjana Čekerevac, 22.02.2016.
Naslov: Redakcija